|

Den amrikanske drøm – dengang og nu

Af Mortorredaktør Jørgen Kjær Hadsten

Af Jørgen Kjær

Efter afslutningen af anden verdenskrig var der mangel på biler i Danmark, det var få nye biler, der nåede frem til Danmark, og det vakte altid stor opsigt, når en af de nyere amerikanske flydere pludselig dukkede op i gadebilledet. Det gjorde det også, da en ældre pensioneret dansk-amerikaner i 1953 besluttede at vende tilbage til fædrelandet efter sikkert nogle gode år ”overthere”. Og selvfølgelig tog man derfor sin bil med over Atlanten. I USA var bilen blevet en naturlig ting for de fleste amerikanere, og med udsigt til kun at kunne købe en brugt førkrigsbil eller i bedste fald en nyere mindre europæisk bil som for eksempel en Folkevogn, var beslutningen ganske nem – den næsten nye og helt moderne bil, en Buick Special Jetback Model 43, han havde købt i 1950, skulle selvfølgelig til Danmark. Og det kom den.

Bilen, vi har sat stævne tile ne fotoseance, tilhører Klaus Horsbøl fra Hadsten. Det er en Buick Special Jetback model 43 årgang 1950, der kom til Danmark i 1953, da en ældre mand tog den med hjem til Danmark

 

Selvom Buick allerede var en kendt og anerkendt bilmodel i Europa og Danmark, blev modellen som pensionisten bragte med sig til Danmark en forholdsvis sjælden model på det europæiske fastland, og I Danmark var der rigtig langt mellem dem, specielt grundet importrestriktionerne efter krigen. Det var den derimod ikke i USA, og modellen blev produceret i et antal på 58.700 biler i 1950 og udgjorde knap 9% af de biler, Buick producerede og solgte dette år.

Klaus vil gerne afdække hele bilens historie i Danmark

 

Den danske køber havde i USA betalt knap 2.000 dollars for bilen i 1950, der dette år kunne fås i flere farver. Hele 17 forskellige farver var på programmet i 1950. Mod ekstra betaling kunne man få taget malet i en anden farve end resten af bilen, som i øvrigt blev præsenteret af Buick som en rummelig bil og med sin smukke formgivning, og dermed blev den noget af den tids toppen af poppen med så god plads, at 6 velvoksne personer sagtens kunne nyde en tur på de amerikanske highways uden at føle sig klemt helt sammen. Motoren bød på 110 HK, og i Dynaflow automatgear-udgaven som Klaus Horsbøls blev det 120 HK, der gav en behagelig kørsel.

Klaus Horsbøl mener, der kun findes en emkelt Buick Special Jetback model 43 årgang 1950,nemlig hans egen i Danmark og på verdensplan måske kun et par håndfulde  

 

Som andre Buick Special modeller blev Buick Special Jetback Sedan i 1950 også leveret i en slags standard- eller basisudgave fra fabrikken. Det sænkede naturligvis basisprisen, og den nye køber kunne så ud fra en lang liste vælge eventuelt ekstraudstyr og andet tilkøb, som elektrisk ur, hvide dæksider, ekstra kromlister til siden af bilen, radio og tilhørende antenne, varmeapparat, rudevasker og omtalte Dynaflow, hvilket hævede modellen op i toppen af dens prissegment.

Buick Sscial Jetback model 43 fra 1950 blev solgt som en behagelig rejsevogn med luxus og behagelige sæder, der sagtens kan måle sig med lænestolen derhjemme

 

Buick Special Jetback kunne udover 4 dørs udgaven, som Klaus Horsdal har restaureret, også fås i 2 dørs sedan udgave samt en 2 dørs coupeudgave med det brede forsæde til 3 personer, måske tre travle repræsentanter eller forretningsfolk, der så kunne have god plads til kufferter, vareprøver og lignende bag sædet. Måske også lige sagen for den lille familie og ideel som bil nummer to, som Buick skrev i salgsbrochurerne.

Det har ikke været nødvendigt, at renovere hverken motor eller gearkasse.

 

Mangel på næsten alt

Både benzin og ikke mindst biler var for danskerne, og de øvrige europæere for den sags skyld, en mangelvare efter afslutningen af anden verdenskrig. Danskerne drømte om begge dele, men det var kun de færreste forundt at få del i den rationerede benzin, og at kunne købe en helt ny bil til erstatning for de førkrigsbiler, der for de flestes vedkommende havde været klodset op under besættelsen, var kun forbeholdt de få, der kunne dokumentere et behov. Det var de samme grupper, der under krigen havde kunnet køre. Læger, jordemødre, dyrlæger og nu til dels også handelsrejsende kunne være blandt de heldige, der efter en ansøgning til den strenge jury ved Direktoratet for Vareforsyning, fik deres ønske opfyldt. I 1950 var det kun hver 10. af de omkring 40.000 ansøgerne, der fik en tilladelse.

