|

En klassiker ombygget til eldrift er ikke en klassiker!

Af Motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Ombygning af historiske og klassiske køretøjer til eldrift falder uden for FIVAs definition på et klassisk køretøj uanset hvilket formål det tjener. Ombygningen opfylder heller ikke målet med at bevare historiske køretøjer og kulturen omkring dem. Med ombygning til eldrift mister køretøjet ifølge FIVA sin klassikerstatus og historiske interesse.

 

Jørgen Kjær

 

VeteranPosten har i en tidligere artikel berørt emnet: Ombygning af klassikere til eldrift, specielt set i lyset af at store firmaer som Jaguar; Aston Martin og andre har elkonverteringssæt på programmet, hvor man bygger en eksisterende klassiker om til eldrift. Holdningen blandt de adspurgte i artiklen var ret klar, det var svært at se klassikerpotentialet, men flere lod alligevel en dør stå åben.

Men nu har FIVA –  Fédération Internationale des Véhicules Anciens – vores fælles organization, som Motorhistorisk Samråd er tilsluttet, og som repræsenterer mere end 2 millioner klassikerentusiaster i over 60 lande, sat en tyk streg under emnet: En klassiker ombygget til eldrift er ikke længere en klassiker!

Udtalelsen kommer på baggrund af et voksende antal tilbud om ombygningssæt til at udskifte hele drivlinen på klassikeren med en efter producenternes opfattelse mere CO2-neutral drivkilde. På den måde kan den klassiske bil imødekomme de stigende miljøkrav uden at miste sit klassiske udseende. En bigevinst kan være flere hestekræfter og halvering af tiden fra 0-100 km/t. Nogle ombygningsfirmaer skal ligefrem have fået tilladelse til at videreføre køretøjets oprindelige identifikationsnumre.

 

Men den går bare ikke, hvis det fortsat skal betegnes som et klassisk køretøj, mener FIVA, hvis definition på et klassisk køretøj er et mindst 30 år gammel mekanisk fremdrevet køretøj, bevaret og vedligeholdt i den historiske kontekst, det blev bygget i. Det må ligeledes heller ikke bruges til daglig transport og skal være en del af vor tekniske og kulturelle arv.

-Det er efter vor mening ikke karosseriformen alene, der gør et køretøj historisk, men hele køretøjet og dets tekniske kunstruktion og fremstilling i dets originale udgave, understreger FIVA, der dog har forståelse for, at ejerne selv råder over sit køretøj.

FIVA, hvis hovedformål er dedikeret til at bevare, beskytte og fremvise klassiske køretøjer på vegne af de 2 millioner tilsluttede klassikerentusiaster og andre ejere af klassiske køretøjer, kan derfor på ingen måde anbefale endsige tilslutte sig, at klassikere ombygges til eldrift. Og målgruppen for FIVA er ikke kun klassikerejerne selv men også hele den historiske kulturarv.

Men vælger man trods alt at ombygge sit klassiske eller historiske køretøj til eldrift, anbefaler FIVA på det kraftigste, at man sørger for at alle ombygninger kan tilbageføres til det oprindelige, og at alle komponenter omhyggeligt gemmes, så køretøjet eventuelt senere kan tilbageføres til oprindelig stand og dermed igen blive et klassisk køretøj.

Et andet spørgsmål er så om nyfremstillede elbiler bliver klassikere? Ingen vil vel modsætte sig, at en Tesla vil kunne opnå den status, når den fylder 30 år. Tesla Roadster kom på markedet i 2008, så der er kun 18 år til den opfylder FIVAs alderskriterie.

Om nutidens til eldrift ombyggede klassikere vil opnå samme status om 30 år må tiden vise.

 

 

Ombygning af historiske og klassiske køretøjer til eldrift falder uden for FIVAs definition på et klassisk køretøj uanset hvilket formål det tjener. Ombygningen opfylder heller ikke målet med at bevare historiske køretøjer og kulturen omkring dem. Med ombygning til eldrift mister køretøjet ifølge FIVA sin klassikerstatus og historiske interesse.

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Regnvandsventilen: En simpel måde at undgå oversvømmelse i kælderen

Regnvandsventilen: En simpel måde at undgå oversvømmelse i kælderen

Med en regnvandsventil vil større mængder regnvand ende til nedsivning i din have frem for i din kloak. Dermed mindskes risikoen for oversvømmelse af din kælder ... læs mere
Risiko for metalstykker i astronaut ispinde

Risiko for metalstykker i astronaut ispinde

Premier Is – Mejerigaarden A/S tilbagekalder astronaut ispinde ... læs mere
indbrud

indbrud

Politiet i Østjylland oplyser ... læs mere
Fremlysning af to dekorerede figurer

Fremlysning af to dekorerede figurer

Midt- og Vestjyllands Politi mangler ejeren til to figurer, der kan stamme fra et indbrud ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 476.

Ugens naturbilleder nr. 476.

Naturen trives med, at sommersolen kommer og går. Dog er det lidt øv for feriefolket i Danmark ... læs mere
ANHOLDT for NARKOKØRSEL

ANHOLDT for NARKOKØRSEL

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
NY KLINIK I HADSTEN

NY KLINIK I HADSTEN

OM BY MIRA - PERMANENT MAKEUP ... læs mere
annonce  : V sælger og monterer PLÆNEklipperROBOTTER

annonce : V sælger og monterer PLÆNEklipperROBOTTER

Få den bedste rådgivning og service på 4010 6301 og vi glæder os til at se dig hos Elite Service i Hornslet ... læs mere
Mette fik arvelig brystkræft: "Jeg synes, man skylder at blive testet"

Mette fik arvelig brystkræft: “Jeg synes, man skylder at blive testet”

Mette fik brystkræft i en alder af 52 år, hvor hun var i sit livs form ... læs mere
Indbrud

Indbrud

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Nye muligheder for tilflytning til Favrskov

Nye muligheder for tilflytning til Favrskov

En gammel talemåde lyder: Intet er så dårligt, at det ikke er godt for noget… ... læs mere
Loading...