|

En klassiker ombygget til eldrift er ikke en klassiker!

Af Motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Ombygning af historiske og klassiske køretøjer til eldrift falder uden for FIVAs definition på et klassisk køretøj uanset hvilket formål det tjener. Ombygningen opfylder heller ikke målet med at bevare historiske køretøjer og kulturen omkring dem. Med ombygning til eldrift mister køretøjet ifølge FIVA sin klassikerstatus og historiske interesse.

 

Jørgen Kjær

 

VeteranPosten har i en tidligere artikel berørt emnet: Ombygning af klassikere til eldrift, specielt set i lyset af at store firmaer som Jaguar; Aston Martin og andre har elkonverteringssæt på programmet, hvor man bygger en eksisterende klassiker om til eldrift. Holdningen blandt de adspurgte i artiklen var ret klar, det var svært at se klassikerpotentialet, men flere lod alligevel en dør stå åben.

Men nu har FIVA –  Fédération Internationale des Véhicules Anciens – vores fælles organization, som Motorhistorisk Samråd er tilsluttet, og som repræsenterer mere end 2 millioner klassikerentusiaster i over 60 lande, sat en tyk streg under emnet: En klassiker ombygget til eldrift er ikke længere en klassiker!

Udtalelsen kommer på baggrund af et voksende antal tilbud om ombygningssæt til at udskifte hele drivlinen på klassikeren med en efter producenternes opfattelse mere CO2-neutral drivkilde. På den måde kan den klassiske bil imødekomme de stigende miljøkrav uden at miste sit klassiske udseende. En bigevinst kan være flere hestekræfter og halvering af tiden fra 0-100 km/t. Nogle ombygningsfirmaer skal ligefrem have fået tilladelse til at videreføre køretøjets oprindelige identifikationsnumre.

 

Men den går bare ikke, hvis det fortsat skal betegnes som et klassisk køretøj, mener FIVA, hvis definition på et klassisk køretøj er et mindst 30 år gammel mekanisk fremdrevet køretøj, bevaret og vedligeholdt i den historiske kontekst, det blev bygget i. Det må ligeledes heller ikke bruges til daglig transport og skal være en del af vor tekniske og kulturelle arv.

-Det er efter vor mening ikke karosseriformen alene, der gør et køretøj historisk, men hele køretøjet og dets tekniske kunstruktion og fremstilling i dets originale udgave, understreger FIVA, der dog har forståelse for, at ejerne selv råder over sit køretøj.

FIVA, hvis hovedformål er dedikeret til at bevare, beskytte og fremvise klassiske køretøjer på vegne af de 2 millioner tilsluttede klassikerentusiaster og andre ejere af klassiske køretøjer, kan derfor på ingen måde anbefale endsige tilslutte sig, at klassikere ombygges til eldrift. Og målgruppen for FIVA er ikke kun klassikerejerne selv men også hele den historiske kulturarv.

Men vælger man trods alt at ombygge sit klassiske eller historiske køretøj til eldrift, anbefaler FIVA på det kraftigste, at man sørger for at alle ombygninger kan tilbageføres til det oprindelige, og at alle komponenter omhyggeligt gemmes, så køretøjet eventuelt senere kan tilbageføres til oprindelig stand og dermed igen blive et klassisk køretøj.

Et andet spørgsmål er så om nyfremstillede elbiler bliver klassikere? Ingen vil vel modsætte sig, at en Tesla vil kunne opnå den status, når den fylder 30 år. Tesla Roadster kom på markedet i 2008, så der er kun 18 år til den opfylder FIVAs alderskriterie.

Om nutidens til eldrift ombyggede klassikere vil opnå samme status om 30 år må tiden vise.

 

 

Ombygning af historiske og klassiske køretøjer til eldrift falder uden for FIVAs definition på et klassisk køretøj uanset hvilket formål det tjener. Ombygningen opfylder heller ikke målet med at bevare historiske køretøjer og kulturen omkring dem. Med ombygning til eldrift mister køretøjet ifølge FIVA sin klassikerstatus og historiske interesse.

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Natteravnene
22. jan. 2022

Natteravnene

Viva Las Vegas
25. jan. 2022

Viva Las Vegas

Loading...

Dagbog fra en ”tungt” prøvet badevægt – uge 3

Dagbog fra en ”tungt” prøvet badevægt – uge 3

Min tilværelse som badevægt er faktisk ved at blive lettere… ... læs mere
Overvejer du at holde ferie i Danmark i år? Så er det nok en god idé at booke nu…

Overvejer du at holde ferie i Danmark i år? Så er det nok en god idé at booke nu…

I bedste sendetid lørdag aften tegnede den tyske TV-kanal NDR et fuldbyrdet glansbillede af kongeriget Danmark ... læs mere
Fortsætter PingvinNyt?

Fortsætter PingvinNyt?

Lars Toft Hansens bortgang efterlader sitet i et stort tomrum ... læs mere
Mindeord over Lars Toft Hansen (1941 - 2022):

Mindeord over Lars Toft Hansen (1941 – 2022):

PingvinNyts utrættelige og initiativrige ejer og redaktør, Lars Toft Hansen, er gået bort ... læs mere
”Viva Las Vegas” har premiere i Sløjfen

”Viva Las Vegas” har premiere i Sløjfen

Randers Teater slap med skrækken og kan den 25. januar afvikle den planlagte premiere på den årlige musikalske vinterforestilling ”Viva Las Vegas” i Sløjfen i Hadsten ... læs mere
UD I NATUREN (57)

UD I NATUREN (57)

Kom med til Frijsenborg, Pøt Mølle og Lilleåen i Laurbjerg på en januardag, hvor de grå skyer endelig lettede. 😊 ... læs mere
Dagbog fra en ”tungt” prøvet badevægt – uge 2

Dagbog fra en ”tungt” prøvet badevægt – uge 2

Vi badevægte bliver motioneret flittigt i denne tid… ... læs mere
Ugens anmeldelse fra Favrskov Bibliotekerne

Ugens anmeldelse fra Favrskov Bibliotekerne

Nostalgi og boghandlerromantik ... læs mere
Mundsvejr og bragesnak!

Mundsvejr og bragesnak!

Vi har hørt det utallige gange: Mindre bureaukrati, mere velfærd for pengene… ... læs mere
Fotos fra brobyggeriet i Lerbjerg.

Fotos fra brobyggeriet i Lerbjerg.

Banedanmark arbejder fortsat på brobyggeriet i Lerbjerg i forbindelse med elektrificeringen af jernbanen og lukning af jernbaneoverskæringen. Ved at nedlægge overkørslen kan passagertogets tilladte hastighed på strækningen øges til mere end 140 km/t, og rejsetiden kan forkortes ... læs mere
Ærgrer mig lidt

Ærgrer mig lidt

Bus `hjerterte banker for foreningslivet ... læs mere
Loading...