|

En af verdens bedst sælgende bil fylder nu 55 år og appellerer i dag til ungdommen

Af Motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

 

Af Jørgen Kjær

Det skulle jo ske, som min kære og kloge fætter udtrykker det, Toyota Corolla er med sine nu 55 år på bagen rykket ind i klassikernes rækker. Særligt en gruppe unge har lidenskabeligt kastet sig over 20-25 år gamle udgaver af det andre kalder noget af det mest kedelige familiebil, man kan finde.

I 1966 var rumkapløbet mellem Sovjetunionen og USA på sit højeste, P-pillen blev frigivet i Danmark – og Toyota Corolla blev lanceret. Sidstnævnte skulle også vise sig at være en historisk begivenhed, for Corolla opnåede senere titlen som verdens mest solgte bilmodel. I slutningen af 1970’erne overgik det samlede salgstal nemlig den hidtidige verdensmester, VW Type 1 (”Boblen”). Det skal dog siges, at Corolla har gennemlevet over ti modelgenerationer med en række grundlæggende fornyelser, herunder overgang fra baghjulstræk til forhjulstræk, fortæller Toyota på deres hjemmeside.

Toyota Corolla er en eftertragtet bil verden over og har været det, siden den første gang så dagens lys i 1966. Og da Corolla i 2016 kunne fejre 50 års jubilæum, var det med et imponerende samlet salg på over 44 millioner biler på verdensplan. I Danmark var der på det tidspunkt solgt omkring 200.000 Corollaer. Og der er siden kommet flere til, så der er nok at kaste sig over, da Corolla ligesom de fleste andre biler fra Toyota har præsteret en imponerende lang levetid

Jesper Blomberg på 26 år kommer fra Thorsø ved Hammel, Han er en af de unge, der nu har kastet deres kærlig på ældre Toyota Corolla.

Den er stadig en af verdens mest populære personbiler. Toyota Corolla fylder gadebilledet de fleste steder i verden – og selv om modellen i Danmark skiftede navn til Auris for omkring femten år siden, kører der i dag fortsat op imod 30-40.000 Corollaer rundt på de danske veje. Danmark var i øvrigt det første land i Europa, der begyndte at importere Toyota. Det var i 1963.

Det var nok de færreste, der kunne forudse den udvikling, da Toyota i 1966 præsenterede den første generation af Toyota Corolla. I dag producerer over 13 lande den populære model, og årligt sælges 1.3 millioner biler i flere end 150 lande, fortalte Toyota selv i forbindelse med 50 års jubilæet i 2016.

Toyota Motor Corporation blev grundlagt i 1937 med det formål at bidrage til udviklingen af den japanske bilindustri. Tre årtier senere – i en tid hvor interessen for biler i Japan var stærkt stigende – kom Corolla til verden.

Overgår kundernes forventninger
Det har i særdeleshed været Toyotas designkoncept, en flydesigner, der havde designet fly under anden verdenskrig, var mesteren bag Corollas design med en aerodynamisk tankegang og sporty design, der har været med til at bane vejen for den succesfulde bilmodel; en tankegang, der den dag i dag stadig ligger bag udviklingen af Corolla.

Designkonceptet består i, at bilen – på en pointskala op til 100 – som minimum skal opnå gennemsnitligt 80 point, og helst mere, på forskellige parametre. Toyota tænker derfor konstant på at udvikle noget ekstra for at gøre bilen endnu mere tiltalende. Målet er nemlig altid, at bilen skal overstige kundernes forventninger. Gennem de seneste fem årtier har Toyota fortsat den tankegang i udviklingen af alle bilgigantens modeller.

