|

Ørkenfundet lever videre i Danmark

Af Motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

 Jørgen Kjær

Hvad gør man lige, hvis man gerne vil have en tidstypisk pinstripe og et diskret men godkendt anhængertræk på sin klassiker? Lasse Andersen fra Randers var ikke i tvivl. Det vender vi tilbage til, lad os først lige høre hvordan hans på disse breddegrader yderst sjældne Ford F1 Panel Truck fra 1951 er endt i Randers.

Den sjældne Ford F1 Panel Truck fra 1951 var efterladt ”left for dead” i den californiske ørken inden den blev reddet.

 

Skulle fungere som kørende reklame

Lasse Andersen fra Randers var på et tidspunkt egentlig ved at være lidt træt af de mange annoncekroner, han kunne bruge i sit lille transportfirma, Randers Transport Co, og kiggede sig om efter et rullende objekt, der kunne omdannes til en slags reklamesøjle og meget gerne en speciel amerikanerbil, der kunne ses i byens gader. Amerikanerbiler var og er nemlig hans store lidenskab.

Efter bilen kom til Danmark holdt Lasse Andersen kontakten til sælger vedlige og hvert år siden har han sendt et billede hvert forår fra et sted hvor bilen havde deltaget i noget eller en anden aktivitet med bilen. –Efter cirka 4 år, hvor vi har haft kontakt, skriver han, at der er en overraskelse på vej. Overraskelsen bestod i billeder fra hvor han havde fundet bilen samt opbygningen af den. Det viser sig, at han havde fundet den i ørkenen hvor den lå strippet for meget, skudt efter og malet på, ja kort sagt efterladt for død. Men Jerry ville det anderledes, så han tog den med hjem, og fik den ud at køre, men på grund af firmakrise, var han nødt til at sælge, fortæller Lasse Andersen.

 

Han fulgte derfor flere auktioner på Ebay, og på et tidspunkt for omkring 10 år siden var bilen der. En for danske forhold yderst sjælden Ford F1 Panel Truck fra 1951 var udbudt til salg, men kun til salg i USA. Lasse fulgte alligevel intenst auktionen, og kommunikerede med sælgeren i forløbet. Han ville sælge den, da hans firma havde økonomiske problemer, alligevel fastholdt han dog, at den skulle blive i USA, men da den en time, før auktionen sluttede, endnu ikke havde opnået minimumsprisen, skrev Lasse til sælgeren, om han da ikke kunne åbne auktionen internationalt for alle, for han ville gerne byde minimumsprisen. Enden blev efter nogle skriverier frem og tilbage, at Lasse fik lov at købe bilen, men han kunne kun få den udleveret mod kontant betaling!! Og det var jo ikke lige så nemt.

Motorrummet i Lasses Ford F1 er naturligvis lige så flot restaureret som resten af bilen.

-Men jeg fik aftalt, at sælgeren afleverede bilen ved speditøren i Los Angeles, og jeg overførte pengene til speditøren, som så kunne udbetale dem kontant til sælgeren, når bilen blev leveret. Jeg var på den måde så også sikker på, at bilen nåede godt frem til speditøren.  Sælgeren var i øvrigt så imponeret over danskernes gode handelsmoral, at han lod sin Bibel følge med bilen, og den er naturligvis i dag fast inventar i handskerummet, smiler Lasse Andersen, der efterfølgende med lidt besvær fik bilen transporteret til Aarhus sammen med lidt reservedele.

-Bilen havde sælgeren fundet i ørkenen – ”Left for dead” – et rigtig ørkenfund, og den havde fået den helt store tur.

Lasse Andersen og den sags skyld også vi andre kan være dybt imponerede over det flotte håndværk en en rigtig skiltemaler og pinstriper kan lave i hånden.

 

ilen blev så endelig min, og jeg har brugt den meget. Det er en speciel og sjælden bil. Jeg kommer som regel altid i snak, når den holder rundt omkring, fordi der er så mange, som mener, at de i deres tidlige år som varebud eller andet har kørt i sådan en bil, men jeg tror, de husker forkert, fordi det efter de oplysninger, jeg fik ved Skat, da jeg registrerede den første gang, er den første indregistrerede af denne model i Danmark. Så mon ikke det er en Volvo varevogn, de tænker på? Men skidt med det, det er hyggeligt at møde interesserede mennesker, forklarer Lasse Andersen.

