|

Skulle bilen bruges, eller bare være til pynt?

Motorredaktøren og tandlægen Jørgen Kjær Hadsten har skrevet denne artikel om ambitionerne, når man går i gang med at restaurere et gammel køretøj.

 

Skulle bilen bruges, eller bare være til pynt?

Af Jørgen Kjær

Ambitionerne er ofte mange og store, når man påbegynder en total restaurering af en bil. Det hele skal gerne laves fra bunden og gerne så originalt som muligt. Når man så efter ofte en længere årrække kommer i mål, rejser sig spørgsmålet, om man så i det hele taget nænner at bruge bilen? Disse overvejelser havde Knud Just fra Randers også, da han i 1992 efter 17 års omfattende restaureringsarbejde kunne køre til syn med sin MGA, Mk. II, med en motor på 1622 ccm fra 1961.

-Da jeg fandt bilen i 1975 var det den et totalt vrag, med trafikskade, og megen rust, husker Knud Just, hvis interesse for gamle biler går helt tilbage til 1957, hvor han som 24-årig købte en allerede på det tidspunkt sjælden Singer Lemans fra 1937.

Jeg syntes det kunne være sjovt med en gammel bil, og jeg interesserede mig meget for mekanik og biler, og ikke mindst, hvis jeg kunne komme til at skrue lidt i dem. Denne Singer byttede jeg desværre ret hurtigt med en John Deere A traktor, da vi havde købt en gård lidt syd for Randers i 1958. Denne traktor ville jo også have været en sjælden klassiker i dag, sukker Knud Just, der på sin nye gård satsede på markbruget og ikke havde dyr i staldene.

 

 

-Jeg gik meget på værkstedet og skruede i de mange maskiner, men de skulle jo som regel være køreklare med det samme, og jeg derfor fik lyst til at få et ældre køretøj, der ikke behøvede at være færdig med det samme. Jeg fandt og restaurerede derfor en gammel BMW motorcykel, forklarer Knud Just.

Knud Just nyder stadig at køre i sin MGA, der har fungeret upåklageligt i næsten 25 år.

Der var dog ikke plads til børnene på den gamle motorcykel og konen nægtede at køre med på den.

-Jeg fandt derfor en, der ville bytte min BMW med en MGA fra 1961. Det var i 1975, og da jeg samtidig afviklede landbruget og blev ansat på mejetærskerfabrikken Dronningborg Maskinfabrik i Randers, fik jeg mulighed kaste min energi på den gamle MGA, fortæller Knud Just, der rykkede de sidste rester af bilen helt fra hinanden. Den skulle laves grundigt og ordentligt fra bunden og efter alle kunstens regler.

-Jeg ville ikke risikere at skulle til at det lave det om en gang til!

Restaureringen kom derfor til at omfatte alle enkeltdele i bilen. Målet var et køretøj, der ikke kunne ruste igen, og som kunne benyttes i dagens trafik.

-Først blev alle dele af jern sandblæste. Næste fase var pladearbejdet, der omfattede udskiftning af beskadigede dele, opretning og isvejsning – altid kant til kant – af reparationsstykker. Så blev alle dele af stål varmgalvaniserede, det vil sige dyppet i flydende zink. Emnerne blev krydsmålt både før og efter behandlingen for at kontrollere, om de havde ændret form på grund af opvarmningen. Det havde de ikke, understreger Knud Just, der ellers var blevet advaret om denne risiko fra mange sider.

-Rammerne til døre, bagagerumsklap og motorhjelm blev isoleret mod galvanisk tæring, inden aluminiumsbeklædningen blev monteret. Dernæst fulgte grunding med tokomponent epoxy maling, slibning, mere grunding, mere slibning og så videre og endelig afslutning med tre lag tokomponent autolak. Små beslag, der var stærkt tærede af rust, blev erstattet med beslag af rustfri stål, opremser Knud Just om den omfattende restaurering og fortsætter:

-Forskellige små ændringer, der kunne gøre køretøjet mere brugervenligt og sikkert, blev også foretaget. Nedblændingskontakten blev ændret fra fod- til håndbetjening, el-systemet fik en sikring for hver enkelt komponent, radialdæk erstattede de gamle diagonaldæk. Derudover blev der blandt andet monteret bremse slanger i teflon/rustfri stålarmering som på fly og formel 1 biler, oliekøler, viskerrobot, vekselstrømgenerator med højere kapacitet end standarddynamo, Kenlowe kølerventilator.

Knud Just nyder at køre ture i det danske landskab – især de små veje trækker. Her kan man ifølge Knud Just rigtig nyde MGA`ens lidt kontante køreegenskaber

I forbindelse med sit arbejde var Knud Just ofte i England, og det var ikke sjældent at se hans Mazda 626 køre om bord på færgen til Esbjerg fyldt med reservedele til restaureringsarbejdet.