I Danmark blev Corolla ikke markedsført fra 2009, hvor nogle af de sidste fabriksnye sedan-udgaver kørte ud over kantstenen hos Toyota-forhandlerne. Den populære model blev afløst af modellen Auris, der både kunne fås som kompakt hatchback og rummelig stationcar, og som var den første Toyota-model i Europa ud over Prius, der fik hybridteknologi.
Toyota Auris sælges nu ikke længere i Danmark, for efter 12 år med Auris vendte Toyota tilbage til Corolla i forbindelse med introduktionen af en ny generation. Navneskiftet skete som led i en større ensretning af modelnavne på Toyotas bilmodeller, der sælges over hele verden. Det legendariske navn genintroduceredes, da den nye Corolla fik verdenspremiere på Paris Motor Show i oktober 2018. Den blev introduceret på det danske marked i april 2019, hvor den afløste Toyota Auris.

Jesper Blomberg er både overrasket, men også glad for interessen for initiativet med Rolla Klubben.

 

Rolla Klubben

Som nævnt appellerer Toyota Corolla til unge mennesker, og da en lille gruppe i dette forår mødtes, blev de enige om at stifte, det de nu kalder ”Rolla Klubben”. Jesper Blomberg fra Thorsø ved Hammel var med til at stifte klubben og står i dag som talsmand for klubben. Han fortæller:

-Jeg valgte at kaste mig over en Corolla, dels fordi 3 af mine gode kammerater havde hver deres Corolla, og fordi jeg havde fået oplevelsen af, at en Corolla er en god og driftsikker bil med meget komfort til en lav pris. Bilen i sig selv er en pålidelig makker igennem godt og ondt, og i forhold til andre biler bliver man ét med bilen på meget kort tid. Så ja den kan helt sikkert noget, som jeg personligt ikke synes, andre biler kan, forklarer Jesper Blomberg, der på spørgsmålet om hvorfor han har taget initiativ til klubben, og hvad de laver i klubben, svarer:

-Gruppen blev skabt af 3 venner og jeg, der kaldte os “Rolla Klubben” eller “Rolla Gang”, da vi alle 4 havde en Corolla E11. Efter en rum tid besluttede jeg, at vi skulle gøre Rolla Klubben til en ting og oprettede derfor gruppen på Facebook. Efter kort tid opdagede vi hurtigt, at der var interesse for Rolla Klubben og valgte derfor at gøre det mere seriøst. Den beslutning har gjort, at vi i dag har samlet en mere eller mindre aktiv Facebook gruppe med knap 300 medlemmer. I gruppen er der alt fra småsnak til råd og vejledninger, og ved siden af det forsøger vi at holde biltræf hver 2. uge.

Jesper Blomberg var med til at starte Rolla Klubben. Han har selv en Corolla fra 8. generation, der blev fremstillet fra 1995 til 2000.

 

-På nuværende tidspunkt er planen ikke at lave det som en formel klub, men med tiden, hvis klubben bliver ved med at vokse, skal vi nok være mere formel med bestyrelse med mere. Klubben er generelt blevet modtaget rigtig godt og er stadig støt stigende i nye medlemmer.

-Der vil altid være folk, der ikke kan forstå ideen med en nichegruppe som denne, og ligeledes folk der rynker brynene eller giver sig til at grine, men så snart, det sker, starter snakken, og derved kan vi måske være med til at inspirere andre til at lave nichegrupper i samme stil, forklarer Jesper Blomberg.

Aldersforskel betyder ikke noget

-Vi er en klar overvægt af medlemmer fra 18-30 år, men tiltrækker også det lidt ældre publikum, og jeg håber personligt, at vi vil tiltrække flere Corolla-ejere i alderen 30+, både så vi kan få en masse gode historier, gode erfaringer og vigtigst af alt vise, at aldersforskel ikke nødvendigvis har noget at sige, når vi kommer til nicher som denne.

Ud over at mødes og sparke dæk har Rolla Klubben også et længere rækkende formål.