.Det er en sjælden bil, og den er flere gange på diverse træf blevet udvalgt og har fået pokaler, blandt andet ved US Car Camp i Øster Hurup, Alley Cats i Viborg og hele tre gange ved Wheels and Wings i Sverige. Ved sidstnævnte træf deltager mere end 5.000 køretøjer.

Pinstriper Jesper Bram syntes, det var en spændende opgave at være med til at dekorere den sjældne Ford F1 Panel Truck.

 

Den forfærdelige søndag i uge 30  

-Og så skete det, der ikke måtte ske! En forfærdelige søndag i uge 30 i 2016, hvor den blev påkørt bagi og nærmest totalskadet. En ivrig Pokomon jæger i bil ser ikke, at vi holder med bilen og skal til højre. Måske fordi han glor på sin telefon og ikke på vejen, med det resultat at han påkører bilen med stor fart og faktisk næsten totalskader den. Forsikringen tilbød at totalskade bilen med udbetaling af en stor sum. Men jeg sagde nej tak! I min verden havde bilen overlevet så meget lige siden den var ”left for dead” i ørkenen til turen over Atlanten, at den ikke skulle ende på græs i Danmark på grund af et dumt uheld.

Der blev derfor lavet en aftale om, at Lasse kunne få bilen genopbygget til en maksimal pris på 500.000 kr.

-Så var det op til mig, at få det hele til at gå op. Og det lykkedes faktisk at få den genopbygget for 275.000 kr. og jeg vil gerne hermed sende en tak til alle dem, som har hjulpet ved at give billige tilbud, og på den måde har gjort det her muligt at få bilen genopbygget til fordums glans, understreger Lasse.

-Så nu efter godt to år er Mr. Panel igen klar til nye eventyr, !yder det fra Lasse Andersen, der i forbindelse med genopbygningen af bilen har fået monteret specialfremstillet aftageligt anhængertræk og lavet tidstypisk dekoration af bilen.

Diskret og godkendt anhængertræk til klassikeren

Vil man have anhængertræk på sin nyere bil henvender man sig blot til reservedelslageret og køber et godkendt sæt, man selv monterer eller endnu nemmere lader sit mekanikerværksted eller bilforhandleren gøre det og efterfølgende få bilen synet med trækket. Så skulle man være sikker på et godt og sikkert resultat. Anderledes forholder det sig, når man vil have anhængertræk på den gamle klassiker. Her er der sjældent et færdigt og godkendt anhængertræk på hylderne, og der må oftest specialfremstillet et, der kan godkendes.

Skiltemaler Jakob Engberg har sammen med pinstriper Jesper Bram stor erfaring med dekorering klassiske biler.

Da Lasse Andersen ville have et diskret aftageligt anhængertræk på sin Ford F! Panel truck fra 1951 kom han derfor til sin store tilfredshed i kontakt med Dansk Anhængertræk GDW i Kolding, der i mere end 40 år har produceret anhængertræk til alle person- og varebiler. Firmaet har anhængertræk på lager til så godt som alle nyere biler, men til oldtimere og klassikere specialfremstilles og påsættes et anhængertræk på en god uges tid.

-Og så er det vel at mærke et anhængertræk, der altid bliver godkendt i synshallen. Anhængertræk til biler over 35 år skal jo ikke være CE-godkendte, men skal laves af en sagkyndig, der kan skrive under på at trækket er lavet, så det kan holde, og anhængertræk med vores mærkat på er altid blevet godkendt i synshallerne, fortæller Kim Holst, der er sælger i Dansk Anhængertræk, uden at komme ind på de helt nøjagtige specifikationer fra Færdselsstyrelsen.  

Lasse Andersen kunne ikke nænne at hans Ford F1 skulle skrottes efter den var blevet dømt totaltskadet efter et færdselsuheld.

 

-Vi laver både faste og aftagelige træk til oldtimere og klassikere. Vi laver ofte et ekstra sæt, når vi får sådan en specialordre, så vi kan faktisk godt have træk på lager til mere sjældnere biler. Vi har således anhængertræk på lager til de fleste Folkevognsmodeller lige fra Type 1 til Karmann Ghia. Men nogle træk kan da komme til at ligge længe, smiler Kim Holst.

-Det tager 8 dage at få specialfremstillet et anhængertræk direkte på oldtimeren. Det er lidt i perioder, ofte om vinteren vi har mange oldtimere inde. Vi har lavet mange træk på campingbusser og pick-up trucks, fortæller Kim Holst.

