|

TEMA: JULEFILM PÅ FILMSTRIBEN

FAMILIEHYGGE

Dvd/streaming Som en lille julegave til vores lånere har Favrskov Bibliotekerne givet fri adgang til download fra Filmstriben resten af året. Med app’en Filmstriben giver dit lånernummer til bibliotekerne adgang til en skattekiste af både spille- og dokumentarfilm. Her op til julen er det oplagt at finde julefilm, som hele familien kan hygge sig med. Mindre børn vil nyde gensynet med drengen Hugo og hans nisseven Pixy, der ikke nåede med de andre nisser hjem. Nu skal Hugo skjule Pixy et helt år for sin julefjendske far. Filmen kan også lånes på dvd på biblioteket.

Familien Jul

KÆRESTEHYGGE

Dvd/streaming Man skal være en kedelig kyniker for ikke at blive lidt forelsket i denne vittige, skæve og charmerende opvarmning til ‘hjerternes fest’. I ugerne op til jul følger vi en række personer, der forelsker sig, bryder med hinanden, bliver forladt eller finder ny kærlighed. De mange små historier tegner tilsammen et billede af kærlighedens væsen. Klicheen ‘stjernespækket’ passer om nogen på denne film. Den er helt fantastisk besat, og det føles som en stor luksus, at hver eneste rolle, selv ganske små, er besat med et stort navn som Hugh Grant, Alan Rickman, Laura Linney eller Emma Thompson. Filmen kan også lånes på dvd på biblioteket.

Love Actually

GAMMEL DANSK

Dvd/streaming Denne klassiker er oprindeligt et teaterstykke, som er filmatiseret flere gange. Her i en version fra 1974 med en perlerække af datidens mest folkekære skuespillere. De tre brødre Christoffer, Frederik og den sorgløse, pigeglade Nikolaj er studerende og bor på Regensen i København. Nikolaj vil følge pastor Blichers invitation til at de kan fejre jul i Nøddebo Præstegård, mens de to andre brødre ikke mener de har råd. Men der bliver jul og romantik i præstegården. Filmen kan også lånes på dvd på biblioteket.

Nøddebo Præstegård