|

Den gamle Austin 8 fra 1939 står stadig helt originalt

Af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Chauffør Jens Jacob Sørensen fra Odense passede godt på sin Austin 8. Eneste skade i hans tid fik den 9. april 1940. Jens Jacob Sørensen havde hentet sin ven ved toget, og hjemme ved Jens åbnede hans ven døren, og den blæste op i en pæl. Jens blev så sur, at han aldrig talte til ham siden. Men bulen blev aldrig rigtig rettet ud, det var jo trods alt en helt speciel mærkedag, den blev lavet, så den mente Jens Jacob Sørensen, at både han og bilen godt kunne leve med. Derfor kan bulen stadig ses i døren.

 

Jørgen Kjær

 

De fleste kender nok den lille men yderst populære Austin 7, der blev produceret i omkring 290.000 eksemplarer i den lange periode fra 1922 til 1939. Dermed blev det jo med årene en noget forældet konstruktion, og i slutningen af 1930`erne begyndte køberne derfor også at efterspørge noget lidt mere moderne. Salget af Austin 7 var faldet dramatisk, og forsøget med at opgradere med blandt andet en lidt større motor hjalp ikke tilstrækkeligt, der måtte en nykonstruktion til. I februar 1939 kunne forhandlerne så præsentere en helt nydesignet bil med et helt nyt og mere strømlinet karosseri. Motoren var dog den samme som i den tidligere opdaterede Austin 7, altså en 900 ccm firecylindret, sideventilet motor.

Motoren er en 4-cylindret rækkemotor på 900 ccm, der byder på hele 27 HK.

Den nye bil, der helt oplagt fik modelbetegnelsen Austin 8, blev fremstillet både som 2- og 4-dørs saloon, 2- og 4-sædet tourer samt i en van-udgave. Den blev fremstillet de første år af krigen frem til 1943, hvor der i alt blev fremstillet 47.600 stk. Austin fremstillede mellem 9.000 og 9.500 eksemplarer af Austin 8 i en speciel militærudgave udelukkende i 2-sædet udgave. Militærudgaven af Austin 8 er i dag meget populær, og der er lavet adskillige senere ombygninger af civile udgaver. Der skulle heller ikke være fremstillet saloons i militær udgave, dem ser man af og til, men de er sandsynligvis heller ikke originale militære opbygninger.

Jens Peder Rasmussen og hans kone faldt pladask for den lille englænder, da de så den og hørte dens historie.

 

Produktionen af den civile udgave af Austin 8 blev genoptaget umiddelbart efter krigen. Der er små forskelle i forhold til førkrigsudgaven som for eksempel et andet rat, forkromede forlygter, hel bagkofanger og andre mindre detaljer. Efter krigen blev der kun produceret den 4 dørs saloon og van-udgaven.

Chauffør Jens Jacob Sørensen fra Odense passede godt på sin Austin 8. Eneste skade i hans tid fik den 9. april 1940. Jens Jacob Sørensen havde hentet sin ven ved toget, og hjemme ved Jens åbnede hans ven døren, og den blæste op i en pæl. Jens blev så sur, at han aldrig talte til ham siden. Men bulen blev aldrig rigtig rettet ud, det var jo trods alt en helt speciel mærkedag, den blev lavet, så den mente Jens Jacob Sørensen, at både han og bilen godt kunne leve med. Derfor kan bulen stadig ses i døren.

Jens Peder Rasmussen har stadig det originale værktøj, der fulgte med bilen fra ny.

Man mener, at der i alt blev fremstillet 103.585 Austin 8. Det er i hvert fald det sidste chassisnummer, der forlod fabrikken i 1948.  Man kender ikke det nøjagtige antal af de enkelte udgaver af modellen.  

Indvendigt står Jens Peder Rasmussens Austin 8 stadig helt originalt som den dag Jens Jacob Sørensen overtog den i august 1939.

