En tredjedel af sygefraværet kan direkte tilskrives chefen, viser et nyt dansk kæmpestudie på registerdata, der som det første i så stor skala kan måle ledernes effekt på medarbejdernes sygefravær. Det fremgår af en artikel publiceret i Jyllands Posten.
Chefens IQ-test gør en forskel i medarbejdernes sygefravær
I gennemsnit er en fuldtidsansat i det offentlige meldt syg i 9,2 arbejdsdage om året.
Undersøgelsen omfatter ikke færre end 270.203 offentlige ansatte medarbejdere og målt ud fra IQ-test gør en intelligent leder en forskel på medarbejdernes sygefravær på 1,1 dag årligt.
Resultatet er ikke uvæsentligt, idet Beskæftigelsesministeriet i en analyse har påvist, at det ville frigive 790 mio. kr. og 2.800 ekstra årsværk, hvis det gennemsnitlige sygefravær i det offentlige bliver nedbragt med bare én dag.
Hvordan har man skaffet data på offentlige lederes IQ?
Helt enkelt ved at inddrage resultatet af de IQ-test, som de tog, da de var til session.
Det er derfor af naturlige årsager kun de offentligt ansatte mandlige ledere, der indgår i undersøgelsen – og de udgør et mindretal af ledere i den offentlige sektor.
Så hvis din chef begynder at påpege, at du har lidt for mange sygedage, så kan du bare vise ham denne artikel og spørge ham, om han har tænkt over, om det kan skyldes hans intelligens…
Om resultaterne af undersøgelsen kan overføres en-til-en til de kvindelige offentligt ansatte ledere står hen i det uvisse. Det må vi vente mange år på at få et svar på, da kvinder her i landet endnu ikke bliver indkaldt til session.
Og her på PingvinNyt.dk skal vi nok vare os for at fremkomme med ubegrundede konspirationsteorier…