|

Private medier styrker demokratiet: Ny analyse viser stor bredde og kvalitet i dansk nyhedsproduktion

En ny analyse dokumenterer, at frie og uafhængige medier står bag en stigende andel af egenproducerede nyheder med bred tematisk og geografisk dækning. Det bekræfter, at de private medier løfter en stor og afgørende demokratisk opgave, vurderer Danske Medier

Illustration: Ny analyse viser, at andelen af egenproducerede nyhedshistorier er steget markant fra 36 % i 2008 til 66 % i 2024

De private danske medier dækker hele landet, satser på egne historier og leverer journalistik, der binder demokratiet sammen og sikrer på den baggrund et stærkt fundament for en oplyst offentlighed. Det understreger analysen ’Den digitale nyhedsuge’ fra Center for Nyhedsforskning på Roskilde Universitet, som blandt andet dokumenterer, hvordan frie og uafhængige medier producerer et bredt og væsentligt nyhedstilbud – med særligt fokus på egenproduceret indhold, geografisk bredde og emnemæssig mangfoldighed.

Analysen viser, at andelen af egenproducerede historier er steget markant fra 36 % i 2008 til 66 % i 2024. Det afspejler en bevidst strategi fra mediernes side om at prioritere unikke historier, der har værdi for borgerne. Udviklingen vidner om et medielandskab, der i stigende grad sætter kvalitet over kvantitet.

Mens techvirksomhederne dominerer vores informationsstrømme med algoritmestyret indhold, står de danske medier som en af demokratiets stærkeste allierede. Analysen understreger, at frie og uafhængige medier formår at levere kvalitetsjournalistik med dybde, relevans, perspektiver og samfundsmæssig værdi,” siger Dicle Duran Nielsen, adm. direktør i Danske Medier.

Dagbladene – både landsdækkende, regionale og lokale – står for størstedelen af de egenproducerede nyheder (58 %), mens fritstående webmedier (17 %), som dækker over en bred vifte af digitale nyhedsaktører, samt fagmedier og magasiner (13 %) spiller en voksende rolle, når det kommer til andelen af egenproducerede historier. Denne udvikling afspejler et pluralistisk medielandskab, hvor mange typer medier bidrager med forskellige vinkler og emner.

Ingen nyhedsørkener i Danmark
Det geografiske spænd i dækningen er samtidig markant. Alle 581 danske stednavne, som analysen har undersøgt, optræder i nyhedsdækningen i den pågældende uge. Det understreger, at der ikke findes egentlige nyhedsørkner i Danmark – alle egne af landet dækkes af medierne, selvom intensiteten varierer.

Medier, der dækker Region Nordjylland og Region Hovedstaden, står for henholdsvis 4 % og 7 % af den samlede nyhedsproduktion, mens Region Midtjylland (17 %) og Region Syddanmark (21 %) tegner sig for en væsentligt større andel. Det skyldes blandt andet, at der er flere nyhedsmedier med base i disse to regioner. De landsdækkende medier står for størstedelen af produktionen med 42 %.

De mest dækkede emner er lokalstof, erhverv, sport, udland og kriminalstof. Dækningen er relativt ens geografisk, men varierer noget mellem medietyperne.

“Det viser, at medierne tager deres demokratiske ansvar alvorligt. Danske medier sikrer både lokal og national dækning og bringer perspektiver fra hele landet ind i den fælles offentlige samtale. Mediepluralisme er afgørende i et velfungerende demokrati – især i en tid med desinformation og en fragmenteret offentlighed,” siger Dicle Duran Nielsen.

Nøgletal fra analysen:

  • Andelen af egenproducerede nyheder er steget fra 36 % i 2008 til 66 % i 2024.

  • Dagblade står for 58 % af den samlede egenproduktion. Fritstående webmedier bidrager med 17 %, fagmedier med 13 %, mens TV og Radio står for 12 %.

  • 581 geografiske lokaliteter omtales redaktionelt i nyhedsugen – København blev nævnt flest gange. Derefter følger Aarhus, Odense og Esbjerg.

  • Der blev produceret færrest nyheder af medier i Region Nordjylland (4 %), Region Hovedstaden (7 %) og Region Sjælland (9 %). Derimod stammer 17 % fra Region Midtjylland og 21 % fra Region Syddanmark. Landsdækkende nyheder udgør 42 % af den samlede produktion (baseret på mediernes egen geografiske indberetning i Infomedias database).

