|

TEMA: FRA BILLEDBOG TIL FILM

EN DRENG MED KRUMMER I

DVD Især for de mindste børns vedkommende kan det være en god ide at kigge efter danske film, da de sjældent har lige så voldsomme effekter som især de amerikanske. Og så er miljøet genkendeligt og problemstillingerne vedkommende, i hvert fald her hvor Kim Fupz Aakesons populære bøger om Vitello loyalt er omsat til film. Vitello er en frisk og opfindsom dreng, der bor alene sammen med sin hårdtprøvede mor (alene Sidse Babett Knudsens stemme i denne rolle gør filmen værd at se for den voksne!) og savner en far. Sammen med sin venner finder han på mange ting, der hyppigt ender galt – men altid i den bedste mening.

Vitello

VENNER PÅ EVENTYR

DVD Mitcho og Sebastian må rejse ud for at redde byen Solbys borgmester J.B. der er fanget på en mystisk ø omgivet af grusomme pirater, en farlig sødrage og et natsort hav. Men de to venner har ikke noget skib, og de sejler derfor ud på vilde eventyr i en kæmpestor pære sammen med atomprofessoren Glykose. Det er en sød og fantasifuld animationsfilm i en stop motion-agtig stil med en blanding af dyr og mennesker. Filmen bygger på en bog af Jakob Martin Strid, hvis vanligt sære og skøre univers, de velvalgte stemmer og de charmerende animationer skaber en lille dansk børnefilmsperle i mængden af amerikanske tegnefilmstilbud.

Den utrolige historie om den kæmpestore pære

NYFORTOLKNING AF EN KLASSIKER

DVD Flere generationer kender og elsker det særegne væsen Cykelmyggen Egon, der som bekendt elsker en god spurt. Det kræver en kringlet hjerne som den hos Flemming Quist Møller at skabe sådan en figur! I en historie om mobning og sammenhold møder vi Cykelmyggen Egon og Dansemyggen Dagmar, som er stjerner i et loppecirkus. Det går galt, da Minibillen kommer til at forstyrre Dagmars linedans, så hun styrter og forstuver en fod. Minibillen stikker af og bliver optaget i en røverbande, der lokker ham til at stjæle honningkrukker fra bierne. Der er dømt fest og farver, charme og musikalitet i gensynet med Egon.

Cykelmyggen og minibillen

Denne uges anbefalinger er skrevet af Mie Henriksen, Hammel Bibliotek. Du kan finde mere inspiration på www.favrskovbib.dk