|

Forkærligheden for engelske biler blev til levebrødet

Søren Vestergaard Et af disse specialværksteder er Vintage Car Service i den lille landsby Vester Alling på Djursland.

 

Af Jørgen Kjær

Et af kendetegnene ved en del af klassikerfolket har altid været en interesse for mekanik og det selv at kunne skrue i det gamle køretøj. Det lykkedes for mange, medens det for andre med lidt mere skævt påskruede hænder var nødvendigt at få lidt hjælp udefra. Måske fra gode venner og ligesindede, men professionel hjælp blev også efterspurgt. For 40 år siden kunne de fleste mekanikere skrue i de ældre biler, medens det i dag er blevet lidt af en specialistopgave, at holde de gamle køretøjer kørende.

Der voksede flere steder i landet specialværksteder op med klassiske køretøjer øverst på arbejdslisten. Og heldigvis for det – for med tiden har sammensætningen af klassikerfolket ændret sig. Færre skruer selv ret meget i køretøjerne – har aldrig lært det, eller haft lyst til det – interessen for klassikere udleves i selve køretøjet og køreglæden. Derfor er der mere end nogensinde brug for de professionelle, der både vil og kan restaurere og holde vore køretøjer ved lige.  Værkstedet er nu i næsten 40 år blevet drevet af grundlæggeren, Søren Vestergaard i tæt samarbejde med sin kone Helle. Søren Vestergaard er måske arketypen på indehaveren af det professionelle værksted og servicecenter for klassikere. Et værksted der nemlig udspringer af ejerens egen store passion for klassiske køretøjer, i dette tilfælde engelske og især Jaguar.

Det er kun biler Søren Vestergaard og Vintage Car Service har serviceret og restaureret. -De motorcykler, som jeg har restaureret, har udelukkende kun været til egen samling/brug. Det har været en del lidt nyere motorcykler, som vi har kørt meget på. Også mange ferieture til udlandet. Cuba har en helt speciel plads i vore hjerter. Her har vi mange kontakter, og har arrangeret flere ture med andre danske motorcyklister derovre.

 

Efter de mange år er Søren Vestergaard nu begyndt at tænke på fremtiden for værkstedet. Ingen af ægteparrets børn har interesse i den retning. Det vender vi tilbage til.

Forkærlighed for engelske biler

Vintage Car Service startede i 1982 i en nedlagt landbrugsejendom i en lille landsby på Djursland, som Søren Vestergaard i et par år havde gået og indrettet til autoværksted. Brudt de gamle grisebåse ned og lavet bygningerne i stand til et par lifte med mere.

-Jeg har altid haft en forkærlighed til engelske biler, som jeg også er udlært med og især Jaguarer, derfor var det dem, jeg kastede mig over. Jeg var medejer af et værksted i Aarhus midtby, hvor vi udelukkende lavede engelske biler, og hvor der også var en del Jaguarkunder, og de fulgte med mig til Vester Alling, da jeg åbnede der. Jeg brugte en del annoncepenge på utraditionelle annoncer i den danske Jaguar klubs medlemsblad Jaguaria, og der kom hurtigt flere kunder til fra hele landet også fra blandt andet Norge, forklarer Søren Vestergaard om starten af værkstedet for nu næsten 40 år siden. Et af disse specialværksteder er Vintage Car Service i den lille landsby Vester Alling på Djursland.

Søren Vestergaard har selv flere Jaguarer. -Vi har igennem mange år været deltagere i alt hvad Jaguar Klubben havde af arrangementer og selv lavet flere løb for klubben. Samtidig var Vintage Car Service en af klubbens store sponsorer til mange klubløb og andre løb. Nu håber både Helle og jeg, at vi får tid til at restaurere og køre i vore egne Jaguarer. Vore børn har dog lidt svært ved at forstå, at deres far kan glæde sig til pensionistlivet. Hvad skal jeg dog lave spørger de? Men som sagt har vi selv flere gamle Jaguarer, vi gerne vil have ud at køre, forklarer den kommende ”pensionist”.

 

Værkstedet voksede stille og roligt, og Søren Vestergaard havde i en årrække ansatte pladesmede, svende og lærlinge og har altid haft godt med arbejde.

