Spørgsmål: I forbindelse med placering af VE-anlæg i Favrskov Kommune tager byrådet afsæt i retningslinje 4.2 i Kommuneplan 2021-2032 for Favrskov Kommune.
1. Jeg vil gerne vide, hvilke objektive kriterier Favrskov Kommune anvender, når kommunen vægter afstand til beboelse.
2. Jeg vil gerne vide, hvilke objektive kriterier Favrskov Kommune lægger til grund, når kommunen vægter afstand og samspil med andre tekniske anlæg.
3. Jeg vil gerne vide, om Favrskov Kommune har anlagt en tilgang, hvor kommunen ikke mere holder borgermøder, når en lokalplan sendes i høring, men udelukkende lader de 8 ugers offentlighedsfase udgøre det for dialogen med borgerne.
Byrådets svar:
Svar til spørgsmål 1: Placering af VE-anlæg sker i henhold til retningslinje 4.2 i Kommuneplan 2021-32. Heraf har Byrådet fastlagt, at de omfattede solcelleanlæg bl.a. skal placeres med ”tilstrækkelig afstand til beboelse”. Fastlæggelsen af, hvad der udgør en tilstrækkelig afstand til beboelse, sker gennem udøvelse af en konkret vurdering af det samlede geneniveau for naboerne fra sag til sag. Der indgår typisk flere objektive kriterier i afklaringen af, hvilken afstand der skal holdes fra solcelleanlægget til omkringliggende boliger. Disse kriterier omfatter miljøfaktorer, som fx støj og refleksioner fra anlægget. Herudover indgår også konkrete fysiske faktorer, som fx terræn- og beplantningsforhold, som kan have betydning for den visuelle påvirkning fra anlægget. Der vil også kunne opstå forskellige individuelle ønsker fra de omkringboende, som kan indgå i den konkrete skønsudøvelse.
Ud over den kommunale afvejning af hensynet til de omkringboende har ”Lov om fremme af vedvarede energi” (VE-loven) også betydning for naboernes retsstilling og interesser. VE-loven indeholder en række ordninger, herunder: * Værditabsordningen, som giver naboerne mulighed for at modtage erstatning for eventuelt værditab i tilknytning til solcelleanlægget.
* Salgsoptionsordningen, som giver ejere af beboelsesejendomme inden for en afstand af 200 meter fra anlægget mulighed for at anmelde krav om salgsoption, som kan forpligte opstilleren til at købe ejendommen.
* VE-bonusordningen, som kan give naboejendomme ret til en mindre årlig kompensation fra opstilleren.
VE-loven giver herigennem naboer til solcelleprojekter en række rettigheder, som i praksis betyder, at der almindeligvis indledes dialog mellem opstilleren og de enkelte naboejendomme. I denne dialog kan der blive indgået aftaler, som påvirker den enkeltes stillingtagen til anlægget.
Svar til spørgsmål 2: Det fremgår desuden af retningslinje 4.2 i Kommuneplan 2021-32, at: ”Landskabet skal kunne tåle større solcelleanlæg, heri indgår vurderingen om afstand og samspil med andre tekniske anlæg.” Det er med retningslinjen angivet, at forholdet til andre tekniske anlæg indgår i den vurdering, som kommunen foretager af anlæggets landskabelige påvirkning. Der kan ikke udtømmende redegøres for kredsen af objektive kriterier, som potentielt vil kunne inddrages i denne sammenhæng. Det vil dog overordnet omfatte en samlet vurdering af andre anlægs størrelse, afstand og landskabelige påvirkning, sammenholdt med det anlæg, der planlægges for.
Svar til spørgsmål 3: Der afholdes borgermøde omkring udvalgte, større lokalplaner, alle lokalplaner omkring vedvarende energianlæg og andre lokalplaner, der vurderes at have en bredere interesse i offentligheden. Ved planlægning for vedvarende energianlæg er desuden i VE-lovens § 9 fastlagt selvstændigt krav om, at opstilleren skal afholde et offentligt møde, hvor også Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal inviteres med. Dette møde kombineres typisk med det kommunale borgermøde