|

TEMA: DIGITALE UGER

Læs en bog med ørerne

Lydbog I ugerne 8 og 9 sætter Favrskovbibliotekerne særligt fokus på et par af de digitale tilbud, bibliotekerne også tilbyder. Lydbøger er de senere år blevet meget populære, og ud over de fysiske lydbøger man kan låne, giver biblioteket via e-reolen adgang til lydbøger til download. Her spiller oplæseren naturligt nok en stor rolle, og en af allerbedste har indlæst denne fængende bog om Danmarks medvirken til slavehandlen på De Vestindiske Øer. Titlen har et blåt ikon på siden, hvilket betyder, at man altid kan høre den – uanset om kvoten på 5 månedlige udlån er opbrugt.

Haabet. Af Mich Vraa. Indtalt af Paul Becker.

Læs en bog på skærmen

E-bog Papirbøger bliver slidt op med tiden, men man kan være heldig at finde en ellers udgået bog som e-bog på e-reolen. Det er f.eks. tilfældet med bind 3 i Henning Mankells krimiserie om Wallander, som kun findes med stor skrift på Favrskov Bibliotekerne. Så hvis du er gået i gang med den herlige serie behøver du ikke vente på, at vi får den hjem fra et andet bibliotek, du kan straks hente den på e-reolen og læse den på skærmen. E-bøger er ligeledes et supergodt tilbud, hvis du skal på ferie og ikke vil fylde kufferten med tunge papirbøger. Der er også mulighed for at forstørre skriften, hvis du har svært ved at læse almindelig tekst.

Den hvide løvinde. Af Henning Mankell

Et godt tilbud til hjemmebiografen

Film Bibliotekernes ”Filmstriben” giver adgang til et sandt skatkammer af gode film for både børn og voksne. Du skal blot være låner på dit lokale bibliotek for at få adgang. Hvis f.eks. den aktuelle Oscarvinder ”Parasite” har gjort dig nysgerrig på at udforske emnet sydkoreanske film, kan du via filmstriben se ”The Handmaiden” fra 2016, der foregår i det japansk besatte Korea i 1930’erne. Det er en thriller om kærlighed og bedrag, som bliver ved med at overraske. Filmen bygger på en bog af Sarah Waters. Som låner på Favrskovbibliotekerne har du adgang til at se fem film om måneden.
The Handmaiden. Instrueret af Chan-wook Park