Det være sig total renoveringer af udslidte gamle Jaguar MK2, XJ, XK og E type, og et par enkelte Rolls Royce og andre hovedsagelig engelske klassikere, hvor der blev lavet både pladearbejde, maling – dette udfører værkstedet dog ikke selv – motorrenovering, interiør med mere.

Værkstedet har også stået for mange olieskift eller almindelige eftersyn på kundernes klassikere.

-Nogle af totalrenoveringerne kunne tage op til et år eller mere. Jeg tror ikke, at der er det engelske bilmærke, som jeg ikke har haft på værkstedet, forklarer Søren Vestergaard.

-Ad åre er det dog blevet sådant, at der ikke er så mange biler tilbage, som trænger til en totalrenovering. Jeg har måske fået lavet de fleste, så det nu er mekaniske reparationer, der skal udføres på værkstedet, smiler Søren Vestergaard.

-Jeg må nok indrømme, at det med biler de senere år er gledet lidt i baggrunden til fordel for nye og gamle motorcykler. Altså rent privat – og Moto Mundo og turene fortsætter også uændret selvom jeg ”pensioneres” fra værkstedet.

 

Nødvendigt med et reservedelslager

-Da vi har en masse knowhow omkring hvorfor motoren i en gammel Jaguar eller anden engelsk klassiker ter sig, som den gør, eller alt muligt andet, er der også rigtig mange, der ringer og retter forespørgsler om det med det mekaniske arbejde. Der er rigtig mange unge mekanikere, som ikke ved så meget om den gamle bil, de lige har stående på værkstedet, har Søren Vestergaard erfaret. Og det er blevet meget mere udpræget gennem de senere år.

-Snart fandt jeg ud af, at det kunne være vældig smart at have et lager med reservedele, så jeg begyndte at indføre varer fra England, og dette greb om sig. Lageret voksede til i øjeblikket cirka 15.000 Jaguarnumre, især da jeg købte flere nedlukkede værksteders lager. Vi lavede et lagersystem og begyndte at sælge reservedele og sende til hele landet, både til værksteder og private, fortæller Søren Vestergaard, der også for en del år siden huggede flere Jaguarer op, hvor delene endte på lagerhylderne.

-Det stoppede for omkring 30 år siden. I dag bliver der sjældent hugget en gammel Jaguar op, pointerer Søren Vestergaard.

 

En stribe Jaguar MarkII hos Vintage Car Service.
Vintage Car Service ligger mellem Randers og Auning.

 

I dag køres der ikke så meget i bilerne

Kunderne, som fik lavet biler ved Vintage Car Service, var i starten en blanding af folk, som brugte deres Jaguar til daglig bil og andre, som bare havde den til specielle lejligheder.

-Med årene er det blevet mere og mere kunder, som kører meget lidt i bilerne og bare ønsker, at de skal stå helt skarpt, og de bruger gerne mange penge på det, forklarer Søren Vestergaard, der dog ikke kan genkende myten om at Jaguarer udelukkende skulle være et investeringsobjekt. Hen kender ejerne af de biler, han servicerer, som meget entusiastiske Jaguar-folk, de kører bare ikke så meget i bilerne som tidligere, hvor det ikke var ualmindeligt, at bilerne blev brugt dagligt i sommerperioden, måske endda hele året og til længere ferieture også i udlandet.

 

Fremtiden kan være uvis

-Fremtiden for klassikere som disse, er dog nok lidt uvis, da man jo ikke kan vide, om de stadig får lov til at køre på vejene, og om der er nogle, der overhovedet kan finde ud af at lave dem, hvis de går i stykker. Der er ikke mange unge mekanikere, som viser interesse for at kunne lave disse biler, de er mere til moderne biler, som kan laves elektronisk, funderer Søren Vestergaard og uddyber:

-Nu er ingen jo uundværlig, men der er ikke mange værksteder tilbage, der har tid og lyst til klare opgaverne med disse biler. Jeg har ofte forespørgsler omkring reparationer, som andre har opgivet, især 12 cylindrede motorer, og der må jeg ofte sige nej tak, fordi jeg ikke har ikke tiden til dem, forklarer Søren Vestergaard, der oftere og oftere siger nej tak til mere arbejde.