 

Chauffør Jens Jacob Sørensen fra Odense passede godt på sin Austin 8. Eneste skade i hans tid fik den 9. april 1940. Jens Jacob Sørensen havde hentet sin ven ved toget, og hjemme ved Jens åbnede hans ven døren, og den blæste op i en pæl. Jens blev så sur, at han aldrig talte til ham siden. Men bulen blev aldrig rigtig rettet ud, det var jo trods alt en helt speciel mærkedag, den blev lavet, så den mente Jens Jacob Sørensen, at både han og bilen godt kunne leve med. Derfor kan bulen stadig ses i døren.

Jens Peder Rasmussen har stadig det originale værktøj, der fulgte med bilen fra ny.

Byttede bil lige før krigen    

Og det var netop sin Austin 7 personvogn fra 1935 chauffør Jens Jacob Sørensen fra Odense indleverede i bytte med en ny Austin 8 i august 1939, ganske få uger før anden verdenskrig brød ud. Der blev ved handelen aftalt en byttesum på 2.000 kr, der ved kontraktens underskrift skulle erlægges i rede penge. Byttesummen inkluderede omsætningsafgift samt indregistreringsgebyr. Købekontrakten blev forsynet med et stempelmærke pålydende 1 krone til Stempelpapir-Filialen i Odense samt Fakturastempelmærker på i alt 622 kr til berigtigelse af omsætningsafgiften og stemplet af Odense Toldkammer den 25. august 1939, så den 4 år gamle Austin 7 må stadig have haft en vis værdi på det tidspunkt.

Man tror næsten det er løgn, at det stadig er den originale lak fra 1939.

 

Hvordan har den overlevet krigen?

Det er sjældent at en lille personbil har overlevet 80 år i næsten urørt stand. De små biler blev ofte hurtigt slidt op og kasseret. Større luksusbiler har ofte haft en større chance for at overleve, dem var der flere, der gerne ville bevare. Men den lille Austin 8, der blev købt af den ovenfor omtalte odenseanske chauffør få uger før en vis tysker satte verden i brand, har mirakuløst overlevet de mange år. Jens Jacob Sørensen passede så godt på bilen i de næste 50 år, at vi i dag kan nyde synet af det sjældne klenodie. Hvordan bilen har tilbragt krigen foreligger der ikke noget om. Har den været brugt i erhversøjemed, har den været klodset op og nummerpladerne været indleveret ved politiet? Det vil bilens nuværende ejer, Jens Peder Rasmussen fra Støvring ved Randers gerne vide noget mere om.

Der skulle ske noget, da arbejdslivet sluttede

VeteranPosten har sat Jens Peder Rasmussen stævne for at høre lidt om denne sjældne Austin 8 og hvorfor og hvordan han blev den lykkelige ejer:

-Det hele begyndte med, at jeg i 1989 arvede en traktor efter mine forældre. Det var en grå Ferguson 31 fra 1954, og jeg fik den renoveret. Derefter blev den kun brugt til at rydde sne med og lidt i skoven. Den stod i en ekstra garage fra 1989 til 2017. Så måtte jeg have den opstaldet hos en bekendt, men nu kommer der jo ingen sne mere, så nu er den sat til salg, smiler Jens Peder Rasmussen.

-Jeg kunne med årene godt begynde at ane, at arbejdsmarkedet snart ville holde op, så noget skulle der ske. Vi bor et dejligt sted med meget plads, og oppe på vores udhusloft stod min gamle Vespa GS fra 1961 i ikke så god en stand. Så i 2014 fandt jeg den frem, som en slags vinterprojekt. Det tog to vintre at renovere den. Det skal lige siges, at Vespaen købte jeg i 1965, da jeg blev 18 år, og jeg kørte på den frem til 1968, hvor den blev stillet hen i maskinhuset på mine forældres gård. Der stod den til 1973, da vi købte det sted, hvor vi bor nu. Vespaen kom på plader og står nu meget fin i garagen, forklarer Jens Peder Rasmussen.

-Da jeg så stoppede helt på arbejdsmarkedet i 2017, skulle der jo ske noget, så jeg købte en VW bobbel fra 1973. Den var nem, tænkte jeg: 4 nye skærme og noget maling, så var vi kørende!

