|

Varevogne er fremtidens klassikerguld

Af Motorredaktør Jørgen Kjær – Hadsten

Anders Brandt kører i en VW transporter fra 1989

 

 

Af Jørgen Kjær

Varevogne og andre mindre nyttekøretøjer har gennem årene oftest haft en noget kortere levetid end personbilerne. Erhvervskøretøjerne kørte typisk flere kilometer om året, de blev brugt og slidt op – mange i løbet af forholdsvis få leveår. Så trods et stort antal er det et begrænset antal, der er bevaret. I klassiker- og  veterankredse har opmærksomheden oftest været koncentreret om personbilerne, som dermed er bevaret i et betydeligt større antal. Interessen har de senere år ændret sig, så ældre varevogne og andre mindre erhvervskøretøjer nu er kommet ind i varmen og dukker op til træf og andre arrangementer. Endda med sådan en interesse, at nogle ligefrem taler om varevognene som fremtidens klassikerguld.

Jørgen Grønkjær har Citroen 2CV AK på gule plader. Både Citroen 2 CV og den store Hy var populære erhvervs køretøjer og er i dag eftertragtede både til privat campingbrug  og HY som Foodtrucks 

 

Der har desværre ikke overlevet ret mange af de helt tidlige fra første halvdel af forrige århundrede, og i virkeligheden også kun et begrænset antal fra sidste halvdel af 1900-tallet, men entusiasterne har nu fået øjnene op for, at det nu kan blive sidste udkald, hvis vi skal have bevaret også de ”nyere” udgaver på blot 25 år.

Martin Overgaard deltog ved et veteranlastbiltræf i Gjern med en sjælden Opel Rekord B fra 1966, der havde en fortid ´hos en lokal bagermester i Struer, der brugte den til landturene.

 

VeteranPosten har spurgt ud i miljøet, om hvad der rører sig. Og det er ikke så lidt enda. Der opspores, reddes, gemmes og restaureres på livet løs. Bilerne skal helst reddes så tidligt som muligt og i så original stand som muligt, og allerhelst med de originale bemalinger med firmanavne og lignende. Skal den originale maling genopfriskes eller genskabes, er det vigtigt, at det sker såkaldt tidstypisk, derfor er der også rift om de sidste skiltemalere, der kan håndværket, ligesom det er vigtigt at fremskaffe og gemme gamle fotos af disse erhvervskøretøjer.

Kurt Villy Svendsen har en typisk postbil

 

En del gamle erhvervskøretøjer er gennem tiden blevet ombygget til civilt brug, og er derfor blevet bevaret som campingbus eller lignende. Enkelte andre har fået lov at leve hele deres liv i deres oprindelige outfit – de er eftertragtede i dag.

Her er vores Volvo 145 Express Van der, så vidt vi ved, er den eneste på gule emaljeplader. Den har i mange år kørt som firmabil hos en tømrermester på Sjælland. Vi har altid syntes, det er en interessant variant af den elegante 145 stationcar, så da muligheden for at købe denne bød sig i 2011 slog vi til. Dengang var bilen Volvo 164 guldmetallic, og i forbindelse med en totalrestaurering i 2012-2013 blev den lakeret i den originale perlegrå farve, fortæller Henriette og Kim Frandsen fra Haderslev

 

VeteranPosten kan kun hilse denne nye trend velkommen – erhvervskøretøjerne var en uadskillelig del af fortidens gadebillede – det bestod ikke kun af velpudsede personbiler. Vi får dog nok aldrig varevognsratioen op på den oprindelige fordeling, men hvor er de velkommen til at nuancere klassikerbilledet.

Ford Thames 300E fra 1959. Jeg har længe været på udkig efter en ældre varevogn, som kunne passe til mit autoværksted fra 1960. Jeg købte den lille Thames i 2018, og fik den istandsat, fortæller Peter Sørensen fra Kirke Eskilstrup Auto.

 

Hans Jørgensen deltager ofte i Træf med sin Mercedes 180 1956 pick up, der er dansk bygget på Fugelbjerg Karosserifabrik

 

-veteranlast biler skal være store, men også de små, der var så populære i 1960`erne tiltrækker sig opmærksomhed, som denne Ford Thames Freigther fra  1964 ejet af Erik Salling Jensen fra Grenå 

 

Mikkel Belgsting har denne Hilux fra 1983- Sælger fortalte, at den har kørt som brandbil på Venø – den er Falck-rød ellers er bilen helt original med 130000 på klokken

 

 Jon Tordur Jørgensen har en Mercedes 206d fra 1972. Den blev afmedt i 1977 og registreret igeb i 2020. Den står original og det eneste, der er  malet er fælgene 