Med hensyn til motorrenoveringen valgte Knud Just en lettere løsning, idet han købte en komplet nyrenoveret motor og gearkasse i England.

-Det var noget nemmere og faktisk også billigere end selv at gå i gang med det, forklarer Knud Just, der var berettiget stolt, da han I forsommeren 1992 endeligt kunne køre bilen til syn.

-Jeg var endda så højt oppe, at det første jeg sagde til synsmanden, en ung mand, der lige var mødt en mandag morgen, var om han nu havde rene hænder, når han nu skulle se på min flot restaurerede MGA. Det skulle jeg nu ikke have sagt, han havde slet ingen følelser for sådan en gammel bil. Det blev forlangt at bilen skulle til omsyn af den sagkyndige, der ønskede en vejeattest, da han mente, bilens vægt var øget betydeligt efter galvaniseringen, hvad den nu ikke var. En hovedafbryder til el-systemet ønskede han også bedre isoleret, smiler Knud Just, der trods dette alligevel syntes, det havde været både rigtig spændende og sjovt at restaurere den gamle englænder.

Efter disse små genvordigheder kom pladerne endelig på efter det lange og omfattende restaureringsarbejde, og så skulle den store beslutning træffes:

Skulle bilen bruges, eller bare være til pynt?

-Jeg valgte heldigvis det første, og bilen er nu godt på vej til at runde 88.000 kørte kilometer siden afsluttet restaurering. Den blev i mange år benyttet som daglig bil til og fra arbejde, i alt 50 km. pr dag, når der ikke var salt på vejene. For på trods af galvanisering og lak er der mange komponenter, især i motorrummet, der lider under salttåge. Den bliver altid benyttet åben, kalechen hænger på væggen i garagen, undtagen når vi er på langfart.

-Den har været på den næsten obligatoriske pilgrimsrejse og har besøgt Abingdon i sit fædreland, England, to gange, og været på en fem ugers tur i Tyskland, så den har oplevet en del, fortæller Knud Just, der altid selv har siddet bag rattet på de mange ture.

-Min kone har aldrig kørt i den. Min søn har dog prøvet at køre 4-5 kilometer i bilen, smiler Knud Just

-I 2011 blev kalechens stativ ændret, så den nu ligger oven på bilens bagerste del. Så kan vi lynhurtigt komme i tørvejr, hvis vi bliver overrasket af en kraftig byge. Så længe der kun er tale om let regn, kører vi dog fortsat åben, understreger Knud Just.

-Da jeg selv er årgang 1933 og min kone 36, begynder det efterhånden at knibe med at komme ind og ud af bilen, hvorfor vi har overvejet at skifte den ud med et mere ældrevenligt, men stadig åbent køretøj. Min kone kan heller ikke længere tåle solen i ansigtet, forklarer Knud Just. Og trods sine nu 81 år er det ikke hvilken som helst bil, der står på ønskelisten.

-Drømmen er lige i øjeblikket en Mercedes SLK med elektrisk kaleche, slutter Knud Just, der håber, der måske kan blive mulighed for en byttehandel med manden eller kvinde, der hader rust.

 

God fornøjelse

Jørgen Kjær

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Legendernes Tid

Legendernes Tid

Kæmpe tillykke, Lars Toft ... læs mere
Færdselsuheld

Færdselsuheld

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
En skibonit slog sig for mange år siden ned i Hadsten… og nu fylder han 80 år

En skibonit slog sig for mange år siden ned i Hadsten… og nu fylder han 80 år

Den 3. december fylder Lars Toft Hansen 80 år. Stort tillykke! ... læs mere
UD I NATUREN (51)

UD I NATUREN (51)

Velkommen til december og dermed årstiden vinter. ☃️🛷☃️ ... læs mere
LÆNKEHUNDEN FIK ET BEN

LÆNKEHUNDEN FIK ET BEN

Det er den 2. december, og om end postens tilsynekomst normalt vakte glæde i de små hjem, var der enkelte firbenede skabninger, som ikke havde øje for buddets kvaliteter ... læs mere
DEN BEDSTE FORBEREDELSE TIL EN VINTER MED SNE

DEN BEDSTE FORBEREDELSE TIL EN VINTER MED SNE

Gå til Gadeberg XL - på toppen af Hadsten ... læs mere
Andel i et Romfad

Andel i et Romfad

Køb en andel i et valgfrit romfad og få 5-6 fl. egen rom med navn, nummer og årstal, samt et flot håndskrevet og indrammet certifikat.  ... læs mere
Taksterne for 2022 er vedtaget

Taksterne for 2022 er vedtaget

På byrådsmødet den 30. november godkendte byrådet i Favrskov Kommune taksterne or 2022 i Favrskov Forsyning ... læs mere
Indbrud i Foldby

Indbrud i Foldby

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Færdselsuheld

Færdselsuheld

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Loading...