|

Både Bedstemor And og Henry Fords kone Clara kørte Detroit Electric elbil!

Af Motorredaktør Jørgen Kjær – Hadsten

En BEV (Battery Electric Vehicle) der kan køre 300 km på en opladning er mere end rigeligt for langt de fleste i dag – alligevel var det hvad denne elbil kunne præstere for over 100 år siden. At de originale batterier har vist sig at kunne holde i 100 år, gør kun historien endnu mere fantastisk. I forbindelse med istandsættelsen af Jørn Grønkjærs Detroit har man valgt at installere en mere moderne batteripakke, alt andet fremstår originalt.

 

 

Af Jørgen Kjær

I dag vokser populariteten og udbredelsen af elbilen med nærmest eksplosiv hastighed. De ses af de fleste som fremtidens køretøj. Nærmest lydløs og uden udstødningsgasser er de et produkt af den moderne teknologi. Mener man da!

Men elbilen er ikke nogen ny opfindelse, for godt 100 år siden havde den i forhold til de øvrige biler forsynet med forbrændingsmotorer udsigt til en mindst lige så lys fremtid, som den har i dag. Elbilerne var faktisk i starten af forrige århundrede en stor del af den amerikanske bilpark med et ganske udbredt system af lademuligheder i de større byer.

IMG_1159

 

Omkring 1912 var der adskillige amerikanske bilfabrikanter, der satsede på elbiler med Detroit Electric i spidsen. De nåede at fremstille omkring 13.000 elbiler fra starten i 1907 og frem til 1939.

Anderson Electric Car Company

Elbilen Detroit Electric blev fremstillet af Anderson Electric Car Company i Detroit i Michigan, USA. Firmaet havde fremstillet efterspurgte hestevogne siden 1884, inden de begyndte at bygge elbiler med genopladelige bly-batterier i 1907. Ville man ofre 600 Dollars oven i prisen på omkring 2.000 dollars, som standardudgaven af bilen kostede, kunne man få den forsynet med de på den tid nok mest moderne batterier, nikkel-jern batterier, som blev opfundet og fremstillet af Thomas Edison fra 1911 til 1916.

IMG_1086

Detroit Electric havde batterierne placeret i for- og bagende medens den elektriske motor var placeret under kabinen. Bilerne blev annonceret med en rækkevidde på omkring 130 km på en fuld opladning. Hastigheden kunne slet ikke måle sig med dagens hurtige elbiler som for eksempel Tesla. Og at tale om en acceleration på 0-100 km/t gav slet slet ingen mening. Der nåede man aldrig op. Omkring 30 km/t var på det tidspunkt en passende og da også tilstrækkelig hastighed inden for datidens bygrænser. En enkelt test gav dog en rækkevidde på 340 kilometer på en fuldt opladet Detroit Electric.

Den 108 år gamle Detroit Electric står helt utroligt originalt. Det gamle velpolstrede indtræk er bevaret med får ar af tidens tand. Der er ganske få betjeningspaneler og –udstyr. Styrestang, gearstang, 3 pedaler og så volt- og amperemeter.

 

Detroit Electric appellerede til datidens moderne kvinder

Detroit Electric var i modsætning til datidens benzindrevne biler lydløse, de svinede ikke med olie, og måske vigtigst af alt: De var klar til at køre, når man satte sig ind i dem – hvis de da var ladet op, ligesom benzin i tanken også var forudsætningen for biler med forbrændingsmotorer. Man skal huske at selvstarteren først blev opfundet til Cadillac i 1912. Håndsvinget var derfor ”startmotoren”, der sammen med justering af tænding med mere, skulle betjenes inden kørsel. Og et håndsving passede typisk ikke til datidens kvindehånd, og da slet ikke hvis denne sad på en person iklædt lang kjole.

Det er jo en fascinerende historie omkring elbilens udvikling. Indtil 1. verdenskrig var der næsten ligeså mange elbiler som benzindrevne biler i USA, fortæller Jørn Grønkjær, der faldt pladask for bilen, der for mere end 100 år siden appellerede til den moderne amerikanske kvinde.

