PRESSEMEDDELELSE Naturvidenskabernes Hus

Danmarks største naturfagskonkurrence rykker hjem eleverne i Favrskov Kommune

1. Selvom landets skoleelever er sendt hjem, er der for eleverne i 5. og 6. klasse alligevel mulighed for at deltage i Naturfagsmaraton i uge 9. Normalt afvikles Naturfagsmaraton som en stor konkurrence, men i år er der i stedet livesending fra Naturvidenskabernes Hus direkte til eleverne derhjemme.

Naturfagsmaraton er et tilbud til landets 5. og 6. klasser og består normalt af praktiske, naturfaglige opgaver, der skal løses i grupper på den enkelte skole. Men da Danmark er lukket ned og eleverne hjemsendt, har Naturvidenskabernes Hus, som står bag Naturfagsmaraton, hurtigt udviklet et alternativ, som afvikles online og sendes live til de deltagende skoler.

Formålet med Naturfagsmaraton er at skærpe interessen blandt skoleelever for det naturvidenskabelige område og øge deres viden om områderne matematik, fysik, kemi, teknologi osv. – også med henblik på senere at overveje en naturvidenskabelig uddannelses- og karrierevej.

I uge 9 er det 1225 elever i Favrskov Kommune, der får lov at opleve live-sending fra værterne på Naturfagsmaraton og prøve kræfter med hjemmeversionen af årets opgave. Det er en udfordring, som både involverer klippe-klistre-teknikker og kodebrydning med udgangspunkt i læring om, hvordan frø spredes i naturen, og hvordan koder er en del af vores hverdag.

For Naturvidenskabernes Hus har det været vigtigt at sikre gennemførslen af det store event, også selvom det bliver i et noget andet format end oprindeligt planlagt.

Vi håber at kunne skabe noget begejstring og nysgerrighed for teknologi og naturfag og en oplevelse af handlekraft – også selvom eleverne sidder derhjemme. Vi vil gerne understøtte hjemmeundervisningen ved at stille vores dygtige medarbejdere til rådighed, og at det samtidig har givet lejlighed til at videreudvikle et kendt koncept, som vi har gennemført i en årrække, er kun et plus, fortæller Maiken Lykke Lolck, som er direktør i Naturvidenskabernes Hus.

Erfaringerne fra den mere digitale version af Naturfagsmaraton tager Naturvidenskabernes Hus med sig videre.

Virksomhederne Microsoft og Vestas har bidraget til udvikling af et større undervisningsmateriale, som er forberedt til afvikling på skolerne, når det igen bliver muligt. Derfor kan eleverne altså se frem til, at Naturfagsmaraton 2021 også gennemføres som planlagt.

For mere information, kontakt venligst:

• Maiken Lykke Lolck, direktør, Naturvidenskabernes Hus, tlf. 40 58 40 64 eller mll@nvhus.dk
  • Presseservice: Marie Boye, Public Image, tlf. 22 71 02 62 eller marie@publicimage.dk

Om Naturvidenskabernes Hus

Som samfund har vi behov for, at flere unge inspireres til at tage en uddannelse inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Naturvidenskabernes Hus gør det muligt for elever i grundskolen og gymnasiet at arbejde praktisk med virksomhedsrelaterede opgaver.

Om Naturfagsmaraton

Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb i matematik, håndværk og design og natur/teknologi for elever i 5. og 6. klasse. Naturfagsmaraton giver elever og lærere erfaring med undersøgende og praktisk undervisning, hvilket øger elevernes interesse og motivation for de naturvidenskabelige fag. Naturfagsmaraton 2021 forløber fra efteråret 2020, hvor opgaverne offentliggøres, til foråret 2021, hvor forløbet afsluttes med en konkurrencedag. Undervisningsforløbet består af seks opgaver, som eleverne arbejder med hjemme på skolen. Opgaverne er udviklet i samarbejde med lærere, læsevejledere, elever og eksperter inden for didaktik og specifikke fagområder.

Læs mere om Naturvidenskabernes Hus og se de to opgaver, som er udviklet i samarbejde med Vestas og Microsoft på https://www.nvhus.dk/undervisning/naturfagsmaraton/om-naturfagsmaraton/

For mere information, kontakt venligst:

Om Naturvidenskabernes Hus

Om Naturfagsmaraton

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.

.Hvorslev – Ulstrup.

Af formand for Dansk Folkeparti Mercedes Czank ... læs mere
Indbrud på Tåsingevej

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere