Der tales og skrives meget om etablering af lokalråd i de tre hovedbyer: Hadsten, Hinnerup og Hammel med inspiration fra Ulstrups Lokalråd. 
Det er en meget sympatisk tanke, som det kan være svært at sige NEJ til.
Det vil dog kræve minimum en demokratisk, strukturel og økonomisk fordelingspolitisk vurdering af fordele og ulemper.
I Landsbyrådet har vi et handle- og beslutningsrum ift. midler til initiativer i landsbyerne – typisk renovering af forsamlingshuse, etablering af legepladser m.m. – herudover er der en Kulturpulje, hvor landsbyerne en gang årligt kan ansøge om kr. 20.000 til lokale fællesskabsskabende og kulturelle aktiviteter.
Det fungerer rigtigt godt efter min opfattelse.
Et Forretningsudvalg laver en indstilling på baggrund af de indkomne ansøgninger. Resten klarer den demokratiske samtale og beslutningsrummet i Landsbyrådet.
Her taler vi om 41 landsbyers demokratiske proces for tildeling af økonomiske midler til lokale initiativer.
En kommunal økonomisk ramme, der suppleres af fonds- og frivillige ressourcer.
Hvis vi skal overføre den samme logik og styringstænkning – eller noget der ligner – til de fire Hovedbyer, bør vi kraftigt overveje, hvad det er for et handle- og beslutningsrum, der delegeres til et lokalråd.
Det kræver en tydelig opgave- og ansvarsfordeling mellem lokalråd og byråd herunder klarhed på mandat og kompetencefordeling de to råd imellem.
Det vil endvidere kræve en tydelighed mht. klar afgrænsning af en række spørgsmål:
-
Hvad er til drøftelse og beslutning i Lokalrådet og hvad er ikke!
-
Hvilket økonomisk råderum har Lokalrådet og hvordan er samspillet og “kontrakten” mellem lokalrådet og byrådet.
-
På hvilke områder skal et lokalråd have selvstændig beslutningskompetence?
-
Hvilke områder SKAL ligge i Byrådet?
-
Hvilke konsekvenser får en etablering af formelle lokalråd for budgetlægningsprocessen?
-
Hvem er øverste myndighed på hvilke områder?
… bare for at nævne nogle af de spørgsmål, der kan stilles.
Vi skal dog turde tænke anderledes i vores fremtidige organisering og konstruktion af det lokale demokrati i Favrskov. Hvis der skal være ejerskab og engagement kræver det også, at lokalrådet tillægges en kompetence og mandat til at træffe beslutninger. Det skal ikke kun være et råd til høring eller formulering af idéer, hvis det skal have demokratisk betydning.
Formålet med vurderingen af fremtidig struktur skal bl.a. have fokus på:
-
at styrke det lokale engagement i den lokale udvikling af vores bysamfund ved at decentralisere dele af handle- og beslutningsrummet.
-
at skabe et lokalt økonomisk råderum på udvalgte ansvarsområder
Lad os også her (som på skoleområdet) nedsætte et paragraf 17 stk.4-udvalg, der skal formulere mulige scenarier for en fremtidig konstruktion.
Der findes helt sikkert allerede gode… og mindre gode erfaringer med lokalråd i en række kommuner.
Lad os undersøge hvordan det lokale demokrati og indflydelsen på de fire hovedbyers udvikling kan videreudvikles.
Vi kan passende starte med, at vi på tværs af partierne indgår en politisk aftale om, at undersøge området som et led i den kommende konstitueringsaftale på valgaftenen.
Læserbreve er altid velkomne her på PingvinNyt.dk.
Ovenstående indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.
Alle indlæg skal overholde de presseetiske regler.


























