|

Tema: 2019 set i bakspejlet

KLIMAFORANDRINGER

Roman Tidens aktuelle emner behandles ikke alene i debatindlæg og fagbøger. Også skønlitteraturen afspejler, hvad der har været på dagsordenen i det forgangne år, og ved i højere grad at tale til hjertet end til hjernen gør fiktionen os klogere på en anden måde. Her følger vi Holly Sykes, der i 1984 som 15-årig beslutter sig for at stikke af hjemmefra, frem til hun tres år senere i 2043 lever i Irland med sit barnebarn og ser tilbage samt frem mod den regning, vi har efterladt de kommende generationer. Det er en dystopisk, magisk og vild roman, der af anmeldere er blevet kaldt klimabevægelsens ”1984”.

Knogleurene. Af David Mitchell

IDENTITETSPOLITIK

Roman Hvem fortæller dig, hvem du er? Din familie, din nationalitet eller er det noget inden i dig selv? Denne højaktuelle immigrantroman fortæller om tvillingerne Ali og Anton, der fra de var helt små har været overladt til sig selv i en lille lejlighed i det postsovjetiske Moskva. Som unge holdt de sammen, da de skulle flygte til Tyskland, men pludselig forsvinder Anton. Ali rejser afsted for at lede efter sin bror, men hun ender i realiteten med at søge efter sin egen identitet. Det er en kalejdoskopisk fortælling med stærke selvbiografiske træk, som stiller store menneskelige og politiske spørgsmål.

Ude af sig selv. Af Sasha Marianna Salzmann

METOO-BEVÆGELSEN

Krimi Ud over at vi læser krimier for at følge det spændende opklaringsarbejde er det min påstand, at de bedste af dem også gør os klogere ved at afsløre underliggende strukturer i samfundet. En anklager og hendes familie dræbes af en bilbombe. Da hun var i gang med at efterforske en terrorcelle, er motivet for attentatet oplagt – næsten for oplagt, synes de to stockholmske betjente Olivia Rönning og Lisa Hedqvist, som vi kender fra tidligere bind i serien. Deres efterforskning fører dem ad mørke stier og kommer til at påvirke dem psykisk.

Koldbrand. Af Cilla & Rolf Börjlind