|

En rejse gennem dollargrinets historie

Af motorredaktør Jørgen Kjær Hadsten

Cadillac Fleetwood Limousine fra 1980. Rejsekongen Simon Spies var kendt for sine mange biler, blandt andet Lille og Store Frede – biler af mærket Mercedes. Simon Spies havde dog også en svaghed for amerikanske biler og især Cadillac, hvor han yndede at føre sig frem i de store åbne modeller ved særlige lejligheder. I hans senere år og som nyforelsket var tiden inde til at erhverve en ny Cadillac Limousine, og den 18. januar 1980 indregistreredes denne vogn til privat personbefordring for Spies Rejser. Til brylluppet med Janni forærede Simon bruden en coupemodel af samme vogn i morgengave. Vognen er født sort, men er senere malet hvid, som følge af moden med hvide bryllupslimousiner, som den senere har fungeret som. Den unge dame husker ikke Simon Spies, men er imponeret over modellen.

 

Jørgen Kjær

-Udstillingen på Reersø Amerikanerbilmuseum rummer cirka 40 køretøjer fra 1939-1995. Her kan opleves en rejse gennem “dollargrinets” udvikling, storhedstid og afvikling via de mange modeller gennem 50’erne med sjove detaljer og store vinger. Også 60’erne med endnu større og kraftfulde motorer, samt nye trends med muskelbiler og playboymodeller, viser vi på museet, der også når frem til 70’erne, der trods en god start, hurtigt blev præget af oliekrise og miljøkrav, som satte en bremse for tidligere tiders ressourcefrås, indleder Kim Christens VeteranPostens besøg på Reersø Amerikanerbilmuseum, og han uddyber:

Denne Buick Electra fra 1968 er bilen, som grundlagde Reersø Amerikanerbilmuseum, idet Kim Christens købte bilen tilbage i marts 1982. Nyvognsprisen i Danmark var i øvrigt den gang 106.290 kr.

 

-Vi har, på Reersø Amerikanerbilmuseum, specialiseret os i topmodeller fra de store amerikanske bilkoncerner, som GM og Ford. GM’s topmærke Cadillac er udover almindelige modeller repræsenteret ved en kavalkade af rigtige fabrikslimousiner (serie 75) 1956-1980, blandt andet med en prominent fortid med deltagelse i Olsenbanden-film og som transportmiddel for selveste Simon Spies. Buick hører til i toppen af GM-hierakiet lige under Cadillac og er stærkt repræsenteret med mærkets ”top of the line” modeller Electra og Riviera. Fords ubestridte topmærke Lincoln er repræsenteret på museet med både Town Cars og Continental`er.

 

-Men hvorfor da tage til et bilmuseum for blot at se en stribe amerikanerbiler, det kan man da bare tage til et amerikanerbiltræf og se, funderede min kære og kloge fætter, da jeg fortalte ham om mit planlagte besøg på Reersø Amerikanerbilmuseum i sommeren 2021.så kom KOGEKONEN lige op i mig:

Der havde han da en pointe, men efter besøget på museet kunne jeg fortælle ham, at museet på det vestlige sjælland ikke bare viste en stribe dollargrin – det gjorde det også, men noget af det mest spændende var historien om de enkelte biler, som indehaveren Kim Christens begejstret fortalte, så selv fruen i huset følte sig godt underholdt og oplyst. For mange af bilerne – måske mere end halvdelen har en dansk fortid og historie, også blandt datidens kendisser.

 

Det startede for næsten 40 år siden

Men hvordan får man ideen til et amerikanerbilmuseum på en landejendom ved det idyllyske Reersø på Vestsjælland?

-Det går helt tilbage til 1982, hvor jeg købte min første amerikanerbil, en Buick Electra fra 1968. Da fandt jeg ud af, at modeludviklingen af bilerne i USA var noget mere heftig end i Europa, hvor for eksempel en Folkevogn eller Volvo Amazon kunne holde i mange år, husker Kim Christens, der selv havde en Amazon. Han begyndte nu at kigge efter amerikanerbiler i det danske gadebillede. Der var dog ikke så mange, og måske skulle man prøve at bevare nogle af dem, måske ligefrem lave et lille museum, tænkte han? Det blev til virkelighed i 1984.

