Selv om årsbudgettet for kommunen samt budgetoverslag for de følgende år først officielt vedtages inden15. oktober, så er udfaldet for længst givet. Samtlige byrådsmedlemmer er enige om aftalen.
Allerede før det ekstraordinære statstilskud på i alt 8,7 mio. kr. var i hus, var budgetaftalen skrevet under. Og de ekstra millioner er allerede disponeret til ”mere af det samme” og til alt andet end ældrevelfærd eller erhvervsfremme.
Bla. endnu flere midler til folkeskoleområdet, legepladser på dagtilbudsområdet, ekstra sagsbehandlingsresurser vedr. sårbare børn og voksne, en bufferpulje til det specialiserede socialområde, renovering af kommunale springvand og et mindre tilskud til Modelbane Europa som kompensation for at modelbanen ikke fik lov til at købe den gamle Nettobygning i Hadsten. Det kom ikke til at ske, da politikerne har valgt at holde fast i forslaget om at anvende bygningen til tilbud til arbejdsløse med komplekse problemstillinger. Mere ”kommune”, mindre ”erhverv”…
Når Ældre Sagen i Favrskov gør regnestykket op, vil byrådet spare netto 250.000 kroner på ældreområdet. Det til trods for, at regeringen ad flere omgange har tilført kommunerne ekstra økonomi til ældreområdet.
”Borgernær velfærd” er mundsvejr og bragesnak, når kommunens palliative team giver op og ikke længere kan lindre og smertedække en ældre kræftpatient i eget hjem, så den døende patient skal transporteres liggende fra eget hjem i Hadsten til en aflastningsplads på plejehjemmet Skaghøj i Hammel for at dø, hvorefter Favrskov Kommune efterlader en regning på 8.000 kr for ”enkeltbilletten” til den døende. I Randers kommune betaler kommunen for den slags sygetransporter.
Der er heller ikke meget ”borgernær velfærd” i Social og Sundheds stive og bureaukratiske regler, når en borger, der er kommet ”i klemme mellem to regionale stole” og derfor beder om lov til at låne en kørestol i et par dage blankt får afslag med henvisning til kompetencefordeling mellem regioner og kommune. At vores folkevalgte politikere heller ikke er indstillet på at kigge på, om de stive regler kan tåle et møde med virkeligheden, understreger blot ligegyldigheden over for kommunens ældre medborgere.
Erhvervslivets vilkår er også de folkevalgte uvedkommende
For nylig viste en undersøgelse fra Dansk Industri, at erhvervsvenligheden i Favrskov Kommune nærmest er i frit fald. Fra en pæn 14. plads i 2023 til en flov 30. plads i 2024.
PingvinNyt.dk efterlyste en reaktion på undersøgelsen fra samtlige gruppeformænd i byrådet. Kun en enkelt – borgmesterkandidat Isabell Friis Madsen (A) reagerede. Hun mente bl.a., at tilbagegangen skyldes for få ledige i kommunen. Derudover reagerede to ”menige” konservative byrådemedlemmer. Resten forblev tavse…
Nu bliver det måske lidt kontroversielt. Men der er altså ikke andre til at tjene pengene end erhvervslivet. Det er virksomhederne, der skal forsørge velfærdssamfundet. Og det er derfor, det giver god mening at være blandt Danmarks bedste kommuner at drive virksomhed i. Det burde være logik for såvel perlehøns som politikere. Det er nemlig det, der ville kunne gøre Favrskov til den foretrukne kommune blandt blandt østjyske virksomheder.
Men politikerne i byrådet forbedrer hverken den borgernære velfærd eller fremmer erhvervslivets vilkår ved at stikke hovederne i busken…
”SYNSPUNKT” skrives og redigeres af PingvinNyt.dk’s redaktør, Eigil Jacobsen,
og klummen sætter som oftest respektløst og unuanceret fokus
på både store og små finurligheder, nyheder og tildragelser, og hvor navnlig politik
og politikere fylder meget. Både lokalt, regionalt og nationalt.
Hensigten med klummen er først og fremmest at skabe debat og eftertanke,
og indholdet er alene udtryk for skribentens egne holdninger.