|

Tema: Truede dyr

Vinterferieaktivitet

E-bog Da bibliotekerne desværre stadig holder lukket i uge 7, tilbyder vi i stedet en udendørs aktivitet for familier med både yngre og lidt ældre børn – en slags skattejagt, der handler om bogstaver og truede dyr. Hvis man gerne vil læse mere om bare et af eksemplerne på et truet dyr, kan man finde denne bog på eReolen. Den er udkommet i serien ”Dyrebiblioteket – verdens vildeste dyr”, som kan læses af børn fra ca. 8 år. Bogen har en meget overskuelig opbygning uden alt for mange grafiske forstyrrelser, med skarpe og smukke farvefotos, der underbygger de faglige informationer. Man regner med, at der er ca. 4000 vildtlevende tigre, hvilket gør dem til den mest truede art af de store kattedyr. Læs om tigerens levested, adfærd, føde, unger og fjender. Bogen kan også lånes på biblioteket, hvor der nu igen er mulighed for at reservere.

Tigre. Af Valerie Bodden

Børn hjælper truede dyr

E-bog/lydbog Også i skønlitterær form kan børn læse om truede dyr. Her er en helt ny serie med foreløbig to bøger, som både kan bestilles i fysisk form på biblioteket og læses eller lyttes på eReolen. Den kan læses af børn fra ca. 9 år og handler om Agnes, der elsker dyr. Hun bliver rekrutteret til organisationen OBISTA, der redder sjældne og truede dyrearter. Sammen med dyreagenterne skal Agnes i træningslejr og på sin første mission. Det er en sjov, spændende og fantasifuld serie med agenter, missioner og dyr. Sprogligt er bøgerne enkelte steder lidt svære, men serien vil tale til de mange børn, der elsker dyr og går op i at passe på miljøet. Bøgerne kan læses uafhængigt af hinanden.

Vilde agenter – operation honningjagt. Af Jennifer Bell

Fakta om truede dyr

Artikler Vidste du, at der fra bibliotekets hjemmeside med dit bibliotekslogin er adgang til en guldgrube af opdateret viden? Faktalink er et elektronisk tidsskrift med over 650 artikler fordelt på alverdens emner, som har fokus på at præsentere aktuelle og komplekse emner på en let, enkel og overskuelig måde. Artiklerne giver en introduktion til og en uddybende information om aktuelle emner, links til læsning på internettet med mere. Artiklen om truede dyrearter findes i hele to versioner, den udførlige og en ”Faktalink Light”-version, der henvender sig til de lidt yngre børn. Disse artikler giver et godt overblik over aspekterne i et emne og er et rigtig godt udgangspunkt for at skrive en opgave i skolen – og man kan selvfølgelig også bruge dem til at få stillet sin nysgerrighed og blive lidt på klogere på den nyeste viden inden for området.

Truede dyrearter. Adgang via Faktalink.