|

Man bliver aldrig træt af at skrue i Ford-biler!

Motorredaktøren Jørgen Kjær Hadsten har skrevet denne artikel om en rigig FORD-entusiast.

Af  Jørgen Kjær

Selv om man er gået over i pensionisternes rækker og er fyldt 71 år, behøver man ikke automatisk at miste interessen for at skrue i ældre biler endsige miste interessen for dem.

Det er den tidligere folkeskolelærer Kell Glumsøe Nielsen et udmærket eksempel på, og da VeteranPosten har sat ham stævne på hans nye værkstedsdomicil på Wedelslund Gods er begejstringen ikke til at tage fejl af! Selv om interessen som for mange startede med en gammel Ford A til hverdagsbrug, har Kells interesse ændret sig til de lidt nyere modeller – nemlig dem han ikke havde råd til for 40 år siden!

Kell Glumsøe Nielsens lidenskab for Ford Taunus og Cortina blev grundlagt, da han i 1977 byttede sin sjældne Ford A Leatherback med en kun 3 år gammel rød Ford Taunus 1600L.

-Når folk i dag får at vide, at jeg interesserer mig for Ford Taunus og Cortina og også har flere af dem i garagen, kigger de lidt undrende, og spørger så med det samme, om det så er “den med globussen” eller måske en 17M-er, og om Cortinaen er den med de 3-delte runde baglygter (Mk1). Så må jeg jo sige nej, for mine biler er senere en de ovenfor omtalte. De er fra 1970`erne og frem til lige lidt ind i 80erne, smiler Kell Glumsøe Nielsen.

De er nemlig fra et årti, der først nu rigtig begynder at afføde interesse hos en bredere skare, måske fordi de nu stort set alle er med i veteranbilgruppen “over 35 år” er forklaringen om en interesse, man nok vil forbinde med en lidt yngre aldersgruppe.

Startede med Ford A

Når vi i dag spørger Kell Glumsøe Nielsen om hvordan det endte med en interesse for netop disse biler, tøver han lidt?

-Det kan være lidt svært at svare på, men jeg skal dog forsøge, forklarer han og starter med at skrue tiden tilbage til sidst i 1970, hvor han fik en Ford A fra 1931. Han meldte sig ind i Københavns Ford A klub, og deltog ivrigt i ture og bladudvalg.

-Jeg satte mig ind i de forskellige modeller, Ford A`ens historie samt en del teknik, for selv at kunne istandsætte og vedligeholde, for som studerende på SU, var der ikke penge til større værkstedsregninger, selv om jeg også tog arbejde i ferierne og aftenerne. Her opstod faktisk interessen for Fords nyere model-program.

Den ældste bil i samlingen på Wedelslund er en helt original Ford Junior de Luxe fra 1936.

-Her husker jeg omkring sommeren 1971 de nye mellemklasse Ford-modeller, der havde afløst det meste af M-serien (bortset fra de store V-6ere, som først blev afløst af de nye Granada- modeller i 1972). Jeg kendte godt Fords program fra Escort over Taunus og Cortina videre til Capri og til Granada. Af alle disse var det klart Taunus/Cortina modellerne, der virkede spændende, husker Kell Glumsøe Nielsen.

-Hos Ford-forhandlerne kunne man dengang hente salgsbrochurer, og sætte sig ind i det righoldige modelprogram. Og de mange fine fotos af både interiør og eksteriør skærpede blot interessen og blev studeret ivrigt. Brochurer jeg i øvrigt stadig har, fortsætter Kell. Men økonomien var på det tidspunkt slet ikke til bare at tænke på at erhverve sig sådan et køretøj.

-Så bestanden af Ford A blev udvidet med et par stykker, så der hele tiden var to kørende, det havde familien brug for i dagligdagen. Den sidst tilkomne var en 1928 leatherback (kunstlædertag som en kalesje, der dog ikke kunne slås ned). Bilen blev fundet hos en malermester i Sydvestsjælland, og var i fin brugsstand. Den havde en fin messingoval, som fortalte, at den oprindeligt var solgt fra Helsinge Motorkompagni, som netop startede Ford-forhandling sidst i 1920erne.

Det fik betydning nogle år senere, hvor familien var flyttet til Nordsjælland.