Buick Special Jetback kunne fås i 2- og 4-dørs sedan samt en 2-dørs coupeversion med 3-personers forsæde. Samtidig brochure/reklame.

 

Fra 1952 kunne alle danskere igen købe bil, det krævede dog bare en god opsparing, for uden indkøbstilladelse var afgiften højere, og en almindelig standardbil kostede betydeligt mere end en årsløn for en arbejder, så den almindelige dansker måtte i mange år endnu lægge bildrømmen på hylden. Og at købe en amerikansk bil, som for eksempel den Buick artiklen omhandler, var nærmest utopi for de allerfleste. Det er derfor helt forståeligt, at pensionisten trods ekstraudgiften til turen over Atlanten valgte at tage sin bil med hjem til Danmark

Der var også kørselsrestriktioner efter krigen. I 1949 fik man lov at køre over hele landet i 3 uger om året, men i 1950 blev al bilkørsel igen frit. Men ingen roser uden torne.

Klaus Horsbøl har selv restaureret sin Buick. Dog har han købt sig til lakering og forkromning. Karosseridele var svære at skaffe, medens mekaniske dele var nemmere. Han måtte bestille mange dele i USA, og det var før internettets tid, så de blev bestilt med fax. på det lokale posthus. Hvor mange unge kender i det hele taget i dag en fax.?

 

Frem til 1953 hed hastighedsbegrænsningen nemlig stadig 60 km/t på åben vej. Det blev ændret, da daværende justitsminister Helga Petersen blandt andet udtalte, at hun da selv jævnligt overtrådte hastighedsbegrænsningen. I den nye færdselslov stod i stedet, at farten skulle afpasses efter forholdene og hensynet til andres sikkerhed. Ifølge Rådet for Færdselssikkerhed steg antallet af trafikdræbte med mere end 30% fra 1953 til ’54. Den holdning til hastighed ændrede sig desværre først langt senere.

Efter afslutningen af anden verdenskrig med mangel på næsten alt var fed luksus drømmen for mange danskere. Bilen blev synonym med frihed og nye, moderne tider. Den var 1950’ernes største statussymbol. Jo større, smartere, hurtigere og gerne amerikansk, des større prestige for ejeren. I magasiner og på biludstillinger blev de nye udenlandske modeller præsenteret og beundret. Danskerne hungrede efter luksus, men store affjedrede amerikanske dollargrin som for eksempel den Buick, som Klaus Horsbøl nu har restaureret, var det kun ganske få, der kom til at eje. For de fleste danskere blev drømmen om smart livsstil og fart forløst i en Folkevogn eller lille Fiat.

 

Kender ikke hele bilens fulde historie

Klaus Glavind Horsbøl fra Hadsten er nu den lykkelige ejer af den nu 70-årige bil, som blev købt som ny i USA i 1950. Han har søgt at rekonstruere dens historie, men der er stadig større huller i denne, og er der blandt læserne af VeteranPosten nogen, der kender mere til bilens historie, hører han meget gerne.

Åbning af motorhjelmen er et kapitel for sig.

 

-Som nævnt var det en ældre mand, som købte den sandsynligvis fra ny og tog den med hjem til Danmark i 1953, og den har kørt på Fyn i en by, der hedder Bække. Det er hvad, jeg kender til dens historie og den ældre mand, der vendte hjem som pensionist. Jeg tror, at han havde den, indtil han døde, og den var en tid i Vejle, så vidt jeg ved, inden den kom op til Anders Peter Nielsen i Randers, fortæller Klaus Horsbøl om den i dag sjældne bil.

-Det er den eneste i 4 dørs udgaven i Danmark, og der er måske et sted mellem 5-10 tilbage i hele verden, forklarer Klaus Horsbøl.

-Jeg fik vognen i en byttehandel med Anders Peter Nielsen engang i firserne, hvorefter den blev fuldstændig skilt ad, og en større renovering begyndte. Reservedele blev fundet i kataloger, og fax blev sendt fra posthuset til USA, det var jo før internettet, og efter nogen tid kom delene til Danmark. I mellemtiden blev al rust lavet, og de pladedele, der ikke kunne skaffes, blev lavet i hånden. Jeg har en hel billedserie af arbejdet på Buicken, og den var næsten færdig i 1997, hvor jeg blev selvstændig vognmand indtil 2013. Buicken blev derfor sat til side, til jeg fik bedre tid, forklarer Klaus Horsbøl om årsagen til, at den først blev gjort færdig i 2014, hvor den blev synet og fik nummerplader på.

DYNAFLOW var ekstra udstyr 

 

Buicken er med en rækkemotor med 8 cylindre på 248 cui og med Dynaflow automat gear, som aldrig har været renoveret endnu, men der er skiftet vandpumpe, benzinpumpe og alle hydrauliske ventilløftere, uddyber Klaus Horsbøl, der selv har lavet det hele undtagen lakering og forkromning.