 

Tommy Brøndum er kendt som en lidenskabelig samler af Volvo traktorer og biler, Han har naturligvis også en verevogn, Det er en original Volvo BM servicebil Taars Ny Auto 

 

Jacob Printz Jensen har denne VW 3 panel fra 1986. Det en 1.6 Diesel “CS” 49hk og 4 speed og har indtil i dag kørt 418.000 km. -Så den er jo 35 år i år, ergo er den både veteranbil og på lav vægtafgift, lyder det fra Jacob, der fortæller, at bilen blev købt fra ny af Alfalaval, der laver/reparerer malkemaskiner. Den er brugt op til 1991, hvor de skal have fornyet vognparken til en T4. Der er så en bondemand på Falster, som køber den og bruger den frem til 1998, hvor den blev sat ind i hans lade og stod her til 2019, hvor jeg køber den.

Mikael Timm: -Jeg har en Toyota KE 70, i god stand. Udvendig med fed patina, og fejlfri kabine som står som ny. Bilen er fra 1982 og har kørt få kilometer.

 

Kenneth Wiis har en Ford Thames fra 1958. Den har kun kørt 12.000 km, da den har stået på et showroom i Norge.

 

Jesper Michael Røge Jensens Corona fra 1976. Jeg har lige købt den her i efteråret, og ved endnu ikke så meget om den. Det er en 2,0 benzin med 3 ratgear og bænksæde. Den står i original lak, og den skal forblive så original som muligt. Den skal kun synes, ikke kosmetisk renoveres, der skal dog laves lidt pladearbejde udenpå den et par steder.

 

Varevogne fra før anden verdenskrig er sjældne, og det er endnu sjældnere at finde et urestaureret eksemplar som denne Opel fra omkring 1938. Varevognsopbygningen er sikkert udført i Danmark.

 

Crownen er fra 68. Jeg havde ledt efter modellen i en årrække før den dukkede op. Jeg ville faktisk helst have beholdt den i sin originale lak, men den var for dårlig. Jeg har total renoveret bilen mekanisk, men udvendig er den kun nænsomt renoveret, hvor jeg har forsøgt at lave den så autentisk som muligt. Den er dog ikke født som en servicebil, første ejer var en grosserer fra Odense, der solgte hårprodukter,  fortæller Jesper Michael Røge Jensen

Giver man sig i kast med at restaurere en gammel varevogn med original bemaling og tekst, bør man bevare så meget som muligt om ikke andet så genfremstille den originale bemaling.

 

 

Billedtekster:

98: En Folkevognbus eller et Rugbrød er nok den typiske varevogn, der kørte flest af i 1950-60-70`erne. Christian Pickup Basse Breum har flere af dem. Den grønne købte han fra den første ejer, der købte den ny i 1968. Folkevognsrugbrødene lever i den grad op til betegnelsen klassikerguld, idet de handles til ret høje priser i dag.

99: Varevogne fra før anden verdenskrig er sjældne, og det er endnu sjældnere at finde et urestaureret eksemplar som denne Opel fra omkring 1938. Varevognsopbygningen er sikkert udført i Danmark.

99a: Giver man sig i kast med at restaurere en gammel varevogn med original bemaling og tekst, bør man bevare så meget som muligt om ikke andet så genfremstille den originale bemaling.

100: -Crownen er fra 68. Jeg havde ledt efter modellen i en årrække før den dukkede op. Jeg ville faktisk helst have beholdt den i sin originale lak, men den var for dårlig. Jeg har total renoveret bilen mekanisk, men udvendig er den kun nænsomt renoveret, hvor jeg har forsøgt at lave den så autentisk som muligt. Den er dog ikke født som en servicebil, første ejer var en grosserer fra Odense, der solgte hårprodukter,  fortæller Jesper Michael Røge Jensen

101: Jesper Michael Røge Jensens Corona fra 1976. Jeg har lige købt den her i efteråret, og ved endnu ikke så meget om den. Det er en 2,0 benzin med 3 ratgear og bænksæde. Den står i original lak, og den skal forblive så original som muligt. Den skal kun synes, ikke kosmetisk renoveres, der skal dog laves lidt pladearbejde udenpå den et par steder.

102: Jacob Printz Jensen har denne VW 3 panel fra 1986. Det en 1.6 Diesel “CS” 49hk og 4 speed og har indtil i dag kørt 418.000 km. -Så den er jo 35 år i år, ergo er den både veteranbil og på lav vægtafgift, lyder det fra Jacob, der fortæller, at bilen blev købt fra ny af Alfalaval, der laver/reparerer malkemaskiner. Den er brugt op til 1991, hvor de skal have fornyet vognparken til en T4. Der er så en bondemand på Falster, som køber den og bruger den frem til 1998, hvor den blev sat ind i hans lade og stod her til 2019, hvor jeg køber den.

