Eleverne har ikke blot fået nye tekniske redskaber mellem hænderne. En gruppe af eleverne har også fået en unik mulighed for at være med til at udvikle undervisningsmateriale og opgaver til kommende elever på samme trin.
Kølevognene er udstyret med små CO₂-baserede køleanlæg, som til forveksling ligner de store kommercielle anlæg, man møder ude i branchen. Det gør dem ideelle til undervisningsbrug, forklarer underviser Mourad Abidi: “De små CO₂-køleanlæg er magen til dem uden for skolens mure, så de er geniale til undervisningsbrug, fordi eleverne får et overblik, hvor man kan følge med i alle processerne, når de forskellige komponenter er spredt ud på et bord. Det gør, at undervisningen bliver praksisnær.”
CO₂ forbindes ofte med drivhuseffekt og klimaforandringer, men i køleteknik er det også et naturligt og klimavenligt kølemiddel. Sammen med propan og ammoniak udgør CO₂ de tre naturlige kølemidler, som branchen i stigende grad orienterer sig mod i takt med den grønne omstilling. De nye kølevogne gør det muligt for eleverne at arbejde hands-on med denne teknologi og forberede sig på fremtidens krav om bæredygtige løsninger.
En af de elever, der allerede har haft fingrene nede i de nye anlæg, er Hans Nobukazo Nielsen, der er i gang med 2. hovedforløb, hvor kommercielle køleanlæg er i fokus. Han ser stort potentiale i det nye udstyr: “Jeg tror, at de 12 kølevogne kommer til at gøre en stor forskel. Man lærer meget bedre, når man kan se og røre ved det, man arbejder med. Det gør det hele mere virkeligt og relevant.”
Han fremhæver desuden værdien i at kunne arbejde to og to på anlæggene i stedet for at være mange om ét: “Det giver mening at stå to og to og arbejde på anlæggene og se effekterne af de justeringer, man laver – frem for at være 16 om et enkelt. På den måde får vi meget bedre kendskab til CO₂ som kølemiddel,” siger Hans, der til daglig står i lære hos virksomheden Fenagy, som netop specialiserer sig i naturlige kølemidler – herunder CO₂.
Han peger også på, at brugen af CO₂ i undervisningen er helt i tråd med udviklingen i branchen: “Det er en vej, som alle burde gå, da EU er i gang med at udfase HFC-kølemidler, der indeholder fluor.”
Også H2-lærlingen Mikkel Lützer, der står i lære i Svedan, ser stor værdi i de nye kølevogne: “De hjælper med at gøre noget af den abstrakte teori konkret og virkelighedsnær. Det giver os elever en bedre forståelse af CO₂ som kølemiddel, fordi det opfører sig markant anderledes end andre kølemidler. Her kan vi få en forståelse om hvorfor.”