|

Danske Safari kuldsejlede, men enkelte overlevede

Af Motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Af Jørgen Kjær

Dansk bilproduktion har mange ansigter. Et af dem er århusianske Bent Dues VW Safari, der, som navnet antyder, er baseret på VW type 1 dele. Den blev for omkring 40 år siden spået en stor fremtid, men da finansieringen kom i kløerne på et nådesløst investeringsselskab, kuldsejlede hele projektet.

Bent Due startede helt tilbage i 1977 med at bygge VW Buggies i den gamle mølle ved Løgten uden for Århus. Han mente, at den eneste grund til at vi ikke selv lavede biler i Danmark var, at de ville blive alt for dyre. Med ideen om VW type 1 som basis mente Bent Due at have fundet trylleformularen. En italiensk ven sørgede for produktionen af karosseriet i Italien til at begynde med, hvorefter Bent Due monterede og klargjorde dem hjemme i Løgten.

-Det var jo tåbeligt ikke at benytte de enkeltdele, der allerede fandtes, når vi nu ikke selv lavede disse i Danmark, fortæller Bent Due med henvisning til VW-delene.

Bent Due så sin Safari som alternativet til statussymboler af blik og krom. Bilen skulle udvikles i takt med den nye teknik, men stadig være en økonomisk og driftssikker Combi-Transporter, og som samtidig ikke skulle give sig ud for mere end den var, nemlig et transportmiddel. Bent Due mente, at nu havde samfundet frådset nok i energi og ressourcer med biler, der rustede væk, og i mellemtiden havde kostet ejerne, hvad der svarer til yderligere en bil i reparationer.

-Bevares den kunne da have været smartere, men den er jo charmerende, og en Safari er, som den er, og kan opfylde de krav, vi i dag har til vort behov for transport, var Bent Dues egen anprisning af Safari. Man kunne udstyre Safarien efter behov og pengepung, kun fantasien satte grænserne. Og hørte man til de vanskelige kunder gav Bent Due såmænd gerne 100 års garanti mod rust i bund og yderkarosseri. Så simpelt var det! Eneste problem kunne være leveringstiden, husker Bent Due.

Bent Due havde tidligere bygget buggi’er og gik med den ide, at man måtte kunne lave en mere praktisk bil på næsten de samme komponenter. At den senere blev sin helt egen konstruktion (chassis) med en overbygning i dobbelt glasfiber var ifølge Bent Due led i udviklingen.

Det blev en mindre sensation, at der nu blev lavet en dansk bil, Prisen blev i Bent Dues salgsprospekt i 1982 angivet til 32.000 kr eksklusiv moms med et års garanti og leveringsomkostninger på 750 kr. Reparationer og reservedele kunne fås i hele verden, og en eventuel reparation burde i alle tilfælde højest vare tre timer. Den indbyggede styrtbøjle borgede endvidere for en vis sikkerhed.

Samarbejdet med et investeringsselskab ødelagde dog fremtiden for Safari, og derfor sluttede Safari-projektet.

Safari fik ellers rosende omtale i datidens medier. TV, FDM Motor samt Bilen Motor og Sport skriver således i 1982 om en bil, der ligefrem kunne springe, og var let til bens og med en konstruktion, der kunne tåle noget. Anmelderens forbløffelse kulminerede på en strandtur, der viste, at Safari var noget helt andet end en almindelig Folkevogn. ”Vi faldt pladask for dens charme”, var den klare dom.

Safari tog som tidligere nævnt udgangspunkt i en VW type 1 hvor centralrøret var bevaret – det midterste stykke, rygraden og befæstigelserne til for- og baghjulsophæng. Den oprindelige bund blev erstattet af et kraftigere chassis, som hævede bunden, og glasfiberen gjorde den helt glat. Alt det mekaniske ved hjulophæng, bremser og styretøj blev totalrenoveret eller udskiftet med nyt. 

Motorens størrelse – lige fra den mindste 30 Hk og opefter kunne man selv vælge. Dæk og bagtøj var også en vigtig ingrediens i bilens køreegenskaber, og her blev der eksperimenteret med mange typer terrændæk og spærredifferentiale i bagtøjet. Bilen var kun 3,25 meter lang og vægten ca. 600 kg.

Der blev lavet omkring 500 eksemplarer af VW Safari. Kun et fåtal har overlevet, og nu kan den vakse læser bliver ejer af en af disse for blot 42.500 kr.

Denne bil er bygget på basis af en VW 113 de luxe med første indregistrering 01-10-1959.

-Bilen var sidst på danske plader i 1999, og har stået uden siden, men er dog løbende blevet plejet og står uden rust, og kører/starter i første hug. Motoren er en VW 1600 ccm varebils motor, som giver masser af spark til den kun 570 kg tunge bil, fortæller sælgeren Martin Staalholm fra Haslev. Han bemærker, at bilen har døre, som mange ellers piller af.

Bilen har 2 siddepladser foran i velour og 2 siddepladser bagi på en sædebænk. Den mangler dog en kaleche/softtop til lige at sætte det sidste touch på den.

-Køb den nu som den står og få en fed sommerbil med en smule knofedt. Prisen vil stige, når jeg har gjort den klar til at få plader på igen, pointerer Martin Staalholm, der kan træffes på tlf: 50515150 eller mail: rugbroedet@gmail.com

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



2 Færdselsuheld i Favrskov

2 Færdselsuheld i Favrskov

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Blev sigtet efter hashfund i bilen

Blev sigtet efter hashfund i bilen

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Boligsiden.dk:

Boligsiden.dk:

Salget af byggegrunde er efter 1. halvår højere end i hele 2019 ... læs mere
UD I NATUREN (31)

UD I NATUREN (31)

I dag lægger vi vejen forbi høst på Bidstrup, blomstereng ved fiskeparken, en varm dag på Rækkevej samt diverse blomster ... læs mere
Pressemeddelelse

Pressemeddelelse

Fra Favrskov Affald A/S ... læs mere
Færdselsuheld i Hinnerup

Færdselsuheld i Hinnerup

Østjyllands Politi oplysert ... læs mere
Volvo Amazon herregårdsvognen skal sælges

Volvo Amazon herregårdsvognen skal sælges

Af Motorredaktør Jørgen Kjær - Hadsten ... læs mere
Gå ikke forbi  - kom ind og se vort interessante udvalg

Gå ikke forbi – kom ind og se vort interessante udvalg

Udtaler vinhandler Peter Aschelund fra Skjold Burne Vinhandel i Søndergade i Hadsten ... læs mere
Færdselsuheld på motorvejen ved Hadsten

Færdselsuheld på motorvejen ved Hadsten

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
En diplomatisk personlighed kombineret med gennemslagskraft

En diplomatisk personlighed kombineret med gennemslagskraft

Af Motorredaktør Jørgen Kjær - Hadsten ... læs mere
Loading...