|

Pressemeddelelse

Favrskov Forsyning tager ansvar for fremtiden

Favrskov Forsyning har i samarbejde med NIRAS A/S lavet et Klimaregnskab, der er
et af de første skridt i retningen mod at blive en bæredygtig forsyning. Dette indebærer
blandt andet, at vi vil arbejde for at reducere vores CO2 udledning frem mod 2040.
Vi ved efterhånden alle, at reduktion af CO2-udledninger er nødvendige for at
begrænse klimaforandringerne. Det slog den nyeste del af FN’s Klimarapport også
fast. I rapporten, der udkom 4. april 2022, er budskaberne om nødvendigheden heller
ikke til at overhøre: Klimaforandringerne er menneskeskabte, og vi ser allerede
effekterne nu, eksempelvis i ekstreme hedebølger, nedbør og tørke1
.
Budskabet er også, at vi skal sætte farten op i vores indsatser for at reducere CO2-
udledninger, hvis vi vil begrænse den globale opvarmning til 1,5 eller 2 grader. I 2030
skal vi have nedbragt vores udledninger med 43 procent globalt2
.
Det er en opgave vi alle skal bidrage til, hvis det skal lykkes; borgere, kommuner,
stater og virksomheder:
– Vi har alle et ansvar for at bidrage til klimamålene. Også i Favrskov
Forsyning. Derfor har vi også fastsat et mål i vores nye strategi om, at vi vil
være CO2 neutrale i 2040. Vi ved ikke endnu præcis hvordan vi kommer
derhen, men det vigtige er, at vi sætter et ambitiøst mål og gør alt hvad vi
kan for at nå det
, siger Sara Funch, direktør i Favrskov Forsyning.

Hvor meget CO2 udleder Favrskov Forsyning?
For at nå vores målsætning om reducering af CO2-udledning, er første skridt at få et
overblik over, hvor vores udledning rent faktisk kommer fra.
Og det er her at klimaregnskabet bliver et vigtigt redskab, da det viser, hvor vores
udledninger er størst og hvor vi skal sætte ind, for at gøre den største forskel.
Regnskabet er lavet efter metoden Greenhouse Gas Protocol og er udregnet for året
2020.
Klimaregnskabet viser, at Favrskov Forsyning i 2020 udledte 8000 tons CO2.
Men er det meget eller lidt?
Til sammenligning udledte kirkerne i Favrskov tilsammen 1200 tons CO2 i 20203 og
Aalborg Portland, Danmarks mest CO2 tunge virksomhed, udledte i 2018 2,2 millioner
ton4
. Hver dansker vurderes at udlede ca. 11 tons CO2 om året5

Så selvom vi ikke er blandt de største CO2 syndere i Danmark, er der alligevel brug
for, at vi bidrager til en reduktion af CO2-udledningen.

Langt den største del af vores CO2-udledning kommer fra anlægsprojekter.
Anlægsprojekter er det arbejde vi udfører, når vi laver byggemodninger, separerer
kloaksystemet, renoverer brønde og kloakker og anlægger ny genbrugsplads.
Derudover udledes der også en større del CO2 ved transport; skraldebiler, transport af
affald og servicebiler i spildevand.

Klimaregnskabet har givet et vigtigt overblik over, hvor Favrskov Forsynings
udledninger kommer fra, og hvor vi kan sætte ind for at reducere:
– Næste skridt er at udarbejde en plan, der viser, hvordan vi kan blive CO2-
neutral. Men vi er også allerede i gang med nogle tiltag. Eksempelvis har vi
igangsat løbende udskiftning af egne biler til el- eller hybridbiler, og i vores
nye udbud til skraldebiler har vi krævet, at de kører på 2. generations HVO
diesel og har eldrevet komprimator. Så vi har taget de første skridt
, siger
Sara Funch.

Fakta:
 Favrskov Forsyning udledte lige over 8000 ton CO2 i 2020
 Læs Favrskov Forsynings strategi ”Sammen skaber vi bæredygtige løsninger”
på hjemmesiden: https://www.favrskovforsyning.dk/om-os/om-favrskovforsyning
 Klimaregnskabet er en del af projektet Circular Economy Beyond Waste, der
er støttet af EU LIFE midler.
 Målet i projektet Circular Economy Beyond Waste er at bidrage til at knække
affaldskurven via mindre spild, mere genbrug og reduktion af CO2 udledning

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Husker du skygge, solhat og solcreme på solferien?

Husker du skygge, solhat og solcreme på solferien?

9 ud af 10 danskere følger mindst ét af de tre solråd, når de rejser sydpå, men kun 1 ud af 10 husker både skygge, solhat og solcreme. Det viser en ny rundspørge fra Kræftens Bekæmpelse ... læs mere
DYRLÆGE PÅ FLYVERBENZIN...

DYRLÆGE PÅ FLYVERBENZIN…

Følg dyrlæge K. E. Pedersens dagligdag i Hadsten under besættelsen. I dagens afsnit kommer dyrlægen godt op at køre ... læs mere
Mageløs arrogance fra landets statsminister!

Mageløs arrogance fra landets statsminister!

”Der er ikke noget at komme efter” – ifølge statsminister Mette Frederiksen ... læs mere
Samsø Tekniske Museum holder flyttedag

Samsø Tekniske Museum holder flyttedag

Samsø tekniske Museum flytter nu fra sine hidtidige lokaler i det tidligere Austin Museum og indleder et tættere samarbejde med et feriecenter og en campingplads på øen ... læs mere
UD I NATUREN (81)

UD I NATUREN (81)

Juni, den første sommermåned, takker nu af 😊Rent vejrmæssigt har det været på det jævne med både regn og sol og mon ikke vi fortsat har mange skønne sommerdage i vente ... læs mere
EN DYRLÆGE KOM TIL BYEN

EN DYRLÆGE KOM TIL BYEN

Nogle af Pingvinnyts læsere husker sikkert dyrlæge K. E. Pedersen. Dyrlægen lærte byen at kende gennem barbersalonen i Østergade7 ... læs mere
”Aftale på beskæftigelsesområdet må ses som et tillidsbrud til jobcentrene”

”Aftale på beskæftigelsesområdet må ses som et tillidsbrud til jobcentrene”

Ikke overraskende er Kommunernes Landsforening negativt indstillet til den nye politiske aftale omkring jobcentrenes fremtidige rolle ... læs mere
KUNSTEN AT GJØRE PENGE – 7. del – 27. juni

KUNSTEN AT GJØRE PENGE – 7. del – 27. juni

PingvinNyt.dk hjælper dig til øget velstand i disse urolige økonomiske tider med P.T. BARNUMs nyttige bog, der giver ”GODE RAAD OG VINK TIL AT SKABE SIG EN FORMUE” ... læs mere
”Der er ingen grund til at være næsvis…”

”Der er ingen grund til at være næsvis…”

Har Netto i Hadsten ansat personale fra serviceteatret Café Kølbert? Eller medvirkede vi mon en optagelse til ”Skjult kamera”? ... læs mere
Om hastighedsopgraderingen og sporfornyelsen Aarhus-Langå

Om hastighedsopgraderingen og sporfornyelsen Aarhus-Langå

Banedanmark hastighedsopgraderer strækningen mellem Aarhus og Langå og etablerer i den forbindelse tre nye vejbroer til erstatning af overkørslerne i Haarvadbro, Lerbjerg og Laurbjerg ... læs mere
Loading...