|

Christian vil nu skilles fra sin barokengel

Af motorredaktør Jørgen Kjær – Hadsten

Jørgen Kjær

 

Vi har i en tidligere artikel i VeteranPosten mødt Christian Halling fra Hornslet, der begejstret fortalte om sin fine BMW 501 fra 1958. En i vore dage ret så sjælden tysk luksusbil, der gik under tilnavnet barokengel. Men nu har piben fået en anden lyd.

-Det er på tide, at jeg sælger min BMW. Det er næsten ligesom et ægteskab, der afsluttes, når parterne er blevet for forskellige, og trænger til et brud, efter mange år sammen, smiler Christian Halling, og tilføjer, at han i virkeligheden er mere til småbiler, som han nu har fire af samt to scootere.

Barokengel var for mange det måske lidt mindre smigrende tilnavn, man gav BMWs første forsøg på at generobre markedsandele på bilmarkedet efter afslutningen af anden verdenskrig. Et af de mindre vellykkede forsøg skulle det hurtigt vise sig. Bilen var trods sin størrelse og gode komfort for dyr for det tyske publikum, og i udlandet gik det ikke meget bedre. BMW skulle konkurrere med den lidt billigere Mercedes Benz 220, der blev præsenteret samme år som BMW 501 i 1951, og Mercedes var både billigere og lidt kvikkere på de motorveje, der havde overlevet krigens bombardementer. For det lidt mindre velhavende bilkøbende publikum bød Opel endvidere på en ny og ganske kvik Opel Kapitän. Så det var op ad bakke for BMW, der også kæmpede med produktionsrestriktioner fra de allierede besættelsesmagter og et noget ødelagt produktionsapparat i München, som gjorde, at BMW var længere tid om at komme i gang efter krigen i forhold til både VW, Mercedes og Opel.

Den nye model blev præsenteret på BMWs supersmarte stand på biludstillingen i Frankfurt i april 1951, der udelukkende var helliget denne ene bil, og mange betegnede den som en moderne bil, der burde kunne appellere bredt. En ganske imponerende og i virkeligheden veldrejet facon for den tids biler og med en lang motorhjelm med BMWs karakteristiske kølergitter, dog i en lidt lavere udgave end på forgængeren og med et stort vinduesareal i en kabine med store døre, hvor bagdørene åbnede bagud, så bilen var nem at stige ind i.

Da man fik Model 501 i produktion begyndte problemerne for alvor, salgsprognoserne var vildt optimistiske. Man havde regnet med at sælge 3.000 om året, men det blev kun til omkring 12.000 i de år model 501 var i produktion. Der var kun få tyskere – og endnu færre danskere, der på det tidspunkt havde råd til at købe så dyr en bil, og havde man endelig råd, faldt valget oftest på en Mercedes, hvis det absolut skulle være tysk kvalitet. Det mærke kendte man, og forhandlernettet var også udbredt. Der blev dog solgt enkelte i Danmark, nogle mener blot en 20-25 stykker i alt, og da den var lige så modtagelig for rust og alskens dårligdomme som andre biler, har kun et fåtal overlevet. Det gælder således Christian Hallings, som han nu har sat til salg for 250.000 kr..

Christian Halling har haft bilen i godt 35 år, og den har været gennem en omfattende restaurering, da den nærmest var et vrag, da han købte den i 1984. Det tog 10 år inden der endelig kom nummerplader på den.

-Bilen har en stor 3,2 liters V8 motor, og den er med 4 trins manuel ratgear. Den har original soltag, træk og er undervognsbehandlet. Den har galvaniserede luftkanaler, rustfri udstødning, skivebremser for, veluorstue . Den er køreklar og skal ikke synes ved omregistrering, understreger Christian Halling om den efterhånden sjældne topmodel i Danmark.

-Jeg har kørt til en del bryllupper i den, men det er aldrig blevet til de helt lange ture, selv om den er dejlig at køre i. Den er lidt dyr at køre i, sukker Christian Halling, der derfor blandt andet har anskaffet sig en Citroen Dyane, når der skal køres klassisk. Christian Halling kan træffes på mail:  chr.halling@gmail.com eller tlf 28718181.

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Fokus på konflikter i Hammel

Fokus på konflikter i Hammel

I den seneste tid har en gruppe unge skabt uro og udøvet hærværk i Hammel. Favrskov Kommune har sammen med politiet, SSP-konsulenterne og de berørte skoler sat gang i flere tiltag for at løse konflikten og skabe tryghed ... læs mere
Succes med idrætslinjen på Skovvangskolen

Succes med idrætslinjen på Skovvangskolen

Idrætslinjen på Skovvangskolen i Hammel har lige fejret fem års jubilæum ... læs mere
Ikke meget at komme efter i Favrskov?

Ikke meget at komme efter i Favrskov?

Ifølge ”GUIDE TIL AARHUSREGIONEN” er det ikke rigtigt ulejligheden værd at tage til Favrskov ... læs mere
Flere penge på vej til de frivillige

Flere penge på vej til de frivillige

Af Charlotte Green Byrådsmedlem for Det konservative Folkeparti ... læs mere
Annonce : Husk din fiskemand er i Hadsten hver mandag

Annonce : Husk din fiskemand er i Hadsten hver mandag

Din fiskemand MARK er på plads udenfor Kvickly i Hadsten ... læs mere
Fra det gamle album i Hadsten Lokalarkiv

Fra det gamle album i Hadsten Lokalarkiv

I 1950'erne blev dette billede taget af chauffører og medarbejder hos A. Gadeberg,  Hadsten, ... læs mere
Rigspolitichef: Reglerne er til for vores alle sammens skyld

Rigspolitichef: Reglerne er til for vores alle sammens skyld

Vi har vist før, at vi som samfund kan bremse smitten. Og det er stadigt vigtigt at holde afstand og holde fast i gode vaner, siger Thorkild Fogde ... læs mere
Listeria i frisk økologiske salater

Listeria i frisk økologiske salater

Coop Danmark A/S tilbagekalder tre partier frisk økologiske salater, da der er risiko for listeria i produkterne ... læs mere
Borgmester Nils Borrings svar til indlæg i ”SAT PÅ SPIDSEN” fredag den 7. august:

Borgmester Nils Borrings svar til indlæg i ”SAT PÅ SPIDSEN” fredag den 7. august:

Byrådet besluttede 26. november 2019 at tilslutte sig turismedestinationsselskabet VisitAarhus ... læs mere
Loading...