Jeg har lavet rigtig meget på den og ofret mange penge. Har så vidt muligt formået at bevare så meget patina, jeg kunne, ligesom den står så original som muligt! Den blev synet foråret 2020 uden anmærkninger, og jeg har kørt max 3.000 km i den, da jeg har firmabil og en hverdags bil ved siden af, forklarer Jacob, der primært har brugt den til husbyggeri, da den er genial at hente materialer i, i tørvejr i varerummet.

-Af kedelige ting, så siger den en lille banke lyd bagfra, når man drejer til venstre. Lyden er ikke blevet værre de små 3.000 km jeg har kørt i den. Har ikke fået kigget på det endnu. Den er ligeså langsom som den er pålidelig, og den larmer meget i kabinen. Hvis man ikke kan tåle det, burde man lydisolere bagvæggen. Jeg lever med det, da det giver en nostalgisk følelse over det, pointerer Jacob.

103: Martin Overgaard deltog ved et veteranlastbiltræf i Gjern med en sjælden Opel Rekord B fra 1966, der havde en fortid ´hos en lokal bagermester i Struer, der brugte den til landturene.

104:Jon Tordur Jørgensen har en Mercedes 206d fra 1972. Den blev afmeldt i 1977 og registreret igen i 2020. Den står originalt, og det eneste, der er malet, er fælgene.

105: Jacob Printz Jensen har denne VW 3 panel fra 1986. Det en 1.6 Diesel “CS” 49hk og 4 speed og har indtil i dag kørt 418.000 km. -Så den er jo 35 år i år, ergo er den både veteranbil og på lav vægtafgift, lyder det fra Jacob, der fortæller, at bilen blev købt fra ny af Alfalaval, der laver/reparerer malkemaskiner. Den er brugt op til 1991, hvor de skal have fornyet vognparken til en T4. Der er så en bondemand på Falster, som køber den og bruger den frem til 1998, hvor den blev sat ind i hans lade og stod her til 2019, hvor jeg køber den.

106: René Hag Johnsen har denne 1973er Hiace pickup med trælad. Det skulle være den eneste 1. generation Hiace pickup, der er indregistreret i Danmark.

107: René Hag Johnsen indrømmer gerne, at han er lidt Hiace tosset

 

108: Michael Falck Damborg har en Hanomag f20 årg. 1975. –Den har så vidt vides været holdt kørende lige siden. Kører stadig og tjener sig selv hjem flere gange om året, pointerer han.

109: Claus Ebberfeld påstår – og måske med god grund og på et godt erfaringsgrundlag, at varevogne er det nye klassikerguld.

110: John Hollænder bruger ofte Sherpa’en fra 1976.

111: Hans Sørensen deltager ofte i træf med sin Mercedes 180 1956 pick up, der er dansk bygget på Fuglebjerg Karrosseri fabrik.

112: Mikael Timm: -Jeg har en Toyota KE 70, i god stand. Udvendig med fed patina, og fejlfri kabine som står som ny. Bilen er fra 1982 og har kørt få kilometer.

113: Poul Verner Bertelsen har denne Commer varevogn. den har kørt ved en Autoværksted på Als. Han har to af dem.

114: Henrik Pedersen har en Volvo 210 fra 1966. Den er født med papegøjeplader og har vist stort set været på plader indtil nu.
-Jeg købte den for cirka 3 år siden, og den var desværre noget mere rusten og skadet en påregnet.
Den har derfor fået repareret meget i karosseriet og er helt oplakeret. Den var fra fabrikken leveret i grundfarve og startede hos en radioforretning i Jylland. Desværre har jeg ikke kunnet finde noget dokumentation på hvordan den så ud dengang, eller hvornår og hvordan den er omlakeret.
Indtil for 4 år siden har den været på 2 års syn, så den har nok været brugt dagligt, fortæller Henrik Pedersen.

115: KS Sørensen fra Vemmelev har denne Hilux fra ‘74 med plader fra 2. Registrering i ‘78.- Den står stadig delvist i original lak, resten er malet med rive eller pensel, forklarer han.

116: Peter Ølholm har en Morris Marina Van fra 1977.

117: Danny Nielsen Kristiansen har den her meget originale varevogn fra 1971.

118: Lars-Göran Og Lone Nyström nyder klassikerlivet i denne Bedford CA 1967.