 

-Mine kammerater rystede på hovedet, da jeg begyndte at købe flere amerikanerbiler. De havde altid kendt mig som den forsigtige type, de mente heller ikke en skovarbejder som mig havde råd til det, smiler Kim Christens. De første 10 biler var dog slet ikke nok, det voksede til 20 og så fremdeles.

Den ældste Buick i rækken af dollargrin er fra 1939. Den har dog ikke dansk fortid, men har kørt i Moskva som ambassadebil, inden den blev købt af en privat russer efter sammenbruddet af Sovjetunionen. Han fik af en eller anden grund lov til at køre til Holland for at sælge den, da jerntæppet blev trukket op. Siden endte den i Jylland, inden Kim Christens erhvervede den til sit museum.

 

-De første biler stod i en stor carport, senere rykkede de ind i kostalden på gården, og endelig fik jeg efter mange ansøgninger og en del bøvl lov at bygge den nuværende hal, som nu er fyldt op med biler. Der var en del protester, men det endte med, at man godt kunne se, det var mere hyggeligt med amerikanerbiler end en svinefabrik mere. Der skulle dog en lokalplan til for at jeg kunne lave et museum, forklarer Kim Christens, der ikke har planer om yderligere udvidelser af museet. Det er heller ikke muligt grundet kystbeskyttelseslinjer med mere.

Første ejer af denne Chevrolet Two-Ten 4-dørs sedan fra 1954 var afdelingsingeniør Henning Madsen fra Frederiksberg. Det var en forholdsvis dyr bil her i Danmark, medens den i USA var nærmest hvermands eje, og blev der solgt i stort antal.

 

Koncentrerede sig om amerikanerbiler

-I starten af museets levetid havde jeg mange andre ældre biler, omkring 70 og heriblandt både Morris 1000 og kabinescootere. Specielt de mange amerikanere, der kom for at se amerikanerbilmuseet, fandt det spændende at sidde i en Messerschmidt kabinescooter. Så kunne de se, hvad europæerne kunne nøjes med, når man sammenligner med dollargrinets udvikling i USA, smiler Kim Christens, der efterhånden satsede helt på amerikanerbiler, og gerne dansksolgte med en spændende historie.

Kim Christens fortæller begejstret historien om bilerne på museet.

 

Halvdelen nysolgte i Danmark

Som nævnt er omkring halvdelen af amerikanerbilerne på museet nysolgte i Danmark, men Kim Christens har også selv hentet biler i USA og købt andre senere importerede, hvis en speciel model manglede i samlingen.

I rækken af Cadillacs står også denne Cadillac Fleetwood fra 1967, der blev udrangeret fra Udenrigsministeriet på grund af manglende terrorsikring. Det var i tiden med terror fra blandt andet Rote Arme, PLO, München også videre, og der blev rejst kritik af, at vognen ikke var terrorsikret men blot en ganske almindelig fabrikslimousine. Det er også denne vogn, som sheiken, der køber Bedford diamanterne i Olsenbanden filmen, kører i. Vognen blev oprindeligt købt af Udenrigsministeriet til at transportere udenlandske VIPer, der var på officielt besøg i Danmark. Før bilen kom på pension i Reersø kørte den i en periode limousinekørsel omkring Aarhus.

 

-Flere af bilerne er restaurerede hos mig eller andre. I de første år fra 1982 var det svært at finde reservedelene til amerikanerbiler her i landet, men med tiden og internettet er det jo blevet en smal sag at bestille reservedele hjem, forklarer Kim Christens og peger på rækken af omkring 20 forskellige udgaver af Buick, heriblandt 10 forskellige årgange af Buick Electra.

Reersø Amerikanerbilmuseum kan vise både den første modelserie Buick Riviera fra 1963 og den sidste fra 1995, fortæller indehaveren af museet, Kim Christens.

 

-De viser den både heftige og herlige udvikling af bilmodellerne i USA, hvor der nærmest kom en ny model hvert år. Ved at sætte mest fokus på et mærke træder denne udvikling i dollargrinet tydeligt frem, det er blandt andet den, jeg gerne vil vise med mit museum, understreger Kim Christens, der samtidig bemærker, at de fleste af bilerne står originalt, nogle dog lakerede, hvis det har været nødvendigt.

