|

Tema: Nye bøger!

Den svære 2’er

Krimi Nu er bibliotekerne omsider åbnet igen, og det er muligt både at låne og reservere. Med alle de nye bøger der er udkommet i lukkeperioden skulle der være fine chancer for at få fingre i noget godt! Disse tre bøger er blandt dem, jeg glæder mig allermest til at læse i den kommende tid. Forfatterparret fik debutantprisen for den første bog ”Vinterland” om den rutinerede politikommissær Martin Juncker, som er blevet kørt ud på et sidespor, og hans tidligere makker Signe Kristiansen. Her i bind 2 får han et anonymt tip om, at det forfærdelige terrorangreb, der ramte København for et halvt år siden, kunne være blevet forhindret. Juncker nægter imidlertid at involvere sig i sagen, og det er derfor op til Signe at grave sandheden frem.

Satans sommer. Af Kim Faber og Janni Pedersen

En stærk forfatter

Roman En af vore mest populære forfattere, som jeg har fulgt lige siden ”Lille Jonna”, er nu klar med en ny bog. Den har fået flotte anmeldelser og masser af lovord i de litteraturgrupper, jeg følger på nettet, hvor den beskrives som en flot, grum og poetisk udgivelse. I efteråret 1942 rejser Harriet fra Danmark til München efter at have mistet sin ægtemand i krigen, han skydes ned over østfronten mens han kæmper mod kommunismen på tysk side. Hjemme efterlader hun sine to små drenge på et børnehjem, og hun kæmper for at finde et nyt ståsted i tilværelsen som enke. Det er en barsk roman om krigens og kærlighedens vanvid. Man får mange historiske, faktuelle begivenheder med i romanen samtidig med, at krigens og nazismens grusomme ansigt males frem i et poetisk og rørende sprog.

Indtil vanvid, indtil døden. Af Kirsten Thorup

En gribende erindringsbog

Biografi I skrivende stund er denne bog så ny, at den endnu ikke er klar til reservering, men det bliver den garanteret snart. Og husk, at alle de mest efterspurgte bøger også bliver indkøbt som 10-dages lån, hvor den hurtige læser kan være heldig at finde dem uden at skulle vente i reserveringskøen. Jeg har altid syntes, at Henning Jensen var en mageløs skuespiller. Her fortæller han ærligt og reflekteret om, hvordan hans kraftfulde skuespil tapper på hans energi, og i foråret 1978 rammes af han et psykisk sammenbrud af dimensioner efter en stressfyldt periode. Henning Jensen har på daværende tidspunkt ikke erfaring eller forståelse for sin psykiske sygdom og efterlades sårbar og magtesløs. Samtidig rummer bogen en opfordring om at række ud efter hjælp, før det bliver for sent.

Gennem glasvæggen. Af Henning Jensen