 

Det kunne let svine, og det var jo ikke så smart, hvis man iført den pæne kjole skulle på indkøb eller visit hos vennerne. Her var elbilen genial, man satte sig ind i en behagelig lukket kabine med polstrede sæder og og store vinduer og kørte. Heller ikke en masse forskelligartede instrumenter, knapper, pedaler og en gearstang, der måske var tung at håndtere, kunne komplicere udflugten. Heller ikke et tungt rat, kunne komplicere køreturen. Detroit Electric var nemlig forsynet med en let styrestang. Detroit Electric havde nemlig været så forudseende at forsyne deres biler med lukkede kabiner med plads til 4 personer i modsætning til datidens oftest åbne biler, hvor chaufføren måtte side ude i al slags vejr.

Den gamle Detroit Electric fra 1913 deltager gerne ved specielle lejligheder og arrangementer, men på grund af bilens begrænsede tophastighed, så er den ikke egnet til længere ture. VeteranPostens prøvetur bød på hastigheder på 15-20 km/t. Ved tidligere arrangementer har den kunnet køre 5-6 timer med disse hastigheder på en fuldt opladet batteripakke.

 

Med en Detroit Electric i garagen behøvede man ikke længere en chauffør. Fruen i huset kunne selv tage på indkøb og måske ligefrem holde en lille passiar med veninderne i bilen, der var velpolstret og endda kunne fås med indbygget make-upspejl!

Damer i lange rober indgik da også ofte i datidens reklamer for Detroit Electric.

I maj i år fik synshallen en helt speciel oplevelse. Detroit’en blev typegodkendt og synet. Der har aldrig tidligere været registreret en Detroit i Danmark.

 

Læger og andre, der havde behov for en altid køreklar bil, kunne også se elbilens potentiale, når der var behov for hurtig udrykning

Bedstemor And og Henry Fords kone, Clara var blandt de kvinder, der foretrak en elektrisk bil fra Detroit Electric. Det fortælles, at Clara Ford fik en ny elbil hvert femte år, trods gemalens succes med biler med forbrændingsmotorer. Der forlyder ikke noget, om hvad hans holdning har været til det.

Detroit Electric tiltrak dog også det mandlige publikum, og opfinderen Thomas Edison var en af disse. Han udviklede som nævnt et specielt nikkel-jern batteri til bilen. De var lettere og hurtigere at oplade, men også en del dyrere. Det modsvaredes dog også af en længere levetid, og der eksisterer faktisk eksemplarer af disse i overlevende Detroit Electric biler, der stadig fungerer.

 

Blev slået ud af selvstarteren

William C. Anderson, der fremstillede Detroit Electric som en udløber af sit Anderson Carriage Company, havde som nævnt allerede i 1906 set en fremtid for elektriske biler, og allerede året efter fremstillede firmaet 125 Detroit Electric. I 1908 kommer den med den kendte lukkede kabine med store vinduer – det var et udtryk typisk for datidens innovation. I 1910 blev der fremstillet 800 biler og produktionen toppede 6 år senere med hele 1.893 biler. I løbet af 1920`erne faldt salget, men firmaet overlevede det store krak i 1929, men fortsatte efterfølgende blot med salg af Detroit Electric i mindre antal og kun på bestilling

Detroit Electric var populær på markedet, men de høje biler kunne med de tunge batteripakker være blevet nogle tunge klodser, hvis man ikke havde brugt en del aluminium i karosseriet for at gøre dem lettere. Det var også verdens første biler med buet vinduesglas, der reducerede antallet af blinde vinkler. I øvrigt en af de få ting Anderson havde taget patent på ved bilen. Elmotoren og drivlinen købte man udefra. Motorfirmaet opkøbte man dog på et tidligt tidspunkt, for at have styr på leverancerne.

I den periode Detroit Electric var udbredt var der i øvrigt i flere store amerikanske býer et udmærket net af ladestationer og mulighed for at købe hjemmeladere, så det faktisk var ganske smertefrit at eje og køre en elbil.

