Den 72-årige mand forklarede, at manden i telefonen havde spurgt ind til hans bankkonto og hævekort, og at han havde fortalt, at der var problemer med kortet. Manden i telefonen havde spurgt om kontonummer og kode til kortet, og havde derefter sagt, at der ville komme en person fra banken for at hente kortet.
Kort efter bankede en mand på hos den 72-årige, som udleverede kort og koder. Efter nogle timer blev han dog mistænksom og ringede til sin bank, som kunne bekræfte, at han var blevet udsat for svindel.
Vi kan ikke advare nok om, at banken aldrig vil sende bude hjem til privatadresser for at hente hævekort eller kontanter. Man skal ligeledes aldrig give koder eller andre personlige oplysninger i telefonen – heller ikke selvom personen i den anden ende virker troværdig.
Svindlerne er dygtige og ved præcis, hvad de skal sige for at overbevise deres ofre om, at de er dem, de påstår at være. Hvis nogen ringer og beder om oplysninger eller vil hente dit kort, så smid røret på. Er du i tvivl om, om personen kunne være fra din bank, så ring tilbage til bankens hovednummer og spørg efter dem der.
Hvis du får en henvendelse fra en person, som angiveligt er fra banken, og som vil have din kode og sende et bud ud efter hævekort og eventuelt andre værdigenstande, så anmeld det hurtigst muligt på telefonnummer 114.