Byttede sig til en nyere Ford

Ford i Helsinge var slået sammen med Ford i Hillerød og Allerød til firmaet Hvam og Søn. Dette firma under ledelse af Per Hvam var flere gange vært for Ford A klubbens ture, med mødested og morgenbrød/kaffe inden start.

-Her kiggede Per Hvam en dag i 1977 nærmere på min 1928 leatherback og blev klar over, at den var solgt fra hans fars forretning. En mulig handel med lidt bilbytte tegnede sig i horisonten, for selv om jeg ikke havde tænkt mig at skille mig af med min sjældne A-model, fristede Per mig med en kun 3 år gammel rød Ford Taunus 1600L. Og da familien lige var blevet forøget med en lille ny, kunne jeg godt se ideen om en topmoderne bil. Jeg havde jo andre Ford A`er.


En Morris 4 dørs fra 1957 har sneget sig ind i samlingen af Ford-biler. Den er nu sat til salg, da Kell Glumsøe Nielsen synes han har for mange biler på plader.

Og så begyndte en lang rejse gennem Fords Taunus/Cortina modeller for Kell Glumsøe Nielsen .

-Når jeg nævner disse to sammen, er det fordi de var bygget på samme platform og altså havde de samme hovedmål. Mange dele var indbyrdes ombyttelige, og nogle af motorerne var også de samme.

-Selv om der var så mange ligheder mellem Taunus og Cortina, var det dog forskellene, der i perioder har været fascinationen for mig.

-Så min Taunus 1600 blev efter et års tid skiftet ud med en Cortina 1600GT, som igen blev skiftet ud med en Cortina 2000E. En stor sjældenhed i Danmark, da der i alt kun havde været importeret 18 stk i 1975-76. Indtil nu havde modellerne været Mk 3, men nu kom også en 1976 Taunus 2,0 GL ind i billedet (Mk4). Den tjente familien trofast i 5 år. Som ekstra krydderi landede også en 2000 Cortina GXL i garagen, der blev lavet i stand og gav mange fornøjelige timers kørsel.

Omkring 1990 var det dog for en tid slut med de nu lidt ældre Taunus/Cortinaer for den lille familie.

Interessen for Taunus og Cortina vækkes igen

I de næste omkring 15 år stod der Ford Sierra, Volvo, Honda og Morris på navneskiltet på familiens biler, som dog måtte dele garage med et par Ford V8 fra 1932.

-Men så en dag i 2005 fangede en annonce i enten Den Blå Avis eller Gul og Gratis – jeg husker ikke lige hvilken – mig. En Ford Taunus 1982 Savoy 1,6 til en meget overkommelig pris, og det gamle næsten slukkede bål blussede op igen. De gamle brochurer blev fundet frem og genstuderet med fornyet interesse. Den indre interessekamp mellem Mk 3 og 4 og 5 bølgede frem og tilbage, og er vel næppe helt slut endnu, sukker Kell Glumsøe Nielsen, og de efterfølgende år har nu budt på budt på adskillige Taunus`er og flere Cortina`er.

-Og jeg blev også lidt mere kræsen med tiden. Nu skulle det være originale biler med lavt km-tal, pænt interiør, og topmodeller som GXL eller GHIA blev de foretrukne, og næsten allervigtigst så lidt rust som muligt.

Det har ført til Import fra udlandet, hvor sådanne biler stadig eksisterer, men som er nærmest umulige at finde i Danmark.

-De årgange, vi her taler om, var fra fabrikken desværre ikke udstyret med nævneværdig rustbeskyttelse, og det ses på næsten alle biler fra denne periode her oppe i det snesjappede, vejsaltede Nord.

-Det har givet sjove oplevelser, som for eksempel min tur til Italien, hvor jeg havde købt og betalt en metalblå 1977 Taunus 2,0 Ghia. Jeg ankom til Malpensa lufthavnen en flot decemberdag i 2012 og blev afhentet i Ford Scorpio og kørt op til værkstedet, hvor bilen stod klar efter et stort service. Så en tur på pizzaria og derefter på det lokale motorkontor for at klare udførselspapirerne, og så var jeg klar til at tiltræde hjemturen.

GPS-en blev sat i forruden og meddelte, at der lå 1.420 km kørsel forude.

