|

TEMA: LÆS BOGEN, SE SERIEN

BAG DEN PÆNE FACADE
ROMAN/DVD
Det klassiske danske sommervejr giver både mulighed for at læse en bog på plænen i solskinstimerne og se en god serie, mens sommerregnen falder. Liane Moriarty har skrevet en række feel-good romaner med et tvist af krimi. I ”Store små løgne” føres tre kvinder sammen, da deres børn går i samme skole. Den yngste er enlig mor, og hendes engleblide søn bliver udråbt til at være mobber. Den anden går op i tøj og udseende, men får andet at tænke på, da hendes teenagedatter vil flytte over til sin far og hans utålelige kone. Den tredje er gift med den perfekte mand, som dog har det med at slå hende. I såvel bog som tv-serie er det til det sidste uklart hvad forbrydelsen er, og ikke mindst hvem der står bag.
Store små løgne/Big little lies. Af Liane Moriarty

MÅ FRYGTEN VÆRE MED DIG
ROMAN/DVD
Margaret Atwoods forfatterskab må siges at have oplevet en renæssance efter HBO forvandlede den grusomme dystopi ”Tjenerindens fortælling” til en serie. Ikke nok er størstedelen af hendes forfatterskab blevet genudgivet, men til september – 34 år efter udgivelsen af ”Tjenerindens fortælling” – kommer der en efterfølger. Og hvorfor er såvel roman som serie anbefalelsesværdige? Jo, i 2019 er det desværre ikke svært at se forbindelsen mellem fiktionens temaer og politiske tendenser i samfundet, bl.a. stramningerne af abortlovgivningen i flere amerikanske stater. Sæson 1 er tro mod romanforlægget, og, synes denne anmelder, klart den bedste.
Tjenerindens fortælling/A Handmaid’s Tale. Af Margarat Atwood

DEN ET-BENEDE DETEKTIV
KRIMI/DVD
Efter en karriere hos militærpolitiet slår Cormoran Strike sig ned som privatdetektiv i London. Han får en vikar på kontoret, den kvikke unge Robin Ellacott, og trods visse spændinger mellem de to viser de sig at være et godt makkerpar. Galbraith, pseudonym for J.K. Rowling, skriver inciterende godt og er i romanerne både morsom og satirisk i sine personskildringer, hvor ingen går fri. I serien spilles Cormoran Strike af Tom Burke, og han er virkelig godt castet. Historierne er bygget op som en hyggelig engelsk krimi. Man ser meget lidt uhygge og blod i de klassiske “who done it?”-fortællinger.
Gøgens kalden m.fl./C.B. Strike. Af Robert Galbraith

Denne uges anbefalinger er skrevet af Marianne Hyldal Vollmer, Hadsten Bibliotek. Du kan finde mere inspiration på www.favrskovbib.dk