  • De mest dækkede emner er lokalstof, erhverv, sport, udland og kriminalstof.

     

Om undersøgelsen
Denne rapport er udarbejdet i et samarbejde mellem Roskilde Universitet og Danske Medier, baseret på data fra Infomedia. Dataindsamlingen er finansieret af Danske Medier, men rapportens indhold er forfatterne alene ansvarlige for.

Analysen bygger på digital tekstanalyse af redaktionelt indhold i uge 46, 2024. Undersøgelsen afspejler et medielandskab i forandring – præget af 25 års teknologiske og politiske skift. Metoden adskiller sig fra tidligere målinger, men resultaterne er sammenlignelige med tidligere nyhedsuge-analyser med en reliabilitet på 95-97 %.


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Et Byens Hus i Ulstrup – en stærk løsning for hele Vestfavrskov

Et Byens Hus i Ulstrup – en stærk løsning for hele Vestfavrskov

Af Lone Glarbo, kandidat til Favrskov Byråd for Danmarksdemokraterne ... læs mere
PRESSEMEDDELELSE:

PRESSEMEDDELELSE:

🌿Stem grønt – og vær sikker på, at din stemme gør en forskel🌿 ... læs mere
Når Liberal Alliance regner baglæns

Når Liberal Alliance regner baglæns

Af borgmester Lars Storgaard (C) ... læs mere
Et sundt Favrskov er et stærkt Favrskov

Et sundt Favrskov er et stærkt Favrskov

Af René Schneider, byrådsmedlem (C), erhvervsordfører i Favrskov Kommune www.reneschneider.dk rsch@favrskov.dk ... læs mere
Ugens anmeldelse fra Favrskov Bibliotekerne

Ugens anmeldelse fra Favrskov Bibliotekerne

Tema: Hyggelæsning November er mørk og kold. Kryb under tæppet med en kop kaffe og få varmen af disse tre romaner anbefalet af Favrskov Bibliotekerne. Af Tina Hagstrøm, Hammel Bibliotek Sexet landsby feel-good Roman. Så er der efterårshygge for alle ... læs mere
Favrskov Kommune har et plejeboligproblem!

Favrskov Kommune har et plejeboligproblem!

Spørgsmålet er, om politikerne har sovet i timen og udskudt problemet? ... læs mere
Bevar og udvid hjemme-pasningsordningen i Favrskov

Bevar og udvid hjemme-pasningsordningen i Favrskov

Af Lone Glarbo, kandidat for Danmarks Demokraterne i Favrskov Kommune ... læs mere
Vellykket ”POLITIKERTRÆF I GADEN”

Vellykket ”POLITIKERTRÆF I GADEN”

Butikkerne i Østergade slog dørene op og inviterede i alt 20 byrådskandidater indenfor i varmen til en politisk snak med kunderne og butiksejerne ... læs mere
Fokus på arbejdsmiljø hos kommunens ansatte

Fokus på arbejdsmiljø hos kommunens ansatte

Af Maria Sørensen, kandidat til byrådet, Enhedslisten Favrskov  ... læs mere
Det er fortsat en god ídé at sortere affaldet

Det er fortsat en god ídé at sortere affaldet

Vi har netop set hvordan Liberal Alliance brugte fantasi-tal fra CEPOS til at postulere at Favrskov Kommune nemt kan spare 30-60 mio. på administrationen. LA foreslår også at man bygger et atomkraftværk i Studstrup, selvom det vil gøre det dyrere ... læs mere
Kulturstøtte i Favrskov – stærkt sammenhold, men vi skal have flere med!

Kulturstøtte i Favrskov – stærkt sammenhold, men vi skal have flere med!

Af René Schneider, byrådsmedlem (C) – Kulturordfører i Favrskov Kommune ... læs mere
Borgmesterkamp i Favrskov: Storgaard i front – men alt kan ske, når kaffen bliver kold

Borgmesterkamp i Favrskov: Storgaard i front – men alt kan ske, når kaffen bliver kold

Der bliver drama i luften – og duften af filterkaffe og kolde håndtryk kommer til at hænge tungt over Favrskov Kommune på valgnatten om bare 10 dage ... læs mere
Loading...