Der skal derfor findes nye veje til vælgerne frem mod kommunalvalget den 18. november.
Heldigvis findes de, og de går gennem gaderne, vejene, indbakker og postkasser i Favrskov.
Partierne og kandidaterne vil blive tvunget til at skrue op for synligheden i virkeligheden, satse på vælgermøder og opsøgende dialog, og her er det opløftende: Valgkampen og politikerne rykker tættere på den virkelighed og de borgere, det handler om.
Kampagnepengene skal nødvendigvis nu i højere grad bruges lokalt, hvad enten det er på gadeaktioner, valgplakater, bannere på big baller på markerne eller byens frie, publicistiske medier.
Et medie som dette, der tager Favrskov alvorligt, har bestemt ikke noget imod, at flere kampagnekroner bliver brugt hos os.
PingvinNyt.dk drives ikke for at tjene penge. Vi tjener penge for at drive mediet. Uafhængigt, nysgerrigt, publicistisk og af og til irriterende, men et medie, der tager både Favrskov og demokratiet alvorligt.
Man fristes nærmest til at bifalde, at der endelig er der kommet en EU-regel, der indirekte ender med at være en god nyhed for det lokale demokrati, nemlig at valgkampen og politikerne rykker tættere på den virkelighed, det handler om.
Et lokalt medie som dette, der tager sin opgave alvorligt, kan være irriterende for politikere eller embedsmænd. Men uden opdager den enkelte borger sjældent, hvad der går under radaren i byrådet eller forvaltningen.
Et velfungerende lokaldemokrati næres ikke af opslag og likes – det lever af offentlighed, en ordentlig debat og et ægte engagement.
Uanset om man er politiker eller medie…