Folkeskolens kvalitetsrapport anvendes som en statusrapport for elevernes generelle trivsel, læring og udvikling og har indtil skoleåret 2022/2023 været lovpligtig.
Kvalitetsrapporten er på nationalt plan blevet erstattet af skoleudviklingssamtaler, som skal styrke dialogen, den fælles forståelse og samarbejdet om udviklingen af skolen mellem skole og kommune.
I Favrskov Kommune har Byrådet besluttet at bibeholde den overordnede kvalitetsrapport samtidig med de nye lovpligtige skoleudviklingssamtaler.
Rapporten er tidligere behandlet på møde i Børne- og Skoleudvalget og Økonomiudvalget i maj 2024. Økonomiudvalget besluttede efterfølgende at sende sagen tilbage til fornyet behandling i Børne- og Skoleudvalget med henblik på at få uddybet datagrundlaget for kvalitetsrapportens resultater.
VURDERING
Målopfyldelsen for overgangstests på kommune- og skoleniveau er ikke tilfredsstillende. Dette gælder både for overgangstest i læsning og i matematik. Selvom resultaterne på læseområdet giver anledning til bekymring og bør følges nøje, er det vigtigt at understrege, at der siden resultaterne blev opnået, er etableret en mere kvalificeret og systematisk praksis på området.
De nye indsatser består bl.a. af:
– En kommunal vurderingspraksis på læseområdet med udgangspunkt i forskning, som skolerne har skullet følge fra skoleåret 2023/24 . Den nye praksis indeholder ikke flere tests, men mere præcise indsatser.
– Fra skoleåret 2024/25 implementerer Børn og Kultur desuden et nyudviklet digitalt vurderingsoverblik, så lærere, vejledere og ledere nemt og systematisk kan følge elevens og klassens udvikling i udvalgte tests, herunder hovedparten af de tests, der indgår i den kommunale vurderingspraksis (dog ikke de nationale overgangstests).
– Endelig opdateres kommunens sprog-, læse- og skrivestrategi i samarbejde med dagtilbudsområdet i løbet af skoleåret 2024/25, hvilket skaber en ny retning for det videre arbejde.
Læseområdet understøttes af læsevejledere på de enkelte skoler samt en læsekonsulent, der støtter vejledernes arbejde. Dette sker blandt andet gennem tiltag, der tager udgangspunkt i forskning og systematik, og gennem netværket af læsevejledere.
Der er ikke på samme måde vedtaget eller igangsat en fælles retning for matematik i kommunen. Grundet det aktuelle pres på skolernes økonomi er det på flere skoler ikke muligt at prioritere tid til nye vejlederfunktioner, når der er afsat timer til den almindelige undervisning. Der er dog et netværk for matematikvejledere, som understøttes af en matematikkoordinator fire timer ugentligt.
Når erfaringerne fra den styrkede læseindsats foreligger, vil det blive vurderet, om der skal skabes en lignende systematik for matematik. Såfremt dette er tilfældet, vil der blive udarbejdet et udvidelsesforslag til budgetlægningen for 2026-29. Dertil kommer, at Børn og Kultur løbende vil have en opmærksomhed på hvordan den nationale dagsorden i ”Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram” spiller sammen med indsatsområderne.
Se kvalitetsrapporten her:
https://dagsordener.favrskov.dk/vis/pdf/bilag/ee0f85bf-c460-465b-a7e3-e9e0f7126078/?redirectDirectlyToPdf=false