|

TEMA: PÅ SKYGGESIDEN AF SOLSKINSTATEN

I trailerparken

Roman Florida er ikke kun sol, eksil-cubanere og blåhårede pensionister. Forlader man kysten er staten domineret af myg, rednecks og bristede forhåbninger. Her har nu fjortenårige Pearl hele sit liv boet med sin mor i en Mercury Topaz, der er parkeret ved en trailerpark med en losseplads som nærmeste nabo. Bilens bagagerum er fuld af skønne, smukker sager, som mor Margot fik pakket ned, da hun i en alder af 16 år stak af fra det rige barndomshjem med babyen, hun havde født i dølgsmål. Meget er galt, men Margot og Pearl har hinanden og lever i noget nær perfekt symbiose, indtil den dag Eli Redmond indfinder sig blandt trailerparkens beboere.
Halvfems huller i himlen. Af Jennifer Clement

I skyggen af Disney World

DVD Halley er en ung enlig mor, der bor med sin 6 årige datter Moonee på et farvestrålende motel i området lige uden for Disney World. Moonee leger med sine venner, mens Halley forsøger at tjene penge, så de kan betale maden og regningen til motellet. Motellet har den godmodige Bobby som bestyrer og han passer på børnene, så godt han kan, mens Halleys liv begynder at gå op i limningen. Filmen er en ægte menneskelig fortælling med ægte personer, og Brooklynn Prince, der spiller rollen som Moonee – og også blot var 6 år under optagelserne, leverer en næsten ubegribelig præstation.
Florida Project

Foruroligende noveller

Novellesamling Lauren Groff blev udråbt til en ny litterær stjerne, da Barack Obama i 2015 kaldte hendes roman ”Skæbne og hævn” for årets læseoplevelse. Nu udkommer en samling af 11 noveller, der alle tidligere har været udgivet i amerikanske magasiner, og som alle knytter an til Florida. Fortællingerne er stemningsmættede og omfatter bl.a. historien om en desperat kvinde fanget i moderskabets og forstadslivets kvælende hverdag og historien om en kvinde lukket inde i sit hus med fortidens spøgelser under en orkan. Uden at det bliver decideret uhyggeligt får samtlige noveller i større eller mindre grad nakkehårene til at stritte, da Groff på en næsten underspillet måde formår at få vendt vrangen ud på det pæne og hverdagspolerede, så det bliver grumt og truende utæmmet.
Florida. Af Lauren Groff

Denne uges anbefalinger er skrevet af Marianne Hyldal Vollmer, Hadsten Bibliotek.