|

”Scooterpigerne” var ikke blot blikfang for mændene

Motorredaktøren Jørgen Kjær, Hadsten har sendt Pingvinnyt følgende artikel om SCOOTEREN og KVINDERNE

”Scooterpigerne” var ikke blot blikfang for mændene

Af Jørgen Kjær

I annoncer, reklamer, brochurer og andre salgsmaterialer for 1950`erne og 60`ernes populære scootere kunne man ofte se friske, smilende og lettere påklædte kvinder som blikfang. Og det var ikke kun som blikfang for friske ungersvende, der skulle kaste interessen på scooteren frem for en lille bil eller motorcykel. Pigerne var også selv en del af målgruppen for de forskellige scooterfabrikanter og salgsafdelinger.

     

Når der skulle sendes en pressemeddelelse og pressefotos ud for en ny scootermodel var det nærliggende at garnere denne med en flot pige. Mange gange rykkede importørens kontorpiger til undsætning som her for en ny Vespa.

Før anden verdenskrig var det ikke en hverdagsbegivenhed at se kvinder på de tohjulede køretøjer. Det var efter manges mening ikke særligt kvindeligt eller tækkeligt at sidde overskrævs på et larmende uhyre, og der var i tillæg også stor risiko for at redde sig et par oliepletter eller andet snavs på køreturen.

De danske importører købte ofte en forside på et af tidens populære motorblade som Skandinavisk Motorjournal og Motormagasinet. Selv om magasinerne oftest henvendte sig til mandlige læsere søgte man også at komme at komme i kontakt med det kvindelige publikum.

Da scooteren for alvor kom på markedet efter anden verdenskrig med den italienske Vespa i spidsen blev der sat en ny dagsorden. Scooteren var mere ”renlig” og ”kvindelig” at køre på. Man skulle ikke sidde overskrævs og i bedste fald kunne turen klares i det pæne søndagstøj. Den tids unge kvinder blev derfor en del af målgruppen for det lille køretøj, og det gav sig naturligvis udslag i reklameringen.

Hele familien Danmark blev dog også introduceret som målgruppe for datidens scootersalg

Scooteren blev i mange lande ligefrem betragtet som en del af kvindefrigørelsen, der for alvor tog fart efter anden verdenskrig. Kvinderne oplevede en større selvstændighed i takt med at de også blev efterspurgt på arbejdsmarkedet.

Frihed, stil og kvindefrigørelse

Da både den nye Vespa og de andre scootere var billigere end både en motorcykel og en lille bil, kom den indenfor økonomisk rækkevidde for de mange mennesker, der havde behov for at være mobil i genopbygningen af det mange steder sønderbombede Europa. Den viste sig hurtigt at være helt genial til at komme frem næsten overalt, og i de mange smalle gyder og gader i de italienske byer var den uforlignelig. Helt fra Alperne i nord til Sicilien i syd gik den nye Vespa sin sejrsgang. Den erobrede både mændenes og ikke mindst de italienske kvinders hjerter. Den var letkørt, og kvinderne behøvede ikke længere at nøjes med at sidde bagpå, den bragte dem en frihed, kvinderne ikke tidligere havde haft. De ”kunne selv” og kulturhistorikere vil sikkert mene, at Vespa scooteren havde en betydelig andel i kvindefrigørelsen i landet! Også i Danmark appellerede de nye scootere til det kvindelige køn. Havde man som ung kvinde i starten af 1950`erne sin egen scooter var man sikker på popularitet og beundrende blikke fra det mandlige køn.

Den smukkeste af dem alle – den kunne køres i ens almindelige tøj. Det var ikke nødvendigt med specielt ”motordress”.

En af datidens kendte motorjournalister Mogens H. Damkier mener dog, at ”Scooteren ser fikserede ud end motorcyklen og kan køres af kvinder i almindelig påklædning”, men den er efter hans opfattelse ”blot et transportmiddel, medens motorcyklen også giver køreglæde”. Den holdning blev også delt af mange af datidens – og for den sags skyld også mange af nutidens – mandlige motorcyklister. At køre på scooter var ikke den største manddomsprøve, man kunne præstere, måske var ligefrem lidt pinligt, at køre scooter som mand. Mange af datidens køreskoler benyttede sig dog af en scooter – oftest Vespa – i køreundervisningen til motorcykelkørekortet, således var det også for undertegnede.

Nordisk Diesel forhandlede Lambretta med en vis succes, der dog blev overgået af Vespa. Nordisk Diesel havde ellers haft stor succes med Ferguson-traktoren. Egentlig underligt at de ikke kunne gentage den succes med Lambretta scooteren. Scooterpigerne fejlede ellers ikke noget.

Nye toner i annoncerne

Den nye målgruppe for salget af scootere gav sig udslag i sprogbrug og fokus for anprisning af køretøjerne. Det var ikke længere som før, hvor det var topfart, motorstørrelse og hestekræfter, der talte. Nu var det udseende og den praktiske anvendelse, der også skulle få kvinderne til at købe en scooter. Forsiden både på mange af datidens motorblade, men også i annoncer i dagspresse og sågar de typiske kvinde- og familieblade blev i en længere årrække præget af scooterreklamer med glade og smilende unge piger i let sommertøj, der anbefalede en af tidens mange scootermærker med ord som:

”Den smukkeste af dem alle – og den mest fuldendte”

”Scootersensationen – et ganske let tryk, og så kører vi” Selvstarteren appellerede til kvinderne.

