|

Tema: Når psyken slår knuder

Fanget i mørket

Biografi I forbindelse med Sindets Dag gæster Peter Øvig Knudsen torsdag d. 10. oktober Sløjfen for at fortælle om sin seneste, og til dato mest personlige, bog ”Min mor var besat”. I bogen beretter Øvig om, hvordan det var at vokse op med en psykisk syg mor i en velfriseret forstad til Aarhus og interviewer behandlere og venner om morens liv og væsen. Under gennemlæsningen af morens sygejournal begynder noget at gå i skred i ham selv, og Øvig synker ned i en mørk og dyb depression. Fra mørket beskriver Øvig detaljeret sindstilstanden og vejen mod lyset.

Min mor var besat. Af Peter Øvig Knudsen (99.4)

Den identitetsløse diagnose

Roman Vi møder Karen, da hun har det allerværst. Hun er blevet indlagt i en psykotisk tilstand og får siden diagnosen borderline. Fra dette lavpunkt fortælles der hudløst ærligt om sygdomsforløbet, og romanen folder sig ud med skift mellem episoder på psykiatrisk afdeling, scener fra opvæksten i Sønder Vilstrup i 1970’erne og 80’erne samt fra livet i København før og efter indlæggelsen. Karen Fastrup formår at beskrive de kaotiske bevidsthedstilstande og de destruktive tankemønstre på en måde, så man som læser ikke er i tvivl om, hvad der er på færde og på spil.

Hungerhjerte. Af Karen Fastrup

Mellem gal og normal

Roman Janus er skizofren paranoid, men efter 4 år på den lukkede afdeling lykkes det ham at beherske sygdommen nok til at han bliver udskrevet. Under indlæggelsen har breve fra gymnasieveninden Amina, holdt ham oppe, men strømmen af breve fra hende er ebbet ud. Da hun har været hans forbindelseslinje til det normale liv og til livet før han blev syg, er han klar til at gøre alt for at finde frem til Amina. Beskrivelserne af hvordan Janus forsøger at holde afstand til sygdommen, stemmerne og den irrationelle frygt er rå og intense, og som læser skånes man ikke for de barske detaljer. Som det hedder på bogens bagside, er romanen fortalt »fra én af samfundets blinde vinkler til alle, der tror, at de kender forskel på gal og normal«.

Aminas breve. Af Jonas T. Bengtsson

Denne uges anbefalinger er skrevet af Marianne Hyldal Vollmer, Hadsten Bibliotek. Du kan finde mere inspiration på www.favrskovbib.dk

Fanget i mørket