 

Håndmalede tekster

Lasse Andersen ville ikke springe over, hvor gærdet var lavest i forbindelse med genopbygningen af sin Ford F1 Panel Truck. Det hele skulle laves ordentligt og tidstypisk, derfor skulle teksten på bilen sider heller ikke være påklæbet folie eller andre nymodens lette – og dermed billige løsninger! Teksten skulle håndmales af en rigtig skiltemaler og pinstriper. Dem fandt Lasse i København, hvor han var blevet anbefalet  pinstriper Jesper Bram og skiltemaler Jakob Engberg (Copenhagen Signs), der håndmalede skrift og illustrationer på den sjældne veteranbil.

 

-Vi startede med en brainstorm sammen med kunden, som gerne ville have et 50’er udtryk på denne Ford Panel truck. Sammen planlagde vi placering, størrelse og farver. Derefter lavede vi skitser og efterfølgende overførte vores design til bilen. Alt er håndtegnet og så malet i fri hånd. Vi bruger en oliebaseret emaljemaling, der holder i mange år. Jesper, der arbejder som illustrator og pinstriper, koncentrerede sig om linjer og illustrationer. Jeg, der arbejder som traditionel skiltemaler, udførte alt skriften. Farverne, vi arbejdede med, er i samme farveskema som lakeringen, og således kunne vi slippe afsted med at dekorere bilen med relativt meget skrift, men stadig holde det rimelig neutralt i udtrykket, fortæller Jakob Engberg.

-Vi arbejdede på bilen i flere dage. Det var sjovt at samarbejde på det her projekt! Og Lasse Andersen var yderst tilfreds, da han hentede bilen, slutter Jakob Engberg.

Jakob Engberg håndmaler ofte motorcykeltanke og hjelme, og Jesper Bram har mange års erfaring med pinstriping af biler.

 

 

Billedtekster:

103: Den sjældne Ford F1 Panel Truck fra 1951 var efterladt ”left for dead” i den californiske ørken inden den blev reddet.

3700: Lasse Andersens Ford F! Panel Truck har helt fortjent opnået mange priser på forskellige amerikanerbiltræf i både Danmark og Sverige.

3689: Lasse Andersen fik specialfremstillet et aftageligt anhængertræk til sin Ford F1 Panel Truck fra 1951.

100: Dansk Anhængertræk i Kolding specialfremstiller anhængertræk til alle klassikere og oldtimere.

101: Dansk Anhængertræk kan specialfremstille og montere et anhængertræk på klassikeren på 8 dage.

3693: Lasse Andersen og den sags skyld også vi andre kan være dybt imponerede over det flotte håndværk en en rigtig skiltemaler og pinstriper kan lave i hånden.

0499, 0458: Pinstriper Jesper Bram syntes, det var en spændende opgave at være med til at dekorere den sjældne Ford F1 Panel Truck.

0519, 0504: Skiltemaler Jakob Engberg har sammen med pinstriper Jesper Bram stor erfaring med dekorering klassiske biler.

3703: Lasse Andersen kunne ikke nænne at hans Ford F1 skulle skrottes efter den var blevet dømt totaltskadet efter et færdselsuheld.

3706: -Da jeg købte denne Ford Panel for snart 10 år siden havde jeg ingen ide om det eventyr bilen bragte med sig. Det startede en kold vinteraften for 10 år siden foran pc`en søgende efter en blikfangsfirmabil til mit daværende firma Randers Transport Co. og der fald jeg over min Ford Panel truck 1951, fortæller Lasse Andersen.  

3709: Efter bilen kom til Danmark holdt Lasse Andersen kontakten til sælger vedlige og hvert år siden har han sendt et billede hvert forår fra et sted hvor bilen havde deltaget i noget eller en anden aktivitet med bilen. –Efter cirka 4 år, hvor vi har haft kontakt, skriver han, at der er en overraskelse på vej. Overraskelsen bestod i billeder fra hvor han havde fundet bilen samt opbygningen af den. Det viser sig, at han havde fundet den i ørkenen hvor den lå strippet for meget, skudt efter og malet på, ja kort sagt efterladt for død. Men Jerry ville det anderledes, så han tog den med hjem, og fik den ud at køre, men på grund af firmakrise, var han nødt til at sælge, fortæller Lasse Andersen.