Som nævnt blev opfindelsen af den elektriske startmotor i 1912 et af dødsstødene til datidens elbiler. Men også prisen på for eksempel Detroit Electric, der var 4 gange så dyr som en Ford T, der i 1914 kostede 500 dollar i USA spillede ind samtidig med at prisen på kobber og bly, der indgik i fremstillingen af batterierne, blev fordoblet på grund af den voksende våbenproduktion i første verdenskrig.

Et større kørselsbehov med de lange afstande i USA har naturligvis, sammen med billigere og billigere benzinmotorer også været en medvirkende faktor til at første etape af elbilens historie stoppede. Her var rækkevidden alligevel for kort og udbredelsen af ladestationer for lille. Det var nemmere med brændstofmotorer og tankstationer, ligesom man jo fint kunne have ekstra benzin med på turen. 

Den allersidste ”gammeldags” Bedstemor And bil fra Detroit Electric blev fremstillet i 1939.

Men at sige tiden løb fra Detroit Electric Car vil være noget af en tilsnigelse. De var nærmere forud for deres tid.

En gammel Detroit Electric fra 1913, som VeteranPosten netop har prøvekørt, er da også med til at udbrede kendskabet til næste etape af den elektriske bils fremtid i Danmark.

Veteranbilen fra 1913 hjælper fremtiden på vej

VeteranPosten har været på en prøvetur med den eneste Detriot Electric, der ifølge ejeren Jørn Grønkjær fra Aarhus nogensinde har været indregistreret i Danmark. Det blev en helt speciel og uventet oplevelse. Bilen glider næsten lydløst ud ad vejen, dog med en noget begrænset hastighed. Jørn Grønkjær fortæller om hvordan han blev ejer af bilen:

-Jørgen Lundsgaard fra Svendborg købte bilen i Florida, hvor den havde stået på et museum i 1998 og fik den sejlet hjem. Dengang kunne den ikke køre men Lundsgaard fik den sat totalt i stand. Jørgen Lundsgaard har blandt andet været udviklingschef ved Laboratoriet for Energiforskning på Odense Universitet samt stifter og medejer af IRD A/S, der udvikler brændselsceller. Han solgte virksomheden i 2014. Han har altid været bilentusiast og haft sjove biler.

-Alt er jo ofte tilfældigheder, når det drejer sig om (veteran)biler.Efter at  jeg ved en tilfældighed så en eldrevet chalup i Svendborg i efteråret 2019 i Svendborg, tog jeg kontakt til ejeren, som viste sig at være Jørgen Lundsgaard. Han havde også andre specielle fartøjer. Blandt andet Kejser Wilhelms dampdrevne båd, fortæller Jørn GrønKjær og fortsætter:

-Efter nærmere besigtigelse af Elbåden og enighed om salgsprisen, så jeg på et senere tidspunkt den hal, den blev placeret i. Her så jeg for første gang Detroit’en, som jeg i første omgang troede var en benzindrevet Ford T lignende bil, men da Lundsgaard åbnede for- og bagklappen og jeg så batteripakken var jeg solgt, forklarer Jørn Grønkjær.

Lundsgaard købte blandt bilen for at vise, at brændselsceller kunne forlænge levetiden for elbiler.

-Efterfølgende lånte jeg Detroit’en i forbindelse med et par elbiludstillinger i vores forening ElbilBy. Jo mere glad blev jeg for den og dens historie, og selvfølgelig ikke mindst på grund af dens status som elbil. Jørgen Lundsgaard og jeg blev så sidste år enige om en god og generøs salgsaftale.

-Siden da har Detroit’en været fast deltager og publikumsmagnet ved vores ElbilBy arrangementer med videre. Den er selvfølgelig også blevet anvendt ved konfirmations- og jubilæumskørsel, forklarer Jørn Grønkjær.

-Batteripakken er dermed også afprøvet. Ved seneste elbiludstilling i Fredericia i maj kørte den i byens gader over 5 timer på en dag uden opladning.

-Meget kort fortalt, er ideen bag ElbilBy at bidrage til at aflive myter og fordomme omkring grøn omstilling på transport området. ElbilBy deltager på konsulent basis i mange e-mobilitets projekter hos såvel private som offentlige virksomheder, som regioner og kommuner, som for eksempel etablering af ladehubs og eldelebils ordninger. Vi deltager også gerne i den offentlige debat som uvildig part, fortæller Jørn Grønkjær, der er meget involveret i FIA løbs serierne Formula-E og Extreme E.