”Den mest moderne scooter”

”Nye, friske farver på to helt nye Prima. De to nye Primas elegante linier og fremsynede konstruktion gør dem til markedets mest moderne”

”Og de smukke linier virker umiddelbart tiltalende”

”4 trins gearkasse med fodskifte, elstarter og i 4 smukke farver”

”Valget af scooter er lettere end De tror Lambretta har tre smukke modeller at vælge mellem, så De behøver kun at vælge motorstørrelse”

”Ønske scooteren med de uovertrufne køreegenskaber”

”Den eleganteste – den hurtigste – og nu også den populæreste i pris”

”Langt den eleganteste”

Skandinavisk Motorjournal fra marts 1958. Nye farver på NSU scooteren – måske også læberne!

Sprogbruget i henvendelsen til den kvindelige målgruppe og dermed forhåbentlig også købere var lidt anderledes og fokuserede på andre værdier. I en annonce for BSA Sunbeam scooteren angiver man ligefrem forskellen på den mandlige og den kvindelige køber således:

HAN: ”Vil have en maskine med liv i, en overlegen motor med god accelerations evne og en tophastighed, så han kan følge med på landevejen. Han vil også have et ordentligt, lynhurtigt og præcist fodgearskifte og køreegenskaber, der ikke står tilbage for de bedste motorcykler.”

HUN: Vil have et elegant lille køretøj, der spinder lydsvagt ud ad landevejen, og når hun selv skal køre, vil hun have en smidig motor, der kan gå jævnt ved skridtgang, om det skal være.  Til gengæld vil hun ikke have vrøvl med tændrør og den slags, og hun vil ikke have startvanskeligheder.”

( Og det er selvfølgelig ikke nødvendigt at nævne at annoncøren mente, at man kunne få begge dele opfyldt med en BSA Sunbeam scooter.)

Maicoletta er vist glemt af de fleste.’

Mange unge kvinder fik en scooter i starten af 1950`erne, og blev medlemmer af for eksempel en af datidens mange Vespa-klubber. De deltog i de mange aktiviteter og ture på lige fod med mændene, og blev på en eller anden vis en del – måske ligefrem en forløber – af den kvindefrigørelse, der senere kulminerede med rødstrømper og barselsorlov til mænd. Det gav en vis respekt, når man som kvinde havde sin egen scooter eller måske en motorcykel.

Scooteren blev senere en del af studenterlivet og ungdomsoprøret med både mandlige og kvindelige ejere og kørere. I dag er de mandlige kørere på både scooter og motorcykel stadig i overtal, men en kvindelig motorcykel- eller scooterkører vækker stadig pæn opmærksomhed og en vis respekt – både på landevejen og i annoncerne. Derfor kan man stadig se sommerklædte kvinder i annoncer for nutidens tohjulede køretøjer.

Anprisningerne af de nye scootermodeller i 1950`erne gik nu på elegance, stil, letkørt og lette at starte i stedet for hastighed, hestekræfter, acceleration og andre mere ”mandige” dyder.

Til slut en lille undskyldning, hvis der skulle være hardcore feminister blandt VeteranPostens læsere, ovennævnte artikel er blot en helt almindelig mandlig skribents helt subjektive betragtning af hvordan en række annoncer i en målrettet kampagne gjorde brug af smukke kvinder i sommertøj. Mange mænd husker måske i øvrigt de populære scooterstøvler vi måtte nøjes med!

 

Med venlig hilsen

Jørgen Kjær

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Hække hænger ud over fortovet:

Hække hænger ud over fortovet:

Nu griber kommunerne ind ... læs mere
Kørsel uden kørekort i Hammel

Kørsel uden kørekort i Hammel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Sammenholdet vandt

Sammenholdet vandt

Af Morten Bang, - Favrskov byråd - Venstre ... læs mere
2 Færdselsuheld i Favrskov

2 Færdselsuheld i Favrskov

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Blev sigtet efter hashfund i bilen

Blev sigtet efter hashfund i bilen

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Boligsiden.dk:

Boligsiden.dk:

Salget af byggegrunde er efter 1. halvår højere end i hele 2019 ... læs mere
UD I NATUREN (31)

UD I NATUREN (31)

I dag lægger vi vejen forbi høst på Bidstrup, blomstereng ved fiskeparken, en varm dag på Rækkevej samt diverse blomster ... læs mere
Pressemeddelelse

Pressemeddelelse

Fra Favrskov Affald A/S ... læs mere
Færdselsuheld i Hinnerup

Færdselsuheld i Hinnerup

Østjyllands Politi oplysert ... læs mere
Volvo Amazon herregårdsvognen skal sælges

Volvo Amazon herregårdsvognen skal sælges

Af Motorredaktør Jørgen Kjær - Hadsten ... læs mere
Gå ikke forbi  - kom ind og se vort interessante udvalg

Gå ikke forbi – kom ind og se vort interessante udvalg

Udtaler vinhandler Peter Aschelund fra Skjold Burne Vinhandel i Søndergade i Hadsten ... læs mere
Færdselsuheld på motorvejen ved Hadsten

Færdselsuheld på motorvejen ved Hadsten

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Loading...