Denne Lincoln Town Car er verdens anden største bil. En af de sidste rigtig store kun overgået af Cadillac Fleetwood, fortæller Kim Christens.

 

-Jeg vil helst vise bilerne i den stand, de var i, da de forlod deres aktive liv. Det, synes jeg, er mest spændende sammen med den historie, de kan fortælle.

-Museet er på en måde en slags brumbasse, der slet ikke burde kunne flyve, men det gør det alligevel, slutter, slutter Kim Christens, der i løbet af sæsonen kan vise en lang række gæster rundt på museet. Men der er da plads til flere gæster, undlader han ikke at gøre opmærksom på, samtidig med at han oplyser, at der desværre ikke er nogen naturlige efterfølgere til at drive museet videre, og han desværre er ved at sælge et par af bilerne, da banken har sendt ham nogle signaler, der ikke er til at misforstå.

Skal Kim Christens nødtvunget pege på en favorit i sin samling, bliver det nok denne Buick Electra fra 1959.

 

Kim Christens driver landbrug ved siden af museumsdriften, og har blandt andet derfor ikke planer om at købe flere biler til samlingen. -Skal der ske noget, skal der restaureres nogle af dem, der trænger. Det vil være fint at få bevaret dem, mener Kim Christens.

Billedtekster:

1717: Denne Buick Super fra 1947 har været i Danmark hele sit liv. Tiden fra 1947 til 1950 er dog et mørkt kapitel. Den var i Ringsted først i 1950`erne, senere ejes den af en Fiatforhandler, der sælger til næste ejer, en direktør Bustrup fra Hellerup, der har den de næste 29 år, hvor politidirektør i København Johan Reimann køber den og først efter 22 år sælger den til Kim Christens i 2004, som derefter indlemmer den i museets udstilling.

1726: Kim Christens grundlagde Reersø Amerikanerbilmusum ved siden af sit landbrug i 1984.

1727: Første ejer af denne Chevrolet Two-Ten 4-dørs sedan fra 1954 var afdelingsingeniør Henning Madsen fra Frederiksberg. Det var en forholdsvis dyr bil her i Danmark, medens den i USA var nærmest hvermands eje, og blev der solgt i stort antal.

1733: Kim Christens vil så vidt muligt gerne vise bilerne i samme stand, som da de forlod livet på landevejene. Som for eksempel denne solbrændte Buick fra 1957, der er en af de senere importerede. Den har tilhørt en amerikansk flådegeneral.

1734: Skal Kim Christens nødtvunget pege på en favorit i sin samling, bliver det nok denne Buick Electra fra 1959.

1737: Kim Christens fortæller begejstret historien om bilerne på museet.

1740: Denne Cadillac fra 1970 var i 1993 kendt som Madsen og Madsen Mobilen, hvor unge Madsen (Anders Lund Madsen) og gamle Madsen kørte rundt i den for Ekstra Bladet.

1743: I rækken af Cadillacs står også denne Cadillac Fleetwood fra 1967, der blev udrangeret fra Udenrigsministeriet på grund af manglende terrorsikring. Det var i tiden med terror fra blandt andet Rote Arme, PLO, München også videre, og der blev rejst kritik af, at vognen ikke var terrorsikret men blot en ganske almindelig fabrikslimousine. Det er også denne vogn, som sheiken, der køber Bedford diamanterne i Olsenbanden filmen, kører i. Vognen blev oprindeligt købt af Udenrigsministeriet til at transportere udenlandske VIPer, der var på officielt besøg i Danmark. Før bilen kom på pension i Reersø kørte den i en periode limousinekørsel omkring Aarhus.

 

1753: Cadillac Fleetwood Limousine fra 1980. Rejsekongen Simon Spies var kendt for sine mange biler, blandt andet Lille og Store Frede – biler af mærket Mercedes. Simon Spies havde dog også en svaghed for amerikanske biler og især Cadillac, hvor han yndede at føre sig frem i de store åbne modeller ved særlige lejligheder. I hans senere år og som nyforelsket var tiden inde til at erhverve en ny Cadillac Limousine, og den 18. januar 1980 indregistreredes denne vogn til privat personbefordring for Spies Rejser. Til brylluppet med Janni forærede Simon bruden en coupemodel af samme vogn i morgengave. Vognen er født sort, men er senere malet hvid, som følge af moden med hvide bryllupslimousiner, som den senere har fungeret som. Den unge dame husker ikke Simon Spies, men er imponeret over modellen.

