Favrskov Kommunes budget har været i høring – og blandt de 45 høringssvar står et fælles råb fra skoler, forældrebestyrelser og medarbejdere: Folkeskolen er presset til bristepunktet.
Alligevel er ingen af de centrale bekymringer blevet imødekommet i budgetforliget. 
Østervangsskolen: Kapacitetskrisen er her – ikke om fem år
Skolebestyrelsen på Østervangsskolen skriver i sit høringssvar: “Vi ser meget positivt på planerne om udvidelse af Østervangsskolen de kommende år.
Dog bemærker vi, at behovet for udvidelse af de fysiske rammer er noget mere presserende, end der nævnes i budgetforslaget. Østervangsskolen vil allerede i august 2027 mangle klasselokaler.”
(Høringssvar fra Østervangsskolens skolebestyrelse)
Det er virkeligheden for mange familier i Hadsten: Indskolingen er allerede i dag fyldt til randen. Nye elever må fordeles på skæve måder, lærere deler faglokaler, og SFO’en kæmper for at finde plads.
Når kommunen venter flere år med at reagere, betyder det i praksis undervisning i pavilloner, dårligere indeklima og ringere læringsmiljø for børnene.
Et samlet råb fra folkeskolerne: Der mangler investeringer
Favrskov Lærerforening skriver i deres høringssvar: “Der skal investeringer til, for at vi kan løse de store udfordringer, der i dag er i folkeskolen. Opgaverne bliver mere komplekse, flere børn har særlige behov, og der mangler midler til at håndtere elevfravær og inklusion.”
(Rikke Harboe Jensen, formand for Favrskov Lærerforening)
Skolelederforeningen bakker op: “Budget 2026-2029 tager ikke fat på de store udfordringer, der omhandler elevfravær og stigende tabt arbejdsfortjeneste. Det undrer os!”
(Høringssvar fra Skolelederforeningen i Favrskov)
Og fra fælles høringssvar for Favrskovs folkeskoler lyder det: “Med de udfordringer der er i forhold til elevfravær og tabt arbejdsfortjeneste, undres vi over, at der ikke tilføres penge til folkeskolen. Kun ved at investere i folkeskolen kan vi løse udfordringerne.”
(Morten Søding Sørensen, bestyrelsesformand for Favrskovs folkeskoler)
Virkeligheden i indskolingen – børn lærer ikke i trængsel
Som far til et barn i indskolingen på Østervangsskolen kan jeg bekræfte, hvad tallene allerede fortæller:
Klasserne er store, lærerne har for lidt tid, og trivslen lider, når voksne konstant skal “brandslukke” frem for at undervise.
Det handler ikke om flere forældrekaffer eller projekter – det handler om plads, pædagoger og prioritering.
Når Favrskov vokser, skal folkeskolen vokse med. Men det kræver investeringer nu – ikke om to budgetår.
At afvente “fremtidens folkeskole” giver ingen mening, når børn i Hadsten allerede i dag undervises i overfyldte lokaler.
Vi har brug for handling – ikke hensigtserklæringer
Favrskov er en kommune med stigende børnetal. Vi kalder os en “vækstkommune”, men glemmer at budgettet skal følge væksten.
Når der i budgettet ikke afsættes midler til hverken flere lærere, forbedret inklusion eller de nødvendige bygningsudvidelser, er det i praksis en besparelse forklædt som status quo.
Kommunen skriver i sin egen strategi, at folkeskolen skal være “børn og unges foretrukne valg”.
Men uden lokaler, uden lærere og uden investeringer bliver det en tom sætning.
Min opfordring
Som forælder og borger i Hadsten appellerer jeg til Byrådet:
Tag høringssvarene alvorligt. Lyt til skolebestyrelserne, medarbejderne og fagforeningerne – de står midt i virkeligheden.
Østervangsskolen har brug for handling nu, ikke flere år med lappeløsninger.
For vores børns skyld – og for fremtidens Favrskov.
Læserbreve er altid velkomne her på PingvinNyt.dk.
Ovenstående indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.
Alle indlæg skal overholde de presseetiske regler.



