 

-I Rolla Klubben står vi for fællesskab, sammenhold, interesser og samarbejde. Vi er sat i verden for at samle det danske Corolla samfund og har sat os til opgave at skabe et socialt mødested for unge såvel som gamle, der ejer en Toyota Corolla, og som ønsker et aktivt forum og ikke mindst diverse begivenheder rundt i landet. Vi arbejder ud fra, at der skal være plads til alle, der vil være medvirkende til at skabe et socialt “samfund” for de danske Corolla ejere og vil i løbet af træfsæsonen arbejde med vores egne træf og ikke mindst deltage i andres træf, uddyber Jesper Blomberg.

-På nuværende tidspunkt har vores medlemmer også mulighed for at sælge og søge reservedele til deres biler i Facebook gruppen, men vi har ingen planer om selv at formidle disse.

Hvad siger vennerne så til denne specielle hobby?

-Mine venner har grint lidt af det, men har alle taget det med stor respekt og respekteret, at vi alle har forskellige interesser, smiler Jesper Blomberg, der ikke selv er mekaniker.

-Men jeg har altid haft hænderne skruet ordentligt på og lever meget efter “learning by doing”, hvilket netop er en fordel med en ældre bil, desuden har vi flere i gruppen, der er mekanikere, og os mindre vidende trækker derfor på gruppen, når der er noget vi ikke har forstand på.

-Vi er ikke som de andre træfgrupper. Vores formål er ikke at kæmpe imod ordensmagten, vi vil derimod gerne skabe et samarbejde med dem og ligeledes vise den danske befolkning, at vi ikke er som alle andre. Det betyder, at vi hverken afholder race eller de såkaldte “brænder træf”, men derimod et godt gammeldags “meet up”, hvor vi mødes og sparker dæk, pointerer Jesper Blomberg kraftigt.

-I Rolla Klubben er vi i skrivende stund, 288 medlemmer i alderen 18-60 år, der repræsenterer 283 indregistrerede Corollaer af forskellig alder. Vi blev grundlagt d. 5. april 2021 af de 4 første medlemmer. Siden da er der løbet meget vand under broen, og vores medlemstal er stadig stigende, slutter Jesper Blomberg..

-Det fede ved Rolla Klubben er, at der er plads til alle de forskellige Rolla-ejere uanset model eller måde at udsmykke den på. Og gennem Rolla Klubben er der også kommet nogle superfede venskaber, hvor vi alle kan snakke sammen om det at tage til træf sammen og det sjove ved at have en Rolla, forklarer Freja Munk fra Grenaa, der selv skruer i sin bil, da hun er ved at uddanne sig til mekaniker.

Freja Munk fra Grenaa har en Corolla 12 2,0 D4-D fra 2003. Hun fortæller: -Det hele startede med, at jeg fik kørekort, og min far hjalp med at finde min første bil. Jeg var så heldig, at mine forældre ville forære mig den første bil, som så blev en Corolla, fordi min far mente, at det var en bil, jeg ikke kunne gå helt galt med. Der nåede at gå 4 måneder, og så var den desværre kørt i stykker, smiler Freja Munk, der uddyber: -Men fordi jeg var blevet for glad for køreegenskaberne og formen på min første Rolla, endte jeg med at finde en identisk model som min næste bil. Jeg har altid elsket min Corolla, for uanset hvad så har den bare kørt skidegodt! Og jeg har altid godt kunnet lide at proppe klister på og lave lidt, fordi jeg så følte jeg så anderledes ud i modsætning til en VW eller BMW og så videre. Da Jesper Blomberg så dukkede op med Rolla Klubben, var jeg mega glad for, at jeg ikke var det eneste unge menneske, der holdt af at køre andet end tysk!

 

Flere generationer af Corolla

Med så lang en produktionstid for en enkelt bilmodel, vil der naturligvis ske ændringer og forbedringer gennem årene, hvilket giver anledning til forskellige generationer af modellen. Dem gennemgår Toyota selv på deres hjemmeside.