-I Sveitz sneede det hele vejen op over St. Bernadino passet, og det stoppede først et stykke oppe i Tyskland. En let bekymring med de gamle stive Pirelli sommerdæk som sad på bilen, hvad var det nu med reglerne om vinterdæk på disse breddegrader. og ville nogen bemærke mine klistermærker fra Skat i Aarhus foran og bag på bilen. Selv om de hos Skat i København bestemt mente, at det var i orden i hvert fald i Tyskland. Men alt gik uden problemer nok takket være den gode service hos Biemme Classic nord for Milano, husker Kell Glumsøe Nielsen.

Samling og værksted flyttes til Jylland

-I dag består bestanden i garagen af to Taunus 2,3 Ghia begge fra 1977. Den ene lige færdigrestaureret. Den anden restaureres i meget nær fremtid. Desuden en Taunus 2,3 Ghia fra 1982, der er færdigrestaureret, og sidst men ikke mindst en Cortina 1600 GXL fra 1973 der er en igangværende restaurering med de værste ting som pladearbejde og lakering overstået, oplyser Kell Glumsøe Nielsen, der for et par år siden flyttede sin samling af biler og interesse til det østjyske.

-Jeg skulle flytte sammen med min kæreste i Aarhus og søgte derfor efter noget garagepladsplads og værkstedsfaciliteter i Aarhus-området, og jeg fik da også et par henvendelser. Det så dog lidt sort ud indtil ejeren af Wedelslund Gods, Jesper Ungstrup Nielsen ringede og fortalte om sine ideer med et værkstedsfællesskab i godset bygninger. Han ville gerne skabe noget liv i de mange stor bygninger på godset, og hans ideer tiltalte mig. Her kunne skabes det vigtige fællesskab omkring en fælles hobby, samtidig med at der var plads til alle mine biler. Lige det jeg gik og håbede på, og på den allerførste træf-og køretøjsdag i 2012 blev der truffet en aftale.

-Jeg er nu med i en lille værkstedsgruppe, der prøver at videreudvikle ideen om samværet og et arbejdende miljø, der skaber liv i godsets bygninger, samtidig med vi er medlemmer af Wedelslund Gods Classic Car Club.

Fællesskabet giver energien

For Kell Glumsøe Nielsen er en stor del af en hobby – som istandsættelse af ældre biler – det fællesskab, det giver at være med i en klub. Her er der ture, arrangementer, vidensdeling, hjælp med reservedele man mangler, hjælp med opgaver, man ikke selv kan klare.

-Der er altid nogen, man falder særligt godt i hak med, og de bliver ens venner snarere end blot klubkammerater. Uden deres hjælp og opmuntring og den entusiasme, man i fællesskab opbygger hos hinanden, ville man næppe nå så langt.

-Så tak til jer derude. I ved hvem jeg tænker på, slutter Kell Glumsøe Nielsen, der har svært ved at forestille sig, at han skulle blive træt af at skrue i gamle biler, og da slet ikke i Ford. Han har stadig 5 gamle biler på plader, og selv om det er på reduceret vægtafgift, kan det mærkes på en pension, så han har alligevel sat et par stykker på salgslisten.

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

PET Petersen er kommet med dette indlæg

PET Petersen er kommet med dette indlæg

Jeg har skrevet et lille læserbrev vedr.socialdemokraternes flygtninge og indvandrere politik ... læs mere
Indbrud i Lyngå

Indbrud i Lyngå

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Skiveskåret roastbeef med dårlig lugt og smag

Skiveskåret roastbeef med dårlig lugt og smag

Skare Food A/S tilbagekalder to partier af kogt skiveskåret roastbeef ... læs mere
Færdselsuheld i Hammel

Færdselsuheld i Hammel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Ønsker en læreplads som tømrer

Ønsker en læreplads som tømrer

Dennis Engelstad vil gerne i lære, som tømrer ... læs mere
Grønt flag, kage og borgmesterkæde

Grønt flag, kage og borgmesterkæde

Skovgruppen i Børnehuset Vesterskovvej  i Hadsten kunne i dag hejse det grønne flag sammen med borgmesteren ... læs mere
Forslag fra Flemming

Forslag fra Flemming

Hvem er Flemming ??? ... læs mere
Hadsten Skakklub - afholdt generalforsamling

Hadsten Skakklub – afholdt generalforsamling

Det er under respekt af coronaen lykkedes Hadsten Skakklub at komme i gang igen ... læs mere
Nyt mødested i Thorsø -

Nyt mødested i Thorsø –

få en snak -så er du ikke alene ... læs mere
Loading...