|

TEMA: HAVEPLANER

Engelske haveblade

Digitale magasiner Efter streng nattefrost er der pludselig forår i luften, og det kribler i fingrene efter at komme i haven. I hvert fald er det tid til planlægning af årets aktiviteter. På ereolen global eller appen Libby kan man finde adskillige lækre engelske magasiner om haven – og de kan jo bare noget med haver, de englændere! Det danske blad ”Alt om haven” er desværre ophørt, men gamle numre kan stadig findes her. Du logger på med dit bibliotekslogin, og så er det bare med at bladre løs, kigge billeder og drømme sig til varme sommerdage med blomsterduft og solvarme tomater fra drivhuset.

F.eks. Amateur Gardening, Gardens llustrated Magazine og Kitchen Garden på RB Digital

En kendt havemand

E-bog På biblioteket plejer vi at kunne se den spirende havelyst på de halvtomme hylder. Husk du stadig kan bestille bogposer, også gerne en pose blandede havebøger. Ellers er det muligt at finde havebøger på eReolen, bl.a. den populære TV-mands personlige gennemgang af årets gang i haven. Bogen indeholde både historier og dejlige fotos fra en fantastisk have og er ren havenydelse for den læser, der ikke forventer nøjagtige dyrkningsvejledninger og anvisninger. Så det er en rigtig hyggebog til lænestolen i det tidlige forår, hvor jorden stadig er for kold til for alvor at gå i gang.

Haveglæde. Af Søren Ryge Petersen (blå titel på eReolen)

Forskellige havetyper

E-bog Hvis du ikke har den store haveerfaring, kan du hente hjælp i denne bog. Den er skrevet til mennesker, der ligesom forfatteren selv har stået med ønsket om en dejlig have, men ikke så meget tid til at passe den. Nu giver hun inspiration og opmuntring videre, inddelt i seks kapitler med overskrifterne: Den spiselige have, Den blomstrende have, Den sjove have, Slapperhaven, Den lille have og Design din egen have. Du får viden om alt fra frugttræer, bærbuske, køkkenhave og staudebede til gør det selv-projekter. Til børnefamilierne er der gode råd om hemmelige gemmesteder, legehuse og ild og vand i haven.

Bliv ven med din have. Af Dorthe Kvist (blå titel på eReolen)