|

Uden gear er det for kedeligt

En rigtig knallert er med gear – og gerne mange gear…

Det er påske, og dermed er foråret en realitet. Nu er det udevejr – og de gamle køretøjer skal luftes. Jørgen Kjær har mødt tre raske gutter fra Hadsten, som sværger til solide, store knallerter med gear. Jacob, Peter og Kasper kører sammen og drejer gashåndtaget i bund på deres flotte Yamaha-maskiner…
Tekst og foto Jørgen Kjær

Jacob, Peter og Kasper gider ikke køre rundt på en kedelig scooter uden gear, som mange andre unge i dag gør. De vil have en knallert med gear – og gerne mange gear. De har derfor kastet deres kærlighed – og lommepenge på den en gang så populære Yamaha FS 1.

Man møder ofte Jacob Olsen, Kasper Kruse og Peter Behr på vejene omkring Hadsten. De kører sammen som det hedder.

image.2011-04-13.7560534792[1]

-Vi var en gang fire, men den sidste har nu sat sin FS 1 til salg, da han er ved at tage kørekort, fortæller de tre musketerer, som i øvrigt altid kører med styrthjelm, skal vi lige huske at sige.

– Vi har haft hver vores Yamaha FS 1 i et år, fortæller Jacob og Kasper, der synes, det er meget sjovere at køre på ”gearmaskiner”.

-Vores knallerter er ikke som alle andres, og der kommer mange og snakker, når vi kører rundt på dem, fortæller Kasper Kruse, der selv har renoveret sin Yamaha FS 1 DX med skivebremse fra 1979 sammen med sin far.

image.2011-04-13.7368465661[1]

-Det er helt sjovt, min fars generation er meget interesseret i dem, smiler Jacob Olsen, der har købt sin Yamaha FS K1 færdigrenoveret. Den er også fra 1979 men med tromlebremse på forhjulet.

-Vi nyder at køre på vores knallerter. Vi synes de skal bruges, siger Kasper og Jacob samstemmende. De synes, det er synd, hvis de bare står i en samling og samler støv. Kasper har således allerede det første år kørt 7.000 km til skole, fritidsjob og sammen med vennerne.

image.2011-04-13.6405777861[1]

De tre musketerer fra Hadsten har efterhånden fået så meget erfaring med de ældre knallerter, at de selv kan holde dem kørende

-Der er jo altid et eller andet, der skal skrues i. Vi kan selv lave det meste, men inden i blokken kniber det dog lidt, må de erkende.

Efter de er blevet mere kendt med modellen, er det originale kommet længere frem i lyset.

image.2011-04-13.8140383094[1]

-Vi vil helst have dem så originale som muligt, fortæller Jacob, og de har nu indledt jagten på de helt originale dele til den aktuelle årgang.

Kort om Yamaha FS 1

Yamaha FS 1 med 4 gear er nok til dato den mest solgte knallert med gear på det danske marked. Den blev første gang lanceret på det danske marked i 1969 i en udgave med drejeventilmotor og oplagt udstødning – naturligvis forkromet. Den model, der er mest kendt i dag kom i 1972, den har en motor med membranstyret indsugning. Denne model forblev stort set uændret i sin konstruktion helt frem til 1994 hvor Yamaha FS 1 udgik på verdensplan. Motoren er en to-takts benzinmotor med 1 cylinder og på de obligatoriske 50 ccm.

image.2011-04-13.8639684658[1]

Yamaha FS 1 med 4 gear blev overordnet leveret i to udgaver: K-modellen med tromlebremse på forhjulet og en DX-model med skivebremse på forhjulet.

I perioden 1972-73 blev Yamaha FS 1 leveret i en SS-model med udstødningen hen langs højre side og en højere benzintank. I 1974 ændrede man designet af benzintanken til en smallere model, som forblev uændret frem til 1976.

Det skal også nævnes, at der i 1976 kom en model med tykke forgaffelben og skivebremse. Modellen, der blev solgt frem til 1976 bliver blandt kendere kaldt den gamle model.

image.2011-04-13.7073057431[1]

I 1977 ændrer man igen designet af knallerten. Den bliver nu blandt dagens entusiaster kaldt den nye model, og den kan blandt andet skelnes fra den gamle model ved at på skivebremsemodellen bliver forgaffelbenene tyndere og bremsevæskebeholderen bliver firkantet og benzinhanen flyttes længere frem, så der bliver plads til store plastik sideskjolde. Baghjulsnavet ændres ligeledes.

Yamaha knallerten blev uhyre populær i Danmark op gennem 1970`erne, og salget af den nye 4 gears knallert nåede visse år op på mere end 10.000 stk.

Populariten skyldtes både gode køreegenskaber, en fornuftig pris og et flot design, der ledte tankerne hen på fart og den unge mands drøm om motorcyklen. Yamaha FS 1 var nemlig fremstillet af en motorcykelfabrik og ikke en forvokset cykelfabrik.

Yamaha FS 1 i dag

Yamaha knallerternes popularitet er i dag kraftigt stigende, både blandt de inkarnerede veteranknallertentusiaster, men også blandt unge mennesker som de tre musketerer fra Hadsten, der har kastet deres kærlighed på den livskraftige japaner.

