Foto: Hvad er bedst for klimaet? Busser eller personbiler? Transportministeriet har regnet på tallene
Den gammeldags benzin- og dieselbil er udskældt af de fleste klimafortalere, men faktisk er den i en række tilfælde langt mere klimavenlig end den kollektive bus.
Det viser beregninger fra Transportministeriet, skriver Jyllands Posten. Transportministeriet har set på, hvor meget CO2 man udleder ved at benytte forskellige transportmidler.
Ifølge tallene er en benzin- eller dieseldreven bil i gennemsnit altid bedre for klimaet end en tilsvarende dieseldreven rutebus, der stadigvæk er den mest almindelige bus mellem byerne i Favrskov Kommune. Det skyldes naturligvis, at busserne oftest kører med ganske få passagerer.
Ifølge ministeriets beregninger udleder personbilen 99 gram CO2 for hver km, den transporterer en passager, mens bussen i gennemsnit udleder 118 gram.
»Vi er nødt til at tage et opgør med den opfattelse, at kollektiv transport pr. definition altid er grøn. At have halvtomme busser til at køre rundt ude på landet er ikke godt for klimaet. En bus kan opnå bedre klimatal, hvis den altid er fyldt op, men sandheden er, at det er den aldrig. Derfor er en benzin- eller dieseldrevet bil som en gennemsnitsbetragtning bedre end en rutebus på fossile brændsler,« konstaterer Thomas Danielsen ifølge Jyllands Posten.
I gennemsnit er der kun 7,1 passager i busserne og 1,4 passagerer i en gennemsnitsbil, viser beregningerne fra Transportministeriet.
Grafik: © TB/LO/Jyllands Posten. Kilde: Beregninger på baggrund af Transportøkonomiske Enhedspriser samt data fra DSB, Vejdirektoratet, Movia og Energinet.