Corolla-navnet kommer af det latinske ord for lille krans, og i biologien betegner det blomstens ring af kronblade. Så det var et ganske poetisk navn, som den kompakte Toyota fik i dåbsgave i 1966, og den kom til verden i en tid præget af optimisme og vækst. I Japan passerede befolkningstallet 100 millioner, økonomien blomstrede, og vejnettet voksede i takt med, at nye forstæder skød op.

Det stigende antal forstadsfamilier havde brug for en kompakt og økonomisk bil, og på den baggrund satte Toyota et ambitiøst produktionsmål for den nye Corolla, nemlig 30.000 styk om måneden. Konkurrenterne og bilindustrien i det hele taget måbede, for Toyotas samlede produktion var på det tidspunkt 50.000 biler om måneden, så det krævede en enorm forøgelse af produktionskapaciteten.

Freja Munks Corolla står dog stille i øjeblikket. Motoren i hendes elskede Rolla er stået af. -Det kræver for meget tid og erfaring og ligger lidt for langt over budget, at få den på vejen igen foreløbig. Men det skal den med det samme, jeg har fundet plads til at få renoveret motoren. Jeg har en Starlet, som står i en garage, som jeg er ved at sælge, så Rollaen kan komme i garagen i stedet, så den kan komme på vejen hurtigst muligt, forklarer Freja Munk.

 

1. generation (1966-1970) kommer til verden

Ingeniør Tatsuo Hasegwa stod i spidsen for udviklingsarbejdet, og han ville skabe en bil, der var sporty i både design og kørestil. Til premieren blev Corolla lanceret som 2-dørs sedan. Året efter fulgte en 4-dørs sedan og en 3-dørs stationcar, og i august 1968 blev programmet suppleret med en coupé, nemlig Corolla Sprinter.

Corollas havde baghjulstræk, stiv bagaksel med bladfjedre og en 1.1 liters motor med 60 hk. Det lyder måske ikke så sporty i nutidens ører, men efter datidens begreber var Corolla en kvik bil.

Corolla kom til Danmark i 1967, og reklamekampagnen beskrev den som: ”En ny bil i go-go klassen. Frisk og herlig. Topmoderne, 2-dørs design i fastback: Lynhurtig motor, der giver en tophastighed på 140 km/t takket være 60 sprælske hestekræfter”.

2. generation (1970-1974) følger op på en succes

I 1970 rundede salget af Corolla en million biler, og samme år blev 2. generation af den populære model lanceret. Karrosserivarianterne var de samme, men Corolla var blevet større, mere afrundet i designet og motorprogrammet forstærket med en 1.6 liters motor med 102 hk som den kraftigste. Af hensyn til det amerikanske marked kunne Corolla nu også fås med automatgear.

3. generation (1974-1979) Skrappere miljøkrav

3. generation af Corolla voksede stadig i størrelsen, men det var primært skrappere miljøkrav, der havde bestemt udviklingsarbejdet. Det banede vej for nyskabelser som for eksempel katalysator og intensiv brug af vindtunnel i designet af den nye model for at minimere vindmodstand og dermed brændstofforbrug.

4. generation (1979-1983) skærer igennem

Oliekrisen var overstået, den japanske økonomi genvandt sin styrke, og 4. generation af Corolla blev derfor lanceret med fornyet optimisme. I tidens ånd var linjerne skarpe og kantede. Men den største nyhed var slet ikke synlig. Det var nemlig et farvel til de gammeldags bladfjedre og goddag til en moderne undervogn med Panhard-stang og skruefjedre. Resultatet var bedre komfort kombineret med mere præcise køreegenskaber.

5. generation (1983-1987) får forhjulstræk

To måneder efter, at Corollas samlede salgstal rundede 10 millioner, blev 5. generation præsenteret, og den nye Corolla skulle præges af innovation fra inderst til yderst. Det kom også til udtryk i selve udviklingsarbejdet, hvor Toyotas ingeniører for første gang benyttede sig af Computer Aided Design (CAD). Men for kunderne var en anden nyhed meget vigtigere: Den nye Corolla havde forhjulstræk – og den havde aldrig kørt bedre.

