Kun i 29 kommuner – heriblandt i Favrskov – er andelen faldet det seneste år.
Dumpeprocenten her i kommunen er på 7,4 pct., hvilket er et fald på 1,4 procentpoint.
På landsplan dumpede knap 12 procent af eleverne i folkeskolens 9. klasse enten dansk eller matematik ved afgangsprøverne i skoleåret 2023/24.
Det er en stigning på 1 procentpoint i forhold til året før. Og det er det højeste niveau siden skoleåret 2011/12.
Det viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
“Det er et samfundsproblem, at hver ottende elev ikke har faglige forudsætninger til at bestå folkeskolens afgangsprøve,” siger Emilie Damm Klarskov, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).
”Unge, der ikke kan læse, skrive og regne på et tilstrækkeligt niveau, har svært ved at gennemføre en ungdomsuddannelse. Hvis vi ikke vil efterlade en stor del af vores unge på perronen, kræver det investeringer i folkeskolen,” siger Emilie Damm Klarskov.
”Der er stor forskel på, hvordan børn af forskellige sociale klasser klarer sig i folkeskolen. Det er særligt børn af arbejdere og børn af forældre uden arbejde, der klarer sig dårligt. Omvendt er der næsten ingen af elitens børn, der ikke består. Med folkeskolen har vi egentligt mulighed for at bryde den sociale arv, men det lykkes i ringe grad,” siger Emilie Damm Klarskov.
Analysen viser, hvor mange elever der ikke har bestået både dansk og matematik. For eksempel indgår en elev, der har bestået dansk og dumpet i matematik, i de knap 12 procent af eleverne. Men mange klarer sig dårligt i begge fag.
Vest- og sydsjællandske kommuner topper listen: Her dumper flest i dansk og/eller matematik
Der var stor forskel på, hvor mange af eleverne i den enkelte kommuner der ikke bestod både dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve i 2024.
Værst gik det i Lolland Kommune, hvor 27,9 procent af eleverne ikke bestod både dansk og matematik. Lolland Kommune er dog blandt de syv kommuner, hvor andelen har forbedret sig mest i løbet af det seneste år. Andelen har forbedret sig mest på Bornholm.
Andelen er også høj i en række sjællandske kommuner som Ishøj, Halsnæs, Odsherred, Ringsted, Vordingborg og Guldborgsund, der har det til fælles, at mere end 20 procent af eleverne ikke bestod.
I Jylland og på Fyn gik det bedre. Selv i de kommuner med den højeste andel – Randers, Hjørring, Vejen, Langeland, Nyborg, Ikast-Brande, Ringkøbing-Skjern og Jammerbugt – var andelen lavere end gennemsnittet på hele Vest- og Sydsjælland.
Andelen af elever, der ikke bestod dansk og matematik, var lavest i Allerød Kommune (3,3 procent). Også i kommunerne Gentofte og Lyngby-Taarbæk var det mindre end 5 procent af eleverne, der ikke bestod dansk og matematik.
”Analysen understreger, at socioøkonomi har en stor betydning for, hvordan børn klarer sig i skolen. Så når befolkningssammensætningen er så forskellig, som den er rundt omkring i kommunerne, så slår det også igennem i de faglige præstationer i folkeskolen,” siger Emilie Damm Klarskov.
I 65 kommuner steg andelen af elever, der ikke bestod enten dansk eller matematik, fra skoleåret 2022/23 til skoleåret 2023/24.
I 29 kommuner faldt andelen.
Kommunerne Læsø, Samsø, Fanø og Ærø indgår ikke i analysen af diskretionshensyn.
Analysens hovedkonklusioner
-
11,8 procent af folkeskoleeleverne i 9. klasse bestod ikke både dansk og matematik ved de lovbundne prøver i skoleåret 2023/24. Det er en stigning på ca. 1 procentpoint ift. skoleåret 2022/23. Ikke siden 2012 har andelen været så høj.
-
Andelen er steget på tværs af alle sociale klasser, men mest blandt elever, der er vokset op i arbejderklassen eller klassen uden for arbejdsmarkedet. 15,3 procent af folkeskoleeleverne fra arbejderklassen bestod ikke både dansk og matematik, og blandt folkeskoleelever fra familier, der er langt fra arbejdsmarkedet, gjaldt det 25,2 procent.
-
Andelen var højere end i 2022/23 i alle landsdele bortset fra Syd- og Vestsjælland og Bornholm. På kommunalt niveau steg andelen i 65 kommuner.
-
Andelen er højst i Lolland Kommune, hvor 27,9 procent af eleverne ikke bestod afgangsprøven. I kommunerne Ishøj, Halsnæs, Odsherred, Ringsted, Vordingborg og Guldborgsund bestod lidt mere end 20 procent af eleverne ikke både dansk og matematik.