-Jeg har mange tanker og planer omkring Detroit’en. Blandt andet vil jeg gerne køre elbilløbet ECO Dolomites i Dolomitterne med den. For 2 år siden deltog jeg i løbet i elbilen BMW i3. Under alle omstændigheder vil Detroit’en igen være omdrejningspunkt ved vores store elbiludstilling ved Klimafolkemødet i Middelfart d. 2.-4. september samt ved flere andre kommende arrangementer, slutter Jørn GrønKjær, der er sikker på at den også vil deltage i kommende veteranbilarrangementer,

 

 

Billedtekster:

1086: En BEV (Battery Electric Vehicle) der kan køre 300 km på en opladning er mere end rigeligt for langt de fleste i dag – alligevel var det hvad denne elbil kunne præstere for over 100 år siden. At de originale batterier har vist sig at kunne holde i 100 år, gør kun historien endnu mere fantastisk. I forbindelse med istandsættelsen af Jørn Grønkjærs Detroit har man valgt at installere en mere moderne batteripakke, alt andet fremstår originalt.

1211: En sjov detalje er også, at grundlæggeren af Ford Motor Company Inc’s kone Clara Bryant Ford ikke ville køre i ægtemandens skrammelkasser – hun forlangte en Detroit Electric og fik det. En væsentlig årsag var, at datidens fossilbiler ikke havde nogen selvstarter, og damer ikke magtede det store håndsving der skulle til for at starte bilen.

1176: Anderson Electric Car Company i Detroit, Michigan, byggede ca. 13.000 elbiler i perioden 1907-1939, hvoraf den mest kendte model nok er den som alle tiders bedst kendte Anders And-tegner Carl Barks valgte til Bedstemor And. Ja, den nydelige ældre dame kører 100% elektrisk.

100: Detroit Electric er udstyret med det nikkel-jern batteri Thomas Edison opfandt i år 1900. Edison påstod allerede dengang, at hans batterier kunne holde i 100 år, hvilket blev bekræftet da batteriekspert Peter J. DeMar i 2011 fik fingre i en samling nikkeljern batterier fra Edisons gamle fabrik. Batterierne havde stået ubrugte i over 50 år, og var i særdeles dårlig forfatning, men ved at følge Edisons oprindelige vedligeholdelses anvisninger blev de atter gjort funktionsdygtige. Det var også dengang Henry Fords gode ven Thomas Edison sagde de bevingede ord, som man stadig siger om elbiler, “Det er batteriet, der er problemet.”. Så opfandt han nikkeljern batteriet, så en Detroit Electric kunne køre op til 600 km på en opladning.

1094: Elektromotoren på en Detroit Electric fra 1913 er placeret under vognen med direkte træk på hjulene.

 

1206: Detroit Electric blev i starten af 1900-tallet brugt til bykørsel på New Yorks brostensbelagte gader – og man behøver ikke nogen lang køretur i bilen for mentalt at skrue tiden 100 år tilbage. Den var specielt populær blandt datidens moderne kvinder.

1166: Den gamle Detroit Electric fra 1913 deltager gerne ved specielle lejligheder og arrangementer, men på grund af bilens begrænsede tophastighed, så er den ikke egnet til længere ture. VeteranPostens prøvetur bød på hastigheder på 15-20 km/t. Ved tidligere arrangementer har den kunnet køre 5-6 timer med disse hastigheder på en fuldt opladet batteripakke.

101: Lad bare julemanden komme med en Detroit Electric bil. En elektrisk bil forventedes at stå øverst på enhver moderne kvindes ønskeseddel i 1914, og en Detroit Electric ville glæde fruen i huset, som gaven der ville vække glæde hele året. I 1914 kostede en 4-5 personers Detroit Electric 2.550 til 3.000 dollars leveret fra fabrikken i Detroit. Der var på det tidspunkt forhandlere i 175 større amerikanske byer.

