|

Tog til tiden?

Ove Rosenkvist fortæller her, hvordan det gik til, da den danske hær forlod Dannevirke februar 1864, for 150 år siden.

Ove Rosenkvist, da han var leder af maskinsektionen ved ingeniørtropperne i Randers

Tog til tiden?

 

Min interesse for jernbanedriften blev grundlagt for 50 år siden, omkring den tid Hadsten blev 100 år. Jeg var leder af en sektion med entreprenørmaskiner, ved Jysk Ingeniør Regiment i Randers. Maskinerne blev i fredstid brugt til forskellige civile opgaver, som anlæggelse af en campingplads ved Skovlyst i Langå.

Til at flytte de tunge maskiner: Bulldozere, jordhøvle og kraner, benyttede hæren banen når maskinerne skulle til Holstebro for at planere øvelsesterrænet for kampvogne, eller til Oksbøl for at dække granathuller.

 

Husk Dannevirke!

 

En efterårsdag i 1960 var jeg ved at få maskiner anbragt på et tog. Det var vanskelige forhold med læsseramper og profiler, der viste hvor meget plads der var under de broer vi passerede.

Kompagnichefen P. Pode Poulsen kom forbi og synes måske det gik lidt langsomt, så han sagde:

”Lad det nu ikke gå som ved Dannevirke!”

Jeg vidste ikke, hvad han tænkte på, så vejen gik omkring kasernes bibliotek. Her stod historien om brugen af banen ved Dannevirke. Der var anlagt jernbaner fra Rendsburg over Lille Dannevirke til Slesvig forbundet med en linje, der gik fra Tønning over Husum til Flensborg.

Den tyske kansler Otto v. Bismarck besatte 31. januar 1864 Slesvig med prøjsiske og østrigske tropper. Danskerne trak sig nordpå til  Dannevirke.

Og så var det jeg forstod, hvad kaptajn P. P. Poulsen mente med: ”Lad det nu ikke gå som ved Dannevirke!”


Danske forposter ved den nordlige ende af jernbanebroen over Ejder til Rendsburg. Træsnit i Illustreret Tidende 31. januar 1864.


Den danske overkommando befalede 31. januar, at jernbanebroen over Ejderen skulle sprænges. Det skete ikke!

Der blev foretaget nogle sprængninger af et par broer og der blev fjernet spor ved Lille Dannevirke og en jordvold blev bygget tværs over sporet.

1.februar om aftenen kørte tyskerne over Ejderen ad den bro, der skulle være sprængt. Kommunikationen mellem hæren og jernbanerne var dårlig. Forsyningstog kom uden hæren var orienteret, og kørte så tilbage med forsyninger og proviant.

 

Klokken 8 eller 20.00

 

4. februar besluttede et krigsråd at forlade Dannevirke. Tilbagetrækningen skulle ske i ly af mørket. Kanoner skulle lades på syv tog ved Dannevirke, om morgenen 5. februar. Artelerichefen oberst Vahl havde mundtligt fået oplyst, at de syv tog ville ankomme mellem 8 og 11. Obersten troede fejlagtigt det var om aftenen.(Dengang angav man ikke klokken 8 aften som 20.00).

Tanken var at læsse i dagslys og så kører væk om natten. Obersten begyndte at læsse klokken 20.00, samtidig gav overkommandoen ordre til at de syv tog bag Dannevirke skulle afgå mod Flensborg klokken 20.00!

Toget kørte forbi de undrende soldater, der med stort besvær havde slæbt seksten kanoner til banegården i Ellingstedt. Årsagen til at togene skulle afgå 20.00 var, at ingeniørtropperne skulle sprænge de to største broer samme aften. De blev ikke sprængt, for ingeniørerne havde for lidt udstyr og sprængstof.

Da danskerne havde forladt Sydslesvig, gik tyskerne straks i gang med at sætte jernbanen i stand. 15. februar 1864 havde fjenden oprettet ordinær drift på banen. Senere slog tyskerne til længere oppe i landet, således blev jernbanebroen ved Langå sprængt 26.juni 1864.

Preusserne sprængte jernbanebroen over Gudenåen ved Langå 26. juni 1864.

 

Mere om emnet i Jernbanehistorisk Årbog 89

1864: Jernbanerne i krig af Asger Christiansen.

 

 

 

 

 

 

.

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Teststederne i Laurbjerg og Thorsø lukker

Teststederne i Laurbjerg og Thorsø lukker

Kviktest-stederne i Laurbjeg og Thorsø lukker fra og med 29. juni ... læs mere
Helstegt pattegris med tilbehør

Helstegt pattegris med tilbehør

Vi griller helstegt pattegris året rundt ... læs mere
HSK 100 års jubilæumsuge Program

HSK 100 års jubilæumsuge Program

Starter den 18.juni kl. 18 ... læs mere
PRESSEMEDDELELSE – juni 2021

PRESSEMEDDELELSE – juni 2021

Sct. Georgs Gildet donerer 10.000 kr. til STRANDBAKKEHUSET i Rønde ... læs mere
UD I NATUREN (27)

UD I NATUREN (27)

Midsommer er over os. Det er nærmest en magisk tid, hvor sommeren og naturen er frisk og ny og ligger foran os og venter ... læs mere
BÅLTALE

BÅLTALE

Af byådskandidat for Det Konservative Folkeparti Rene Schneider, Rækkevej i Hadsten ... læs mere
Stort fremmøde til Sct. Hans bål i Lyngå

Stort fremmøde til Sct. Hans bål i Lyngå

Lyngå Borgerforenings traditionelle Sct. Hans bål havde i år samlet imponerende omkring 100 deltagere ... læs mere
K: Tid til Tryghed i Favrskov

K: Tid til Tryghed i Favrskov

Af Lars Storgaard, 2. viceborgmester (K), Ulstrup og Niels Christian Selchau-Mark, byrådskandidat (K), Kollerupvej 2b, 8370 Hadsten ... læs mere
Indbrud i Selling

Indbrud i Selling

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
HSK meddeler at holdopstillingen er på plads nu

HSK meddeler at holdopstillingen er på plads nu

Morten Bisgaard spiller fortæller tidligere formand Gert Jensen HSK ... læs mere
Loading...