|

Tema: Sommerfilm

I Disneys baghave

DVD Barndommens somre forekommer ofte mere solbagte end nutidens – denne fornemmelse gengives i disse tre ellers meget forskellige film. Den første er en vidunderlig film, som meget rørende handler om pigen Moonee, der sammen med sin unge mor Halley bor på et farvestrålende motel lige uden for Disney World. Det er sommer og Moonee leger med sine venner, mens Halley forsøger at tjene penge så de kan betale maden og regningen til motellet. Skuespillerne stråler om kap med det solrige Florida, tonen er nærmest dokumentarisk og handlingen udfolder sig meget troværdigt. Derudover er det en meget smuk film, hvor kameraarbejdet er fremragende udført og hvor de smukke omgivelser på fornemste vis bruges som en stærk kontrast til det hverdagsdrama der udfolder sig.

The Florida Project

Ungdomsgyser

DVD Vi er i Cape May i Oregon i USA i sommeren 1984. Davey på 15 har nogle gode venner han hænger ud med, de kører på deres cykler, laver spas om aftenen og kigger efter piger. Men pludselig finder man ud af, at en seriemorder er løs i området! Davey retter hurtigt mistanken mod naboen, som Dawey og vennerne begynder at holde øje med. Men er der noget om snakken eller er det bare de unge der har paranoia? Filmen tager sig god tid til at bygge en fin stemning op, og selve klimakset er både overraskende og brutalt. Om man bare vil synes filmen er ok, eller om man vil elske den, kommer an på hvordan man har det med den åbenlyse og nostalgiske kærlighed til 1980’ernes popkultur.

Summer of ’84

Filmatiseret roman

DVD Det er altid nervepirrende at se filmatiseringen af en bog man holder af, men dette er en særdeles vellykket version af Per Pettersons prisbelønnede roman. Man følger den 67-årige Trond (spillet af Stellan Skarsgaard), der efter at have mistet sin kone vælger at flytte alene langt ud i de norske sneklædte skove. Her genoplever han sine minder om den sommer, hvor han som 15-årig holdt sommerferie med sin far i skovene. Faderen var en karismatisk person, der lærte Trond om træfældning, kvinder og meget mere. Det tyndtbefolkede område til trods får Trond en begivenhedsrig sommer, der påvirker ham for livet. For alle der holder af et psykologisk udviklingsdrama.

Ud og stjæle heste