|

Kunne ikke glemme den populære PICK-UP

af motorredaktør Jørgen Kjær Hadsten

Den gamle Peugeot 404 pick-up og Morten Milthers båd ANNA, eller som den er bedre er kendt som: Ostebaaden klæder hinanden. -Båden har hele sit liv, indtil jeg overtog den, solgt ost og andre varer til de jordløse københavnere. Først fra Børsbroen og siden 1932 fra Havnegade hvor Nationalbanken nu ligger. I dag ligger skibet bag Operaen, hvor man kan være heldig at nyde både bil og båd.

 

Af Jørgen Kjær

Da Peugeot i 1960 præsenterede deres nye familiebil, model 404 var pressen begejstret. Den nye model, hvis udseende var lagt i hænderne på legendariske Pininfarina, begejstrede også Mogens H. Damkier, der i Skandinavisk Motorjournal i en prøvekørsel i november 1960 skrev:

-Lad det være sagt med det samme: Peugeot 404 er en af de vogne, man vil huske, fordi den har glimrende køreegenskaber, og fordi den er usædvanlig gennemtænkt i sin konstruktion. Desuden er den en smuk vogn med en størrelse og et kraftoverskud, der vil tiltale en meget stor del af bilisterne, og dog kører den næsten 11 km pr liter ved 100 km/t. Med andre ord god automobilteknik indenfor fornuftige rammer. Det er som sagt en vogn man lægger mærke til!

 

Morten Milthers synes at den gamle Peugeot spiller fint op til den gamle båd, der bliver bemærket af mange i Københavns havn.

 

Modellen kom i første omgang i en 4 dørs sedanudgave i både benzin- og dieselversion. Senere kommer en van/stationcarudgave, og i 1962 kommer en cabriolet og året efter en coupeversion. Først i 1967 kommer den legendariske pick-upudgave, som vi præsenterer i denne artikel.

Produktionen af Peugeot 404 foregik både i Frankrig og flere andre lande som blandt andet Argentina, Sydafrika, Australien og Chile. I Frankrig stoppede produktionen af sedanudgaven i 1975, mens produktion fortsatte i de øvrige lande en del år endnu. Pick-up udgaven blev dog fremstillet i Frankrig frem til 1979 og i andre lande som Kenya frem til 1989. I alt blev der fremstillet 1.847.568 404 eksemplarer i Frankrig, medens den samlede produktion af Peugeot 404 på alle fabrikationssteder endte på 2.885.374 eksemplarer.

Peugeot 404 var trods den rosende omtale ikke den mest udbredte bil i Danmark, og da Danmark heller aldrig har været et rigtig pick-up land er det begrænset, hvor mange der har overlevet og eksisterer i dag. Enkelte er importeret i de senere år.

Pick-up udgaven af Peugeot 404, der også kunne fås i både benzin- og dieseludgave, var derimod ualmindelig populær i en lang række andre lande, blandt andet i Mellemøsten. Det var den også i Israel, hvor Morten Milthers stiftede bekendtskab med den for godt tredive år siden. Og han kunne akkurat som Mogens H. Damkier ikke glemme bilen.

Der er god og praktisk plads i den gamle Pick-up

 

Manglede en god varebil

-Jeg boede i Israel i flere år i halvfjerdserne og firserne, og der var alle varianter af 404’en i spil, både som taxaer, privatbiler og ikke mindst pickuppen som arbejdsbil. Da jeg manglede en god varebil, ”googlede” jeg og fandt min pick-up i Holland. Den havde været handlet lidt i årene siden den fra starten i 1977 havde kørt 36 år i nærheden af Marseille i Frankrig. Den havde tilhørt en bonde, der kørte til marked engang om ugen. Jeg har alle servicerapporterne, og jeg kan se, at han kun kørte i snit 720 km om året, fortæller Morten Milthers fra København og fortsætter.

Den høje canvasoverdækning sædvanligt udstyr på Peugeot 404 Pick-up 

 

-Jeg kørte selv de cirka 800 km hjem fra Holland på en dag! Det gik helt uden problemer med maks. 90 km/t, den plejede jo ellers kun at køre 720 km på et helt år. Bilen er nu indregistreret på gule plader, og derfor skulle jeg kun betale en importafgift baseret på km/l, så det var kun 3.500 kr. Det er en 1,6 l benzin. Det er tredje år, jeg har den, og den har nu kørt 44.000 km. Så jeg kører cirka 2. 000 km om året!

-Jeg spurgte en peugeotfan fra Israel, og han fortalte, at der kun er få tilbage i landet. I Danmark er der 5 indregistrerede, men de andre kører sjældent. Jeg har skiftet tårnlejer og vinduesviskere og fået den rustbeskyttet ellers er resten originalt fra 1977, forklarer Morten Milthers, der kører i den næsten dagligt.

-Jeg har også et 92 år gammelt træskib, og derfor har jeg brug for transport af lidt af hvert. Bilen får faktisk mere opmærksomhed end skibet! Bilen kører som en “ny bil”, er dog lidt tung at styre og bremse sammenlignet med nyere biler, men det er en vanesag. Uanset hvor jeg kører, fra Christiania til Whiskeybæltet vækker den glade smil fra både unge og gamle, smiler også Morten Milthers.

Der er god og praktisk plads i den gamle Pick-up

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

PET Petersen er kommet med dette indlæg

PET Petersen er kommet med dette indlæg

Jeg har skrevet et lille læserbrev vedr.socialdemokraternes flygtninge og indvandrere politik ... læs mere
Indbrud i Lyngå

Indbrud i Lyngå

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Skiveskåret roastbeef med dårlig lugt og smag

Skiveskåret roastbeef med dårlig lugt og smag

Skare Food A/S tilbagekalder to partier af kogt skiveskåret roastbeef ... læs mere
Færdselsuheld i Hammel

Færdselsuheld i Hammel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Ønsker en læreplads som tømrer

Ønsker en læreplads som tømrer

Dennis Engelstad vil gerne i lære, som tømrer ... læs mere
Grønt flag, kage og borgmesterkæde

Grønt flag, kage og borgmesterkæde

Skovgruppen i Børnehuset Vesterskovvej  i Hadsten kunne i dag hejse det grønne flag sammen med borgmesteren ... læs mere
Forslag fra Flemming

Forslag fra Flemming

Hvem er Flemming ??? ... læs mere
Hadsten Skakklub - afholdt generalforsamling

Hadsten Skakklub – afholdt generalforsamling

Det er under respekt af coronaen lykkedes Hadsten Skakklub at komme i gang igen ... læs mere
Nyt mødested i Thorsø -

Nyt mødested i Thorsø –

få en snak -så er du ikke alene ... læs mere
Loading...