0327:-Det har været en tur med mange fede og spændende oplevelser at køre i denne bil. Første store oplevelse kom ved Wheels an Wings i Sverige. her valgte de bilen sammen med 9 andre biler til de mest specielle ud af 4500 biler, smiller Lasse Andersen.

3713: -Bilen har haft en kæmpe indflydelse på mit firma. For et visit kort med Mr. Panel har åbnet mange døre og kommet forbi mangen en sekretær, og altid samme bemærkning ååååh det er dig, den har den, hvor er den sød, smiler Lasse Andersen.

3717: Ford F1 blev begyndelsen på en lang række pick-up trucks og panel trucks, hvor de tidlige modeller er eftertragtede blandt amerikanerbilentusiaster.

3720: Lasse Andersen har ikke kendskab til andre Ford F1 Panel Trucks i Danmark.

0328: Lasse Andersens Ford F1 fra 1951skulle fungere som reklame for hans tidligere firma Randers Transport Co.

0333: Lasse Andersen var grædefærdig, da en ivrig Pokemon-jæger kørte op bag i bilen en søndag i 2016.

3723: Den sjældne Ford F1 fra 1951 vækker stor opsigt og beundring alle steder.

0347: Motorrummet i Lasses Ford F1 er naturligvis lige så flot restaureret som resten af bilen.

0368; Hvem sagde dollargrin?

3755: Skaderne ved uheldet var større end de umiddelbart så ud til ved første øjekast. -Selve skaden havde slået bagdørene skæve, og rammen de sidder i var skæv. Hængsler var bøjet. Karossen var skubbet frem, så fordørene var i klemme. Karossen skulle tinnes om på grand af revner. Instrumenter, tankmåler og varmemåler skulle laves, og ratstammens bøsninger skiftes. Så det meste af bilen skulle skilles ad for at få den `rettet op på rammen, og der skulle ny beklædning indvendigt fordi det ikke kunne skilles ad på grund af alder. Dertil skulle inder- og yder panel bagi rettes, og et ny yder panel fabrikeres. Intet kan købes nyt, fortæller Lasse Andersen.  

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Derfor er dit postnummer afgørende for prisen på en indboforsikring

Derfor er dit postnummer afgørende for prisen på en indboforsikring

Bor du i en kommune med mange indbrud, kan prisen på din indboforsikring stige markant, også selvom der ikke er mange indbrud i lige netop dit område ... læs mere
Helt og aldeles grotesk!

Helt og aldeles grotesk!

EU har bremset dansk tiltag mod rygning ... læs mere
2 indbrud iFavrskov

2 indbrud iFavrskov

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Søndagsmatiné med sang og keltisk harpe

Søndagsmatiné med sang og keltisk harpe

Stemningsfuld søndagsmusik i Hinnerup Bibliotek & Kulturhus ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 491.

Ugens naturbilleder nr. 491.

Efteråret er halvvejs og på søndag er sommertid helvejs. Om vi vil eller ej, er det den mørke tid vi går i møde. Dette giver anledning til at nyde det farverige efterårsløv, for inden længe er det væk ... læs mere
KEND NATURPERLERNE I FAVRSKOV

KEND NATURPERLERNE I FAVRSKOV

Danmarks Naturfredningsforening viser nye film om de flotteste naturperler i Favrskov ... læs mere
Fuld butikstyv i Netto

Fuld butikstyv i Netto

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Information om coronasituationen

Information om coronasituationen

Her kan du finde information og seneste nyt om situationen i Favrskov Kommune i forbindelse med udbruddet af corona ... læs mere
Boligsalget i tredje kvartal er det højeste i 10 år

Boligsalget i tredje kvartal er det højeste i 10 år

Det samlede salg af huse, ejerlejligheder og sommerhuse gør tredje kvartal i 2020 til det bedst sælgende i 10 år. Det viser nye handelstal fra Boligsiden ... læs mere
0,5 procent-lånfløser 1 procent-lån

0,5 procent-lånfløser 1 procent-lån

Rentefald: Nu kan du få et 30-årigt lån med en rente 0,5 procent ... læs mere
Høj Stene ved Gudenåen indviet

Høj Stene ved Gudenåen indviet

Favrskov fik torsdag 8. oktober 2020 sin nyeste og ældste attraktion: Skibssætningen Høj Stene ved Gudenåen ved Vejerslev ... læs mere
Loading...