-Men nej, der skulle jo være noget at hænge skærmene på. Den var slem, der skulle bruges nye paneler og det halve af bunden med mere. Jeg er kun elektriker, så det havde jeg ikke meget forstand på, men med venners hjælp, bøger og PC, fik jeg det lavet. Det skal siges, at jeg valgte at skille den totalt ad. Nu står den og er nymalet klar til næste vinter, så skal den ”bare” samles, lyder det fra Jens Peder Rasmussen, der dog ikke var blevet helt skræmt af gamle biler.

En dyr søndagstur

I februar 2019 læste Jens Peder Rasmussen i en annonce på bagsiden af Veteranposten, at Læborg Autohandel havde åbent hus.

-Af ren nysgerrighed kørte vi bare en søndagstur, men det blev den dyreste søndagstur min kone og jeg har kørt længe, for der stod en sød lille Austin 8 fra 1939, som vi kom til at spørge til. Søren Sørensen var straks frisk, og han fortalte hele historikken om den bil. Det kunne vi ikke stå for, så en handel blev sat i stand, og Søren lovede at levere den, når vinteren var ovre.

-Den blev så leveret i april måned, og siden har vi kørt mange aftenture i den.

Bilen blev leveret til den nye glade ejer med den første registreringsattest og købekontrakt. Bilen har aldrig været svejset i. Den blev dog malet to måneder efter Jens Jacob Sørensen havde købt den i 1939. Han kunne ikke lide farven den var født med. Det var sorte skærme og resten rødbrun, så den blev malet helt sort, og den er ikke levet malet siden.

-Man kan godt se, at lakken er gammel, for flere steder kan man godt ane den rødbrune lak, for den har gennem årene været pudset mange gange, lyder det fra Jens Peder Rasmussen.

 

-Jens Jacob Sørensen har passet godt på den, for han havde den i 50 år fra 1939 og frem til 1989. Siden har der været tre ejere, og jeg er så den femte.

Efter hvad jeg har fået oplyst, er det den eneste indregistrerede i Danmark. Jeg synes, at det er lidt mærkeligt men også fascinerende, at den nummerplade, der blev skruet på i 1939, sidder der endnu, slutter Jens Peder Rasmussen.    

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



”Grevens Fejde” – kapitel 2

”Grevens Fejde” – kapitel 2

I og omkring Lyngå er ”Grevens Fejde” genopstået ... læs mere
Ekspropriation til Vestre Ringvejs forlængelse i Hadsten

Ekspropriation til Vestre Ringvejs forlængelse i Hadsten

Ved ekspropriation skal Favrskov Kommune erhverve arealer og rettigheder til forlængelse af Vestre Ringvej samt ombygning af krydset Skanderborgvej/Toftegårdsvej i Hadsten ... læs mere
SPIS SAMMEN – SAMMEN MED OS I SLØJFEN:

SPIS SAMMEN – SAMMEN MED OS I SLØJFEN:

Hyggelig eftermiddag med besøg af TV2 Østjylland ... læs mere
Jobinformationsmøde hos politiet i Aarhus

Jobinformationsmøde hos politiet i Aarhus

Mød os og få et indtryk af politiets uddannelser og hverdagen i politiskjorten ... læs mere
Sidste sang i den blå

Sidste sang i den blå

Efterårets sidste fællessang i Sløjfen på søndag ... læs mere
25 ¨års jubilæum

25 ¨års jubilæum

Reception/åbent hus hos Kreativ Marketing i Hadsten ... læs mere
Indbrud på Hjaltesvej i Hadsten

Indbrud på Hjaltesvej i Hadsten

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Klinik for indvandrere på tegnebrættet i Region Midtjylland

Klinik for indvandrere på tegnebrættet i Region Midtjylland

Læserbrev af Mercedes Czank, formand, Dansk Folkeparti i Favrskov ... læs mere
Ny app til vandreture i Favrskov

Ny app til vandreture i Favrskov

Nu har du mulighed for hurtigt og nemt at planlægge vandreturen med appen ”Oplev Favrskov”, der netop er udkommet til både Android og Iphone ... læs mere
Annonce : Husk din fiskemand er i Hadsten hver mandag

Annonce : Husk din fiskemand er i Hadsten hver mandag

Din fiskemand MARK er på plads udenfor Kvickly i Hadsten ... læs mere
Loading...