DANMARKS GRIMMESTE JULEMÆRKE
Af Kurt Villy Svendsen
Fra omkring 1. Verdenskrig og ind i 1920´erne hed en af Danmarks førende plakatkunstnere og bogillustratorer Valdemar Andersen, født den 3. februar 1875 i København; død 15. juli samme sted.
Valdemar Andersen tegnede en række flotte postkort og stod bag nogle fremragende motiver, som blev solgt på Landsudstillingen i Aarhus i 1909.
Desværre blev den gode Andersens julemærke fra 1926 et regulært flop.
Aldrig er et mærke blevet skældt mere ud end den såkaldte ”kæmpebaby”, som med en form for ris eller kornaks i hånden sidder overskrævs på en delfin.
Hvad i alverden foregår der her?
Hvad har det med julen at gøre, lød det fra en rasende kundekreds, som kvitterede ved ikke at købe årets mærke, der både blev kaldt stygt og grimt.
Hvem kunne bruge sådan en moderne Poseidon til noget op mod jul i 1926?
Så kunne han i en fed babys skikkelse piske havet til skum så meget, han lystede. Aviserne flød over med forbitrede kommentarer om et mærke så vederstyggeligt og grufuldt, at det trodsede enhver beskrivelse og skændede julens breve:
-Køb dette mærke – og smid det derefter i kakkelovnen, lød en kommentar i en københavnsk avis.
Selv posthusene var kede af mærkerne, og til Julemærkekomitéens store fortrydelse gik årets salg ned med næsten 6 % i forhold til 1925.
Nogle julemærker blev heldigvis anvendt i Hadsten, og et julekort viser mærket i en smukt afstemplet opsætning sendt på et af Valdemar Drøhses omtalte motiver fra Hadstens gadeliv; i dette tilfælde Søndergade med ”Svanen” i forgrunden og A. Chr. Jensens til højre på den detaljerede tegning, hvor selv gavlmaleriet fra Crome & Goldschmidt er kommet med.
Bemærk, at portoen for et julekort i 1926 var 12 øre; en pris, som var gældende fra 1.4.1926, hvor portoen faldt fra 15 øre.
Den 1.1.1927 faldt portoen for postkort yderligere til 10 øre, og denne pris holdt sig derefter stabil i 13 år, indtil den pr. 1.7.1940 steg til 15 øre.
Det var dengang, Danmark havde et Postvæsen med styr på forretningsgangen.
På det næste julekort til Bogholder E. Breum på Hadsten Dampmølle (i øvrigt Hadsten Postkontors mangeårige assistent Agnete Breums far) møder vi endnu engang det overdimensionerede barn på søuhyret, men hvad der er mere interessant:
Kortet beviser, at der var pingviner i Hadsten længe før, nogen havde tænkt på Hadsten Pingvinnyt!
Kunstneren bag de pingvinglade nisser er Axel Mathiesen, født den 10. maj 1882 i København og død den 24.11.1973 på Frederiksberg.
Mathiesen var en fremragende tegner, som i mange år illustrerede ugebladet ”Hjemmets” julenumre, ligesom han var manden på forsidebillederne til de berømte ”Flemming-bøger”.
Nisser, snemænd, fugle, landskaber, postbude, militær og dyr med rullende øjne:
Mathiesen mestrede det hele, og jeg har i samlingen talrige fornemme eksempler på denne formidable kunstners værker; ja tilmed et interessant reklameskilt fra Carlsberg…