|

Tema: Præsidentvalg i USA

Amerikanske erindringer

Fagbog Kan I huske forbløffelsen, forargelsen og forundringen da det for fire år siden stod klart at Donald Trump var valgt som den 45. præsident i USA? Til november skal amerikanerne igen til stemmeboksene, og spændende bliver det om Trump opnår genvalg eller om præsidenten fra januar 2021 hedder Joe Biden. Journalist David Trads har rejst og boet i USA gennem 35 år, og i denne bog tager han læseren med på roadtrip gennem et dybt splittet land og kommer med sine bud på, hvordan og hvorfor Trump blev valgt i 2016. Den personlige tilgang til emnet gør bogen let at læse, og vi får et fint og sagligt indblik i den almindelige amerikaners livsvilkår og forhold til politikerne.
Amerika hvor er du? Af David Trads

En fortælling fra rustbæltet

Roman Demokraternes præsidentkandidat boede de først ti år af sit liv i Scranton, Pennsylvania. Denne stat er en del af det såkaldte rustbælte, og en af årsagerne – ifølge Trads – til Trumps triumf var, at demokraterne i 2016 undervurderede frustrationerne hos befolkningen i netop dette område af USA. Kollapset af stålindustrien har medført høj ledighed, social nedtur og en generel trøstesløshed, hvilket på fornemste vis beskrives i denne roman af Philip Meyer om football-talentet Billy Poe, og hans ven, den begavede Isaac England. Stilfærdigt og uden de store armbevægelser sættes scenen for en fremragende fortælling om venskab, skæbne og familieloyalitet.
Rust. Af Philip Meyer

Tilværelsen på opdragelsesanstalt

Roman I 2044 vil hvide udgøre minoriteten i USA, og med tanke på den seneste tids debat kan der nok ikke herske tvivl om, at race-spørgsmålet for mange amerikanere stadig er et vigtigt politisk emne. Forfatteren fik et globalt gennembrud med ’Den underjordiske jernbane’, og senest på dansk er kommet denne roman, der bygger på virkelige hændelser og trækker forbindelser fra slaveriets tid frem til 1960’ernes og dagens USA. Elwood Curtis er en håbefuld og godt begavet teenager, der vokser op hos sin bedstemor i Florida. En bagatel af et fejltrin afskærer ham fra college og sender ham på opdragelsesanstalten Nickel. Det er en barsk fortælling, idet straf, tortur og ydmygelse er de foretrukne opdragelsesmetoder.
Drengene fra Nickel. Af Colson Whitehead

Denne uges anbefalinger er skrevet af Marianne Hyldal Vollmer, Hadsten Bibliotek.

Du kan finde mere inspiration på vores hjemmeside favrskovbib.dk, ligesom du også finder os på både Facebook og Instagram under @favrskovbib.