119: Mikkel Belgsting har denne Hilux fra 83. -Sælger fortalte, at den har kørt som brandbil på Venø – den er Falck rød nogle få steder endnu – ellers er bilen helt original med 130.000 km på klokken

120: Kenneth Wiis har en Ford Thames fra 1958. Den har kun kørt 12.000 km, da den har stået på et showroom i Norge.

121: John Hollænder er leveringsdygtig af lidt af hvert i ældre små varevogne, som han selv udtrykker det.

122: Adam Blumenthal Pejrup har denne Volvo 245 fra 1977 på originale Naur Klint nummerplader af den aller tidligste slags.

123: Ford Thames 300E fra 1959. Jeg har længe været på udkig efter en ældre varevogn, som kunne passe til mit autoværksted fra 1960. Jeg købte den lille Thames i 2018, og fik den istandsat, fortæller Peter Sørensen fra Kirke Eskilstrup Auto.

124: -Her er vores Volvo 145 Express Van der, så vidt vi ved, er den eneste på gule emaljeplader. Den har i mange år kørt som firmabil hos en tømrermester på Sjælland. Vi har altid syntes, det er en interessant variant af den elegante 145 stationcar, så da muligheden for at købe denne bød sig i 2011 slog vi til. Dengang var bilen Volvo 164 guldmetallic, og i forbindelse med en totalrestaurering i 2012-2013 blev den lakeret i den originale perlegrå farve, fortæller Henriette og Kim Frandsen fra Haderslev

125: Carl Wiggo Larsen har fået samlet flere erhvervskøretøjer gennem tiden.

126: Carl Wiggo Larsen har lidt af det, der står og venter, som han udtrykker det. -Man får godt nok samlet til bunke. Det er nok det, der holder mig i gang.

127: Kurt Villy Svendsen har en typisk postbil.

128: Veteranlastbiler kan være store, men også de små, der var så populære i 1960`erne, tiltrækker sig opmærksom som denne Ford Thames Freighter fra 1964 ejet af Erik Salling Jensen fra Grenaa.

129: Martin Overgaard deltog ved et veteranlastbiltræf i Gjern med en sjælden Opel Rekord B fra 1966, der havde en fortid ´hos en lokal bagermester i Struer, der brugte den til landturene.

130: Lukkede varevogne og pick-ups var tidligere en stor del af gadebilledet men i dag er de sjældne, og de bliver altid bemærket ved træf som her Veteranlastbiltræffet i Gjern i 2017.

131: Jørn Grønkjær har Citroën 2CV AK 1978 på gule plader. Både Citroen 2CV og den større HY var populære erhvervskøretøjer, og er i dag eftertragtede både til privat campingbrug og HY som Foodtrucks.

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



K: Tid til Tryghed i Favrskov

K: Tid til Tryghed i Favrskov

Af Lars Storgaard, 2. viceborgmester (K), Ulstrup og Niels Christian Selchau-Mark, byrådskandidat (K), Kollerupvej 2b, 8370 Hadsten ... læs mere
Indbrud i Selling

Indbrud i Selling

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
HSK meddeler at holdopstillingen er på plads nu

HSK meddeler at holdopstillingen er på plads nu

Morten Bisgaard spiller fortæller tidligere formand Gert Jensen HSK ... læs mere
17.000 satte huset til salg i 1. kvartal:

17.000 satte huset til salg i 1. kvartal:

Halvdelen blev solgt i løbet af to måneder ... læs mere
En jubi-fest med modige børn og flot udsmykning

En jubi-fest med modige børn og flot udsmykning

Høj sol over Østervangskolen - og forsinket fødselsdagsfest med mange fine indslag ... læs mere
Så syng da Thorsø......

Så syng da Thorsø……

Sommersang ved søen - så syng da Danmark lad hjertet tale…… ... læs mere
Tak skæbne!

Tak skæbne!

Det er i aften - mandag den 21. juni - at Danmarks ”skæbne” afgøres… ... læs mere
HSK `s 100 års Jubilæums reception

HSK `s 100 års Jubilæums reception

Fodbolden i Hadsten fylder 100 år ... læs mere
Ugens anmeldelse fra Favrskov Bibliotekerne

Ugens anmeldelse fra Favrskov Bibliotekerne

TEMA: Bibliotekarer i bøger ... læs mere
Sukker i sækkevis

Sukker i sækkevis

Chauffør Kristian Mainz er vant til at agere "julemand". Her er han med sin store lastvogn. Foto: J. Kr. Søgaard ... læs mere
UD I NATUREN (26)

UD I NATUREN (26)

I dag kommer du med til Løjstrup Hovedgård beliggende mellem Laurbjerg og Langå - et dejligt sted med flot natur😊 ... læs mere
Loading...