|

TEMA: HISTORISKE ROMANER MED STÆRKE KVINDER

I bibelsk tid

Roman Denne fantastisk velfortalte kærlighedshistorie tager udgangspunkt i både Bibelen, Koranen og det etiopiske epos Kebra Nagast. Etiopien, der beskrives så smukt, at rejselysten pirres, er næsten at betragte som en hovedperson i sig selv. Makeda, som er jæger og landsbyboer, må være en af den nedskrevne histories første betydningsfulde kvinder, og den rejse, hun begiver sig ud på, kræver alt, hvad hun har. I Israel har den unge Salomon overtaget tronen efter sin far Kong David, og han mingelerer behændigt mellem alliancer og rænkespil. Udover at have et smukt sprog behandler bogen med sin skildring af kvindeoprør, magtbegær, kærlighed og strid også aktuelle problemstillinger.

Dronningen af Saba & Kong Salomon. Af Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Flamencodansens opståen

Roman En dramatisk, farverig historie fra Spanien i 1700-tallet fortæller os om, hvordan flamencodansen er opstået som en forening af traditionel spansk sigøjnerdans og de sortes slavedans. Hovedpersonerne, den sorte frigivne tobaksslave Caridad og den unge sigøjnerpige Milagros, opbygger et tæt venskab. Milagros’ skæbne besegles af hendes skønhed og en dødsensfarlig betagelse af den unge Pedro Garcia fra en familie, der i generationer har været familiefjender. Romanen skildrer de to kvinders liv gennem en overvældende tour de force, hvor trofastheden og fælles ulykke forener dem på godt og især ondt. Er du vild med Ken Folletts romaner, er det her også noget for dig.

Sigøjnerinden fra Sevilla. Af Ildefonso Falcones

Slaver på flugt

Roman Forfatteren blev verdensberømt med romanen Pige med perleørering, om en tjenestepige hos den berømte maler Johannes Vermeer i Holland. Denne gang er vi taget til USA, hvortil den unge Honor Bright fra et lille kvækersamfund i England er emigreret i 1850’erne. Livet er meget anderledes og mere barskt end der, hvor hun kommer fra, og da undvegne slaver dukker op på hendes nye families gård, er principper ikke længere nok. Spørgsmålet om menneskers ligeværd uanset hudfarve udfordrer snart Honors ægteskab, og hun bliver nødt til at lære, hvordan man forvandler tanke til handling.

Den sidste flugt. Af Tracy Chevalier

Denne uges anbefalinger er skrevet af Christine Ellebæk Sørensen, Hammel Bibliotek.