6. generation (1987-1991) Kvaliteten får et ekstra løft

Designet og teknologien var stort set uforandret i 6. generation af Corolla. For i denne omgang blev der fokuseret på bilens kvalitet – helt i tråd med Toyota-filosofien Kaizen, som er et japansk udtryk for ”konstante forbedringer”. Over 2.000 optimeringer fordelt med rund hånd betød, at Corolla bød på en raffineret køreoplevelse med lavt støjniveau og lækkert interiør.

7. generation (1991-1995) styrker den globale succes

Med et salg på næsten 20 millioner biler siden introduktionen i 1966, havde Corolla opnået status som verdens mest populære bil. Hver eneste dag blev der produceret 4.300 Corolla-biler på det voksende antal Toyota-fabrikker over hele verden. 7. generation af Corolla styrkede bilens førerposition med flere karrosserivarianter, så den appellerede til flere kundegrupper. Corolla kunne nu fås som 3-dørs og 5-dørs hatchback, 4-dørs sedan og stationcar samt 5-dørs liftback.

8. generation (1995-2000) viser ansvar

Hele verden var blevet mere miljøbevidst, og det meste af Asien havde ondt i økonomien, da 8. generation af Corolla var på trapperne. Toyotas ingeniører lagde sig derfor i selen for at udvikle en bil, der var skånsom over for både miljøet og pengepungen. Samtidig gik Toyota væk fra at bygge ”verdensbiler” og valgte at variere designet, så 8. generation af Corolla så forskellig ud alt efter, om den skulle sælges i Japan, Nordamerika, Asien, Oceanien eller Europa

I BIL-REVYEN 1997 stod der om Corolla: “Corolla har netop fejret 30-års jubilæum i Danmark. Ikke mange bilmodeller får lov at leve så længe, selv ikke Kadett hedder Kadett længere. Men Toyota Corolla er en institution på det danske marked. Den kompakte japaner har formået at holde sig ung, udvikle teknik og design og til stadighed appellere til et bredt publikum. Corolla er en populær jobbil hos flådeejerne, hvor både virksomhed og medarbejdere er glade for den. Firmaet, fordi driftsomkostningerne er lave, medarbejderne, fordi Corolla er en dejlig bil at omgås, velkørende og driftsikker.”

9. generation (2000-2006)

Da udviklingen af 9. generation begyndte, rundede det samlede Corolla-salg 28 millioner styk. Modellen stod for 20% af Toyotas globale salg, og koncernen havde åbenbart fundet opskriften på sikker succes.

Men udviklingsleder Takeshi Yoshida var alligevel klar til at gå nye veje. Han målrettede ikke den nye Corolla mod de største markeder, men mod det mest krævende marked – og det er Europa. Den nye Corolla blev designet i Europa. Motorprogram og køreegenskaber blev tilpasset europæisk kørestil, som er mere frisk – for nu at sige det pænt – sammenlignet med den komfortable kørestil i USA og Japan. Resultatet var den hidtil mest sportslige Corolla.

10. generation (2006-2013) åbner sig mod hele verden

Da udviklingen af 9. generation begyndte, rundede det samlede Corolla-salg 28 millioner styk. Modellen stod for 20% af Toyotas globale salg, og koncernen havde åbenbart fundet opskriften på sikker succes. Men udviklingsleder Takeshi Yoshida var alligevel klar til at gå nye veje. Han målrettede ikke den nye Corolla mod de største markeder, men mod det mest krævende marked – og det er Europa. Den nye Corolla blev designet i Europa. Motorprogram og køreegenskaber blev tilpasset europæisk kørestil, som er mere frisk – for nu at sige det pænt – sammenlignet med den komfortable kørestil i USA og Japan. Resultatet var den hidtil mest sportslige Corolla.

