|

Tema: På vej mod EM

JULEGAVEFORSLAG TIL FODBOLDFANS

Fagbog Vi kan glæde os til at opleve de danske fodbolddrenge på hjemmebane under næste sommers EM. En passende opvarmning kunne være denne bog, hvor danske fodboldstjerner fra de sidste 50 år fortæller om deres største kamp, selve kampen og dens betydning for holdet og deres karriere. Hvad gik der gennem hovedet på Allan Simonsen, da han scorede til 1-0 mod England på Wembley i 1983, og hvordan oplevede Pernille Harder EM-finalen mod Holland i 2017? Bogen bygger på interviews med 30 danske fodboldstjerner og tidligere landstræner Sepp Piontek. Spændet går fra Danmark-Brasilien ved OL i 1972, fortalt af Per Røntved til VM-kampen Kroatien-Danmark i 2018, fortalt af Mathias Zanka Jørgensen. Den perfekte gavebog til passionerede fodboldfans, der har fulgt landsholdet og dets spillere gennem mange år.

Min største kamp (79.71)

TRÆNERENS HISTORIE

Biografi Det har vakt stor debat, at den nuværende landstræner Åge Hareide ikke har fået forlænget sin kontrakt trods kvalifikationen til EM. Her kan man læse om Danmarks norske træner for herrefodboldlandsholdet og hans karriere som både topspiller og træner. Bogen skildrer bl.a. hvordan Åge Hareide forvandles fra knogleknusende forsvarspiller i Norge og England til en populær landsholdstræner for det danske landshold, og at den tilsyneladende hyggelige facade udadtil faktisk gemmer på en hård og bestemt herre. Herunder beskriver bogen diverse klubber Hareide har spillet for og ikke mindst trænergerningen, som er gået omkring topklubber i Skandinavien samt Norges og Danmarks landshold. Forfatter Arild Stavrum er selv tidligere topspiller under Hareide i flere omgange i Norge og Sverige, og det giver bogen stor autenticitet.

Åge indefra. Af Arild Stavrum (79.71)

SOLID HELFLUGTER

Fagbog Her har en fodboldnørd til stor fornøjelse (og mulige indsigelser) for alle fodboldinteresserede udvalgt og portrætteret 23 danske fodboldspillere til den historisk ultimative VM-trup, valgt blandt danske landsholdspillere fra 1979 til 2018. I forordet fortæller Allan Simonsen om, hvorfor det at trække i den danske landsholdsdragt er noget helt specielt: “For mig personligt har det altid været en drøm. Det hold har fyldt meget for mig – lige siden jeg var knægt.” Underholdende tur ned af “Memory Lane” for alle som fra tribunen, sidelinjen eller fra sofaen har råbt højt hurra, når landsholdet scorer og indimellem præsterer det magiske umulige som fx ved EM i 1992.

Det ultimative landshold. Af Nikolaj Steen Møller (79.71)