Priserne er derfor stigende, og en Yamaha FS 1 er i dag ikke bare noget man henter på genbrugspladsen eller ved skrothandleren.

image.2011-04-13.8364712220[1]

-Man skal regne med at give omkring 6.000 kr for en uoriginal og mindst 8.000 for en god kørende Yamaha FS 1. En helt original kan godt koste 25-30.000 kr, har Jacob Olsen og Kasper Kruse erfaret, og lægger ikke skjul på, at de er blevet så grebet af sagen, at de da godt kunne drømme om, at der stod en sådan under juletræet.

Man skal her som andre steder naturligvis være meget opmærksom, når man køber en Yamaha FS 1. Den er som nævnt lavet over en lang periode med flere ændringer af design og teknik. Det betyder, at mange knallerter ofte er samlet af dele fra flere årgange – og det kan jo være godt nok, hvis man bare skal ud at køre. Men bliver man grebet af det, som de unge mennesker fra Hadsten er blevet det, kan det godt give problemer med at gøre køretøjet helt originalt.

image.2011-04-13.8989146080[1]

-Det kan være svært at finde de rigtige stumper til rimelige penge. Gode skærme kan således være svære at finde, sukker de to skoleelever, der har fået noget at bruge lommepengene til med deres hobby. Efter deres opfattelse er modellerne fra 1977,-78 og -79 de mest almindelige i dag.

Kan man ikke finde reservedele til sin Yamaha F1 kan www.Yamahafs1.dk måske være stedet at købe dele til renovering og reparation.

-Modellerne med 4 gear er de mest populære, og de senere modeller med kun 2 gear er ikke nær så eftertragtede, og dermed billigere, fortæller Jacob og Kasper. I 1977 blev knallertlovgivningen i Danmark nemlig ændret, så knallerter med mere end 2 gear ikke måtte sælges i landet. De knallerter, der var importeret inden lovændringen blev vedtaget, måtte dog godt sælges, og derfor kunne man frem til 1979-80 stadig være heldig at finde en ny 4 gears Yamaha FS 1. Det var dog kun på det danske marked, at man ikke måtte importere flere 4 gears modeller. FS 1 fortsatte derfor sin sejrsgang over det meste af verden, men i 1994 var som nævnt det slut, og en æra i knallerthistorien var dermed slut

Kulturarv og fællesskab

Der er naturligvis stiftet en dansk klub for ejere af knallerter fra Yamaha. I 2008 blev klubben grundlagt med det meget sigende og for en klub meget dækkende motto ”Så er du aldrig mere alene”.

Yamahaklubben tøver heller ikke med at kalde Yamaha FS 1 og unge menneskers oplevelser med den for en del af landets kulturarv!

Indrømmet – sådan havde undertegnede nu ikke lige tænkt på denne knallert – det var da ”røvskubbere”, Skylon, Diesella og den slags der var kulturarven!

Men snydt igen – tiden går, og der er rigtig mange unge mennesker, der har fået deres første motoroplevelser på en Yamaha FS 1 – både den gang i 1970`erne og i dag, hvor unge mennesker som blandt andet Jacob, Kasper og Peter er med til at sikre, at der stadig er interesse for ældre motorkøretøjer. Godt gået drenge!!

image.2011-04-13.7847745103[1]

 

Du kan læse meget mere om blandt andet Yamaha FS 1 på klubbens hjemmeside www.yamahaklubben.dk.

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Lej en PØLSEVOGN

Lej en PØLSEVOGN

Knud Slagter er klar med en dejlig pølsevogn ... læs mere
Kom ind til Peter og Torben Aschelund i Skjold Burne i Søndergade i Hadsten

Kom ind til Peter og Torben Aschelund i Skjold Burne i Søndergade i Hadsten

Vi har stort udvalg i Vine, spiritus, Chocolader, blade, lotto og lotteri m.m ... læs mere
Nyt etagebyggeri i Hinnerup med parkeringskælder, grønt gårdrum og fælleshus

Nyt etagebyggeri i Hinnerup med parkeringskælder, grønt gårdrum og fælleshus

Boligselskabet AL2bolig ønsker at opføre 75 attraktive og bynære etageboliger i Hinnerup ... læs mere
Færdselsuheld i Galten ved Hadsten

Færdselsuheld i Galten ved Hadsten

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Pressemeddelelse

Pressemeddelelse

Vestjysk Banks bestyrelse offentliggør redegørelse om købstilbud ... læs mere
Nielstrup Museum er på banen igen.

Nielstrup Museum er på banen igen.

Vi har åben, hver Onsdag & Søndag fra den 16-6 til 1-9- 2021 ... læs mere
2 indbrud i Favrskov

2 indbrud i Favrskov

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Hadsten Håndbolds store årsmøde

Hadsten Håndbolds store årsmøde

Bjarne Frislev blev førstevalget til FØRSTEHOLDET ... læs mere
Informationsmøde for kommende byrådskandidater

Informationsmøde for kommende byrådskandidater

Mødet holdes enten i Hinnerup eller Hammel.   ... læs mere
Pas på i solen og støt kræftsagen

Pas på i solen og støt kræftsagen

Vidste du, at du med dit køb af solcreme kan støtte kræftsagen? ... læs mere
Kampen for skolen – fra 1849 til 2021

Kampen for skolen – fra 1849 til 2021

Af Birgit Liin, borgmesterkandidat og medlem af Favrskov Byråd for Venstre ... læs mere
Loading...