Forestillingen Frøken Jensens Kogebog med Bodil Jørgensen i hovedrollen var med til at sikre et rekordår for Randers Teater i sæson 2024-25. Foto: Martin Gundesen
Ikke mindre end 38.005 gæster fandt i løbet af sæsonen vej til en af salene på teatret på Mariagervej, der i indeværende sæson kan fejre sit 25-års jubilæum. Det svarer til en stigning på hele 18 procent i forhold til sæsonen før.
Når man besøger landets teatersale, vil man som regel kunne se, at den typiske teatergænger ikke er helt ung. Men den regel gælder ikke på Randers Teater, hvor næsten halvdelen er teatrets gæster i sæsonen var børn eller unge.
De mange yngre teatergængere kommer for en stor dels vedkommende i forbindelse med En Til Alle ordningen, hvor alle børn og unge i skole og dagtilbud i samarbejde med Randers Kommune får en teateroplevelse om året. Der er også flere ungdomsuddannelser, der hvert år køber billetter til deres elever, ligesom der også sælges et antal billetter til aftenforestillinger med ungdomsrabat.
For teaterdirektør Peter Westphael skyldes den – for branchen – usædvanligt høje andel af børn og unge et mangeårigt fokus på netop dette.
”Vi er utrolig heldige at høre hjemme i en kommune, der ønsker at gøre noget ekstra for, at kulturen og kunsten bliver en selvfølgelig del af at gå i skole eller i dagtilbud. Den ordning, vi sammen med Randers Kommune har fået op at køre, er helt unik. Og nu, hvor vi også har fået mange af ungdomsuddannelserne med, så tør jeg godt sige, at vi har nogle af de mest teatervante børn og unge i hele landet,” siger Peter Westphael, der dog også kan glæde sig over rekordmange voksne teatergængere.
Sæsonens trækplastre
En af de forestillinger, der trak mange gæster i salen, var sæsonen store satsning ”Frøken Jensens kogebog”, der var fuldstændig udsolgt flere uger inden premieren. En forestilling, der i øvrigt var medvirkende til, at hovedrolleindehaveren, Bodil Jørgensen, kunne modtage årets hæderspris til Reumertuddelingen.
”Jeg er stolt af, at vi med ”Frøken Jensens Kogebog”, der er nyskrevet dansk dramatik, lykkes med at kombinere høje kunstneriske ambitioner med høje publikumstal. Vi fik skabt en forestilling, der fortæller en interessant og underholdende historie med en lokal vinkel, men samtidig behandler forskellige tematikker med stor aktualitet i tiden,” siger Peter Westphael.
En anden forestilling med publikumstække var Randers Teaters udgave af Dickens’ klassiker Et Juleeventyr, hvor Søren Hauch-Fausbøll indtog rollen som den julefjendtlige Scrooge. Tæt på 6.800 gæster oplevede den vrisne gnier komme i julestemning, hvilket er rekord for en af teatrets store juleforestillinger.
Mange nye gæster
Fælles for ”Frøken Jensens Kogebog” og ”Et Juleeventyr” var, at de begge tiltrak mange gæster, der ikke tidligere havde sat deres ben på Randers Teater. Og det falder godt i tråd med teatrets strategiske arbejde med publikumsudvikling.
”Det er utrolig vigtigt for os at nå nye grupper af publikummer, for vi vil gerne være relevante for så mange som muligt. Men selvfølgelig ikke for alle på en gang. Med det udvalg af gæstespil og ikke mindst vores egenproduktioner, skal vi blive ved med at eksperimentere med formsprog og udfolde forskellige tematikker, så alle kan finde noget, som de oplever, er for dem,” siger Peter Westphael.
Selv om et rekordstort billetsalg selvfølgelig også betyder ekstra indtægter, er det dog ikke nok til at alene kompensere for de stigende udgifter ved at lave teater. Derfor er det en stor hjælp, at Randers Teater er blevet tildelt ekstra 500.000 kroner i 2026 i den nye budgetaftale for Randers Kommune. ”Som alle andre kan vi selvfølgelig også mærke, at mange ting er blevet dyrere, og at lønomkostningerne stiger. Derfor er vi rigtig glade for, at der er ekstra midler til vores drift i 2026. Hvis vi skal forsætte den udvikling, som vi er i gang med, så er det vigtigt, at vi får tilført midlerne til det,” siger Peter Westphael.



