Auris ser dagens lys

Toyotas topfolk havde i en årrække overvejet, om tiden var inde til at droppe Corolla-navnet i Europa, hvor det havde et lidt støvet image. Den typiske Corolla-kunde var oppe i årene, og Toyota ville appellere til en yngre målgruppe. Navnet blev Auris!
Den er nu fortid i Danmark, Corolla er genopstået samtidig med at interessen for de ældre modeller af Corolla er vokset med ungdommen i spidsen.

Corolla lever videre.
.

 

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


SYNG SAMMEN - SAMMEN
23. sep. 2021

SYNG SAMMEN – SAMMEN

SMAGEN AF HØST
26. sep. 2021

SMAGEN AF HØST

Højskoletime
7. okt. 2021

Højskoletime

Loading...

Projekter med GADEBERG - XL i Hadsten

Projekter med GADEBERG – XL i Hadsten

Hvad skal du i gang med??? ... læs mere
Slut med at bruge Roundup i indkørsler og på terrasser

Slut med at bruge Roundup i indkørsler og på terrasser

Det bliver forbudt at bruge sprøjtemidler som glyphosat på en række offentlige og private arealer - fx på terrasser. Læs, hvad der bliver ulovligt ... læs mere
Pressemeddelelse: Alternativet opstiller disse 6 kandidater til Region Midtjylland

Pressemeddelelse: Alternativet opstiller disse 6 kandidater til Region Midtjylland

Af Rasmus Foged - Folketingskandidat og regionsrådsmedlem i Region Midtjylland for Alternativet +45 23 70 18 70 ∞ Rasmus.Foged@altern - ... læs mere
Venstre stiller med 41 kandidater til regionsrådsvalget

Venstre stiller med 41 kandidater til regionsrådsvalget

Byrådsmedlem Anders g. Christensen , Hadsten er spidskandidat ... læs mere
DR Romanklubben læser sammen på Hadsten Bibliotek

DR Romanklubben læser sammen på Hadsten Bibliotek

Vær med i det landsdækkende læsefællesskab, der mødes og diskuterer seks af sæsonens stærkeste danske romaner ... læs mere
Borgermøde med mange spørgsmål

Borgermøde med mange spørgsmål

I forbindelse med paneldebatten var der spørgsmål fra salen. Der var et fint fremmøde i Uhresalen til borgermødet om budgetforslaget. I forbindelse med paneldebatten var der spørgsmål fra salen.   Previuos slideNext slide Omkring 45 personer deltog i gårsdagens borgermøde ... læs mere
Favrskov Budget 2022-2025 læserbrev 

Favrskov Budget 2022-2025 læserbrev 

Af Indbakke Af Lone Glarbo, Favrskov Byråd (V), Århusvej 55, 8382 Hinnerup ... læs mere
Svar på Eva Damsgaards læserbrev

Svar på Eva Damsgaards læserbrev

Af byrådsmedlem Grethe Villadsen Socialdemokratiet ... læs mere
Venstre ønsker ny skiltepolitik i Favrskov

Venstre ønsker ny skiltepolitik i Favrskov

af Lone Glarbo Byrådsmedlem Favrskov Byråd (V) Optiker/optometrist og Cand.merc.aud Mobilnr.: 0045 6169 5287 ... læs mere
Fordebat om solcelleanlæg

Fordebat om solcelleanlæg

Et projekt med et solcelleanlæg ved Voldby er blevet revideret og sendes nu i en fordebat frem til 13. oktober 2021 ... læs mere
Sløjfen er sløjfet. Red den – stem lokalt!

Sløjfen er sløjfet. Red den – stem lokalt!

af Michael Jensen - Formand og kandidat ved kommunalvalget for Venstre Favrskov ... læs mere
Loading...