1236: -Det er jo en fascinerende historie omkring elbilens udvikling. Indtil 1. verdenskrig var der næsten ligeså mange elbiler som benzindrevne biler i USA, fortæller Jørn Grønkjær, der faldt pladask for bilen, der for mere end 100 år siden appellerede til den moderne amerikanske kvinde.

102: -Detroit’en, som blev produceret fra 1913-1939, var især benyttet af kvinder. Den kunne de køre selv. I USA selvfølgelig. I Europa kørte damer ikke bil dengang, smiler Jørn Grønkjær, der synes det er sjovt at se de gamle reklamer for Detroit’en. De slår netop på dette ” Make This Happiest Christmas – Give Your Wife en Electric Vehicle”.

1232: Det er et både sjældent og originalt eksemplar af Detroit’en. Der er så mange fine detaljer og finmekanik i den. Art Nouveau lamperne forrest er smukke og intakte og interiøret er oprindeligt.

1227: Fine detaljer som vis-a-vis-sædet forrest, der kan drejes 180 grader, så forsæde- og bagsædepassagerer kan samtale under kørslen.

1116: Styretøjet med styrestang mv. er som taget ud af en gammel sporvogn.

1088: Den 108 år gamle Detroit Electric står helt utroligt originalt. Det gamle velpolstrede indtræk er bevaret med får ar af tidens tand. Der er ganske få betjeningspaneler og –udstyr. Styrestang, gearstang, 3 pedaler og så volt- og amperemeter.

1267: Karosseriet på en Detroit Electric fra 1913 er bygget som man dengang byggede hestevogne med et træskelet beklædt med plader. Desuden har den høje artilleridæk, som gør rullemodstanden mindre.

103: I maj i år fik synshallen en helt speciel oplevelse. Detroit’en blev typegodkendt og synet. Der har aldrig tidligere været registreret en Detroit i Danmark.

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Æbledag
22. okt. 2021

Æbledag

Højskoletime
4. nov. 2021

Højskoletime

Loading...

BREDT UDVALG

BREDT UDVALG

GADEBERG XL GØR DET IGEN ... læs mere
”Four more years”…

”Four more years”…

Selv om man ikke får Nils Borring til at sige ”den er hjemme”, så virker det mest sandsynligt, at han også sidder for bordenden i kommunen efter valget i november ... læs mere
Fortræffelig god dag for Hadsten Petanque Klub

Fortræffelig god dag for Hadsten Petanque Klub

Den nye formand Jan Kjærulff-Møller var rigtig godt tilfreds med Petangue Sportens dag ... læs mere
Lille boks lover store ord –

Lille boks lover store ord –

kan Voltbox skære 90 procent af din elregning? ... læs mere
Nyt Plejecenter i Hadsten      HVOR? 

Nyt Plejecenter i Hadsten      HVOR? 

En kreds af borgere har sendt følende til Pingvinnyt ... læs mere
Standset af Politiet

Standset af Politiet

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Cafémøde med Lars Storgaard

Cafémøde med Lars Storgaard

I rækken af cafémøder hos Mester Jacob i Hadsten er turen denne gang kommet til de konservatives spidskandidat Lars Storgaard ... læs mere
UD I NATUREN (45)

UD I NATUREN (45)

EFTERÅRSFERIE🍁EFTERÅRSSTEMNING🍁EFTERÅRSFARVER🍁EFTERÅRSHYGGE🍁EFTERÅRSMOTIVER🍁EFTERÅRSVEJR🍁 ... læs mere
Vi må ikke glemme landsbyerne

Vi må ikke glemme landsbyerne

Af Morten Bang - Hinnerup Venstre kandidat til det kommende Byrådsvalg ... læs mere
En ”fuldblods” SF’er…

En ”fuldblods” SF’er…

Søren Frandsen - spidskandidat for SF i Favrskov – var til cafémøde med PingvinNyt ... læs mere
VALGMØDE OM ÆLDREPOLITIK

VALGMØDE OM ÆLDREPOLITIK

Hvordan ser det ud med ældreboliger i Favrskov Kommune? Hvordan er bemandingen i ældreplejen, og hvordan ser fremtiden ud for kernevelfærden? ... læs mere
Loading...