|

Tema: Gyserfilm

En traditionel gyser

DVD Selv er jeg bestemt ikke til gyserfilm, så denne gang bygger anbefalingerne på andres anmeldelser – men her hvor højsæsonen nærmer sig, vil jeg gerne præsentere tre af bibliotekets nyeste gyserfilm. Denne begynder som enhver anden teenagegyser med at en gruppe unge venner fejrer halloween med et besøg i det store tomme hus, hvor det måske spøger. Og med fundet af en gammel håndskrevet bog bryder uhyggen løs, idet de uhyggelige historier en eller en bliver til virkelighed. Her skifter filmen gear og bliver vildt skræmmende og en vedkommende fortælling med nuanceret personskildring. Flot, effektfuldt kvalitetsgys med de ikoniske symboler og klicheer, der nu en gang hører sig til.

Scary stories to tell in the dark.

Et sci-fi gys

DVD Et mystisk stof breder sig hastigt og opsluger store landområder i USA. Det sidste stykke tid er der sendt flere ekspeditioner ind for at undersøge fænomenet. Fælles for dem alle er, at ingen er kommet retur, indtil officer Kane pludselig står uden for sit soveværelse efter at have været forsvundet i 12 måneder. Han er tom i blikket, kan intet huske og kollapser med organsvigt. Hans kone Lena melder sig til den næste ekspedition, og snart må hun kæmpe for sit liv mod muterede rovdyr, mystiske fænomener og sin egen forstand. Dragende, fascinerende og fantastisk flot science fiction-film, der efterlader publikum i eftertænksom stilhed.

Annihilation

Sort komik, poesi – og gys

DVD David Lynch og Lars von Trier nævnes i omtalen af denne svenske film, så nu ved du nogenlunde, hvilken boldgade vi bevæger os i – et sort og sært univers af sorg og smerte, men også med bizar komik og fin poesi. Et rørende, grotesk og uhyggeligt gysereventyr om et par, som har mistet deres datter for tre år siden og nu tager på camping i skoven. Her oplever de et mareridt, de ikke kan slippe væk fra, idet situationen gentager sig flere gange med variationer. Det er en film der kalder på fordybelse og gensyn – hvis man altså er til ”scandinavian weirdness”. Titlen hentyder til datterens spilledåse, som spiller en gammel børnesang – alene det er uhygge nok for mig!

Koko-di koko-da