-Karosseridelene var svære at få fat i, medens de mekaniske dele ikke var noget større problem at finde, har Klaus Horsbøl erfaret i forbindelse med restaureringen af bilen.

Et rigtigt DOLLARGRIN

 

Lang interesse for USA-biler

-Min interesse for klassiske biler stammer fra min bedstefar, som kun kørte i amerikanske vogne, men mine forældre havde ikke selv råd til bil dengang. Min første vogn var en Ford Fairlane Town Sedan fra 1955, og siden er der fulgt mange spændende vogne efter blandt andet en Ford Fairlane GTA fra 1966 og en Buick Skylark convertible fra 1967 og mange flere.

-Jeg vil blive ved med at køre amerikanske biler til jeg ikke må køre mere, og jeg har da også en amerikansk autocamper, slutter Klaus Horsbøl.

Ung klub trods gammelt bilmærke

Danmark er klubbernes og foreningernes land, og man skulle da også mene, at et stort og gammelt bilmærke som Buick længe har haft sin egen klub i Danmark. Men nej!

Historien om Buick Club Danmark er nemlig forholdsvis kort i betragtning af bilmærkets alder. Buick er som sikkert læseren bekendt et amerikansk luksus-bilmærke fra General Motors. Buick blev grundlagt helt tilbage i 1899 som Buick Auto-Vim and Power Company, men først den 19. maj 1903 blev Buick Motor Company oprettet. Den første bil var klar til salg i 1904. Buick regnes for at være det ældste bilmærke i USA, der fortsat producerer biler. General Motors (GM) og Buick hænger uløseligt sammen. Den 16. september 1908 blev General Motors etableret som et holdingselskab for Buick. 

 

-Buick Club Danmark blev først stiftet 19/6 2005, da vi var nogle personer, som mente at det var på tide at få en mærkeklub for Buicks. Interessen for Buick klubben var stor fra start, specielt set i lyset af, at der i start/midt 90érne blev gjort et tilsvarende tiltag, som fik en kort levetid, fortæller nuværende formand Jan Northved fra Brøndby, der fortsætter:

-Klubben er hovedsageligt i kontakt med sine medlemmer ved hjælp af vores hjemmeside, Facebook og telefon, da vores medlemmer er spredt over hele Danmark, lige fra Flensborg til Skagen, Fyn og Sjælland, vi dækker det ganske land. Der er samtidig en stor aldersspredning både på bilerne men også på medlemmerne. Den ældste Buick i klubben er fra 1908 og den yngste fra 1995, vores ældste medlem er lige omkring 70 og den yngste først i tyverne. Vores primære mål er at hjælpe hinanden med teknisk bistand, hvor finder man reservedele, afgifter oog så videre. Det går efter devisen: der er altid et medlem et eller andet sted, der har et svar på netop mit spørgsmål, pointerer formanden.

-Vi holder et årligt Buickmeet, som foregår henholdsvis på Sjælland, Fyn og Jylland. Derudover møder vi jo også hinanden ved diverse træf rundt om i landet om sommeren. I den tid BCD har eksisteret, er vi mange, der har haft stor glæde af den viden, der er i klubben, så det gælder bare om at bruge klubbens medlemmer.

Buick Club Danmark består i dag af 58 aktive medlemmer, og da vi er en landsdækkende klub, har vi intet klubhus eller lignende, men de fleste medlemmer er også medlem af klubber i nærheden af, hvor de bor, forklarer formanden, der i øjeblikket ikke umiddelbart har et bud på, hvor mange Buicks, der er kørende i Danmark. Men Buick er et populært mærke inden for amerikanerbilhobbyen, og man møder dem til de fleste af årets amerikanerbiltræf. Mange ejere er organiseret i landets mange amerikanerbilklubber.

Læs mere på www.buickclub.dk

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



.Hvorslev – Ulstrup.

.Hvorslev – Ulstrup.

Af formand for Dansk Folkeparti Mercedes Czank ... læs mere
Indbrud på Tåsingevej

Indbrud på Tåsingevej

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Få faglig hjælp til at komme igennem allergisæsonen

Få faglig hjælp til at komme igennem allergisæsonen

Hadsten og Hinnerup Apotek via cmail2.com ... læs mere
ÆLDRE SAGEN HAR KLARE ØNSKER TIL BUDGETTET I FAVRSKOV

ÆLDRE SAGEN HAR KLARE ØNSKER TIL BUDGETTET I FAVRSKOV

Flere plejeboliger, hjemmepleje og årskort til kollektiv trafik er nogle af de emner, Ældre Sagen Favrskov peger på ... læs mere
Ny chef for Børn og Familie

Ny chef for Børn og Familie

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Gå til din rigtige slagter

Gå til din rigtige slagter

Knud Slagter har det store udvalg ... læs mere
Til 2 piger der snød med betalingen af TAXA

Til 2 piger der snød med betalingen af TAXA

Turen gik fra Voldum Rudvej i Voldum til Viby ... læs mere
Loading...