|

Tema: “Kom maj, du søde milde….”

FILMBERETNING FRA 2. VERDENSKRIG

DVD “Dengang i maj” er en film om nogle mennesker, som flygtede fra alt hvad de havde da tyskerne invaderede Frankrig. Der er død, fortvivlelse, benægtelse men også håb, sammenhold og kærlighed. Den tyske modstandsmand Hans flygter med sin søn Max fra tyskerne til Frankrig. Et år senere tages han til fange og bliver dermed skilt fra sin søn. Da tyskerne nærmer sig byen, beslutter de tilbageværende indbyggere at flygte og forsøger at nå ud til kysten. Max skriver små beskeder til sin far på alle de skoler han passerer på flugten. Det lykkes Hans at flygte, og nu forsøger han med vold og magt at komme tilbage og finde sønnen. Filmen er en fantastisk skildring af den håbløse flugt mange millioner blev drevet ud på under 2. verdenskrig og viser, hvordan nogle overlevede og bevarede kampgejsten og håbet om en bedre tid.

Dengang i maj.

NORSK SLÆGTSHISTORIE

ROMAN Den kendte norske forfatter har her skrevet en slags kollektivroman fra efterkrigstidens Oslo, hvor beboerne i ejendommen Kirkeveien 127 følges i årene 1948-1951. Bogen er første bind af en trilogi, som er blevet meget populær i hjemlandet Norge, og den vil også appellere til danske læsere af bredt anlagte familieromaner. Det handler om længsler og håb, om vareknaphed og drømme om materielle goder og om hverdage, der afbrydes af bryllupper og begravelser. Det er en stemningsfuld og absolut anbefalelsesværdig roman, som med mange muligheder for identifikation skildrer tiden, byen, familien og de forskellige personers relationer i veloplagt stil og med sprogligt overskud og nerve.

Byens spor, bind 1 : Ewald og Maj. Af Lars Saabye Christensen

PIGE I PROVINSEN

ROMAN En nat i maj i året 1910 kommer pigen Rose til verden på en gård ude i Ravnstrup. Piger af den årgang kunne godt gå hen og blive ydmyge, men skildringen af Rose som pige, ung og moden kvinde er en historie om et kvindeliv, hvor det er Rose, der styrer. Hun har heldigvis kun et strejf af sin egen mors djævelsk vrede sind, hun er en kærlig og bredtfavnende sjæl. Vi er med, da hun og hendes nære oplever besættelsen, da hendes børneflok vokser, og da hun mister en af dem pga. kighoste. Hun tager energisk og loyalt del i sine børns liv og oplever glæder og store sorger. Den velfortalte, livsbekræftende og underholdende historie følger Rosa, indtil hun som ældre tager alene til Paris for at besøge sin datterdatter.

En nat i maj. Af Trine Alexander Anastasio

Denne uges anbefalinger er skrevet af Mie Henriksen, Hammel Bibliotek. Du kan finde mere inspiration på www.favrskovbib.dk