-Det er jeg lidt ked, jeg kan ikke lide at afvise og skuffe en entusiast, der gerne vil have sin Jaguar eller anden klassiker til at spille, men tiden går, og jeg må erkende, at fremtiden for Vintage Car Service er, at jeg er nået til pensionsalderen efter godt og vel 40 år i de engelske bilers tjeneste, og derfor ønsker at være pensionist og have tid til at lave nogle af mine mange egne projekter og køre en motorcykeltur, når vejret er til det, forklarer Søren Vestergaard og lader det for de mange trofaste og tilfredse stamkunder lidt kedelige budskab springe:

-Både værksted og reservedelslager kan sælges fra gården og kan drives alle steder fra. Værkstedskunderne kommer fra hele landet men selvfølgelig med hovedvægten fra det østjyske område. Reservedelslageret kan drives alle steder fra, hvor der er plads og et posthus i nærheden, forklarer Søren Vestergaard og påpeger, at der kan være et stort udviklingspotentiale i reservedelslageret, der stadig kører på gammeldags vis med telefon- og mailbestilling uden webshop.

-Så navn, telefonnummer, hjemmeside, kundekartotek, lager og værksted er til salg men ikke nødvendigvis samlet, understreger Søren Vestergaard, der stadig fortsætter med motorcykelrejsebureauet Moto Mundo, som han og hustruen Helle nu giver en skalle igen, selvom de sidste snart 2 år ikke har været gode for rejsebranchen.

-I modsætning til rejsebranchen var 2020 faktisk overraskende et godt år for Vintage Car Service. Der blev bestilt mange reservedele. Klassikerfolket havde åbembart i nedlukningsperioden både god tid og økonomi til at pusle om deres klassikere, og der manglede heller ikke arbejde på værkstedet, slutter en tilfreds Søren Vestergaard.

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Æbledag
22. okt. 2021

Æbledag

Højskoletime
4. nov. 2021

Højskoletime

Loading...

BREDT UDVALG

BREDT UDVALG

GADEBERG XL GØR DET IGEN ... læs mere
”Four more years”…

”Four more years”…

Selv om man ikke får Nils Borring til at sige ”den er hjemme”, så virker det mest sandsynligt, at han også sidder for bordenden i kommunen efter valget i november ... læs mere
Fortræffelig god dag for Hadsten Petanque Klub

Fortræffelig god dag for Hadsten Petanque Klub

Den nye formand Jan Kjærulff-Møller var rigtig godt tilfreds med Petangue Sportens dag ... læs mere
Lille boks lover store ord –

Lille boks lover store ord –

kan Voltbox skære 90 procent af din elregning? ... læs mere
Nyt Plejecenter i Hadsten      HVOR? 

Nyt Plejecenter i Hadsten      HVOR? 

En kreds af borgere har sendt følende til Pingvinnyt ... læs mere
Standset af Politiet

Standset af Politiet

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Cafémøde med Lars Storgaard

Cafémøde med Lars Storgaard

I rækken af cafémøder hos Mester Jacob i Hadsten er turen denne gang kommet til de konservatives spidskandidat Lars Storgaard ... læs mere
UD I NATUREN (45)

UD I NATUREN (45)

EFTERÅRSFERIE🍁EFTERÅRSSTEMNING🍁EFTERÅRSFARVER🍁EFTERÅRSHYGGE🍁EFTERÅRSMOTIVER🍁EFTERÅRSVEJR🍁 ... læs mere
Vi må ikke glemme landsbyerne

Vi må ikke glemme landsbyerne

Af Morten Bang - Hinnerup Venstre kandidat til det kommende Byrådsvalg ... læs mere
En ”fuldblods” SF’er…

En ”fuldblods” SF’er…

Søren Frandsen - spidskandidat for SF i Favrskov – var til cafémøde med PingvinNyt ... læs mere
VALGMØDE OM ÆLDREPOLITIK

VALGMØDE OM ÆLDREPOLITIK

Hvordan ser det ud med ældreboliger i Favrskov Kommune? Hvordan er bemandingen i ældreplejen, og hvordan ser fremtiden ud for kernevelfærden? ... læs mere
Loading...