1759: Denne Buick Electra fra 1968 er bilen, som grundlagde Reersø Amerikanerbilmuseum, idet Kim Christens købte bilen tilbage i marts 1982. Nyvognsprisen i Danmark var i øvrigt den gang 106.290 kr.

1762: Kim Christens driver landbrug ved siden af museumsdriften, og har blandt andet derfor ikke planer om at købe flere biler til samlingen. -Skal der ske noget, skal der restaureres nogle af dem, der trænger. Det vil være fint at få bevaret dem, mener Kim Christens.

1773: Denne Buick Electra blev hjemtaget til Danmark af en dansk-amerikaner, så han kunne køre ”standsmæssigt”, når han var på besøg i fædrelandet.

1775: Buick Le Sabre 1976: Første ejer var Hans Buchart Petersen, der også blev kaldt ”Den røde godsejer”, som sad i Folketinget fra 1970 TIL 1979 for Socialdemokratiet.

1978: Buick Electra 225 fra 1977 (Bilen til højre). Indehaveren af Reersø Amerikanerbilmuseum, Kim Christens kender historien på de fleste af bilerne i samlingen: -Det kørte fint for firmaet Nordisk Fjer, da man i september 1977 indregistrerede denne vogn som direktionsvogn, så den enevældige arbejdende bestyrelsesformand, Johannes Petersen kunne befordres standsmæssigt endda med en overstørrelse motor. Der var dog oparbejdet et gigantisk underskud i firmaet, som Johannes Petersen prøvede at skjule for offentligheden. Korthuset ramlede, og i 1990 begår Johannes Petersen selvmord på grund af dette.

1787: -Denne Lincoln Town Car er verdens anden største bil. En af de sidste rigtig store kun overgået af Cadillac Fleetwood, fortæller Kim Christens.

1723: Den ældste Buick i rækken af dollargrin er fra 1939. Den har dog ikke dansk fortid, men har kørt i Moskva som ambassadebil, inden den blev købt af en privat russer efter sammenbruddet af Sovjetunionen. Han fik af en eller anden grund lov til at køre til Holland for at sælge den, da jerntæppet blev trukket op. Siden endte den i Jylland, inden Kim Christens erhvervede den til sit museum.

1784: -Reersø Amerikanerbilmuseum kan vise både den første modelserie Buick Riviera fra 1963 og den sidste fra 1995, fortæller indehaveren af museet, Kim Christens.

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Legendernes Tid

Legendernes Tid

Kæmpe tillykke, Lars Toft ... læs mere
Færdselsuheld

Færdselsuheld

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
En skibonit slog sig for mange år siden ned i Hadsten… og nu fylder han 80 år

En skibonit slog sig for mange år siden ned i Hadsten… og nu fylder han 80 år

Den 3. december fylder Lars Toft Hansen 80 år. Stort tillykke! ... læs mere
UD I NATUREN (51)

UD I NATUREN (51)

Velkommen til december og dermed årstiden vinter. ☃️🛷☃️ ... læs mere
LÆNKEHUNDEN FIK ET BEN

LÆNKEHUNDEN FIK ET BEN

Det er den 2. december, og om end postens tilsynekomst normalt vakte glæde i de små hjem, var der enkelte firbenede skabninger, som ikke havde øje for buddets kvaliteter ... læs mere
DEN BEDSTE FORBEREDELSE TIL EN VINTER MED SNE

DEN BEDSTE FORBEREDELSE TIL EN VINTER MED SNE

Gå til Gadeberg XL - på toppen af Hadsten ... læs mere
Andel i et Romfad

Andel i et Romfad

Køb en andel i et valgfrit romfad og få 5-6 fl. egen rom med navn, nummer og årstal, samt et flot håndskrevet og indrammet certifikat.  ... læs mere
Taksterne for 2022 er vedtaget

Taksterne for 2022 er vedtaget

På byrådsmødet den 30. november godkendte byrådet i Favrskov Kommune taksterne or 2022 i Favrskov Forsyning ... læs mere
Indbrud i Foldby

Indbrud i Foldby

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Færdselsuheld

Færdselsuheld

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Loading...