|

Tema: På tur i marsken

EN KVINDES FRIGØRELSE
ROMAN
I denne historiske roman følger vi den unge enke Cora Seaborne, der efter sin mands død smider korsettet, trækker i herrefrakke og sammen med sin søn og veninde drager til den lille landsby Aldwinter i Essex for at finde fossiller. Landsbyen hjemsøges dog tilsyneladende også af et søuhyre, og Cora sætter sig for at finde det. Romanen er en fint fortalt skæbnefortælling, der giver et godt billede af oplysningstidens brydninger mellem natur, religion og overtro og dens indsnævrende kvindesyn.
Uhyret i Essex. Af Sarah Perry

MED ARKÆOLOGEN PÅ UDGRAVNING
KRIMI
Er du også træt af fordrukne privatdetektiver og kvindelige journalister som krimi-karakterer, kan jeg anbefale serien om Ruth Galloway. Ruth er arkæolog, ansat på University of North Norfolk, bosat i et lille øde hus i udkanten af saltmarsken og hverken veltrænet eller med et talent for at tiltrække mænd. Norfolk er den egn i England, der er mest fuld af historie, og et af de ældste menneskelige fodspor, man nogensinde har fundet, befinder sig her. Der er således masser af historier og krimigåder gemt i landskabet. På dansk foreligger de første fire bind, og er du historisk interesseret og til krimier med knap så meget blod og uhygge, så er denne serie for dig.
Pigen under jorden. Af Elly Griffiths

NÅR FAMILIEHEMMELIGHEDER AFSLØRES
ROMAN
Denne roman foregår på et landsted med udsigt til marsken i Norfolk, hvor familien Birch skal være i karantæne julen over pga. smittefare og ikke må forlade huset. Alle familiens medlemmer, hvoraf ingen sådan for alvor synes flere dage tilbragt i familiens skød er en god idé, bærer på hemmeligheder. Disse afsløres i løbet af juledagene, og da fortællingen skifter mellem de fem fortællere, får man som læser en god føling med de enkelte personers sind og stemning. Romanen er let læst, ret underholdende men formår samtidig på fin vis at håndtere sværere emner. Og så kan den, på trods af det meget julede forsidebillede og titlen, læses året rundt.
Julen varer længe. Af Francesca Hornak

Denne uges anbefalinger er skrevet af Marianne Hyldal Vollmer, Hadsten Bibliotek. De kan finde